جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۳:۲۳:۳۷

لازمه داشتن تمدن اسلامی، داشتن نگاه توحیدی است

صبح روز دوشنبه هفدهم مهرماه استادحسن عباسی رئیس اندیشکده یقین، در جمع دانشجویان دانشگاه اراک با موضوع چشم انداز تولید علم توحیدی در انقلاب اسلامی به سخنرانی پرداختند.

حسن عباسی در دانشگاه اراک؛

لازمه داشتن تمدن اسلامی، داشتن نگاه توحیدی است

تمدن اسلامی

لازمه داشتن تمدن اسلامی، داشتن نگاه توحیدی است

 

استادحسن عباسی رئیس اندیشکده یقین گفت: بحث تحول در علوم از حدود بیست سال پیش آغاز شده و در کشور به آرامی به پیش می رود.

وی خاطر نشان کرد بحران اصلی در بحث علوم،  در بحث علوم انسانی می باشد.از اول انقلاب تا کنون در کشورمان و همچنین سراسر جهان مسائل شان را به طور گسترده با علوم انسانی ساماندهی کرده اند که لازم است در دو بخش کلی به آن پرداخته شود:

1-چرا علوم انسانی که در حال حاضر در کشور ماست ترجمه علوم غربی است و چرا نمی تواندپاسخ گوی مسائل ما باشد؟

2-چگونه باید علوم انسانی جایگزینی داشته باشیم تاتآثیری در حیات و زندگی ما داشته باشد .

ایشان با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با طلبه های شهر تهران بیان داشت که در آن جلسه معظم له مطرح فرمودند ما هنوز چیزی به نام دو لت اسلامی و جامعه اسلامی نداریم. در بحث علوم انسانی باید به مراحل پنج گانه تمدن سازی توجه کرد که به ترتیب شامل نظام سازی، دولت سازی، ملت سازی و جامعه سازی می شود.

کپی کاری به معنای تمدن سازی نیست

در حال حاضر در دنیا سه الی چهار کشور هستند که به معنای اخص کلمه دولت یا نظام یا ملت دارند؛ یک حدودی فرانسوی ها، مقداری آلمانی ها و انگلیسی ها وآمریکایی ها که این حاصل حدوداً دویست و پنجاه سال تمدن سازی است که تمدن غرب توانسته انجام دهد. کپی کاری به معنای تمدن سازی نیست به عنوان مثال ژاپن کشوری با تکنولوژی های پیشرفته است  اما تمام کپی شده از تکنولوژی های غربی است

هر کشوری که بتواند زیر نظام هایش را از نو بسازد نظام سازی کرده است

نظام سازی در هر کشوری پنجاه شصت سال زمان می برد که در حال حاضر جمهوری اسلامی در مرحله نظام سازی قرار دارد، زیرنظام ها نیز صد و چهل تا می باشند و هر کشوری که بتواند زیر نظام هایش را از نو بسازد نظام سازی کرده است. برای دولت سازی حرفه ای نیز چهل الی پنجاه سال زمان لازم است که منظور از دولت در اینجا قوه مجریه نیست بلکه کل حکومت مدنظر می باشد.

ملت سازی یعنی در هم تنیدگی

مرحله بعد ملت سازی است اگر در جامعه ای مولفه ها فراتر از قومیت و مذهب و هر چیز دیگری که تفکیک ایجاد می کند، باشد ملت سازی صورت پذیرفته است. در مباحث آینده شناسی مطرح شده که اگر کشوری دارای شرایط آرامی باشد حدوداً صد سال طول می کشد تا تمدن سازی شکل بگیرد. البته رهبر معظم انقلاب تاکید داشته اند که این پروژه برای کشور ما باید راه میانبر را طی نماید و سریع تر انجام شود. البته کشور ما در سه لایه اول مقداری پیش رفته و بخشی از این ثبات موجود در کشور ما حاصل همین موضوع است. بخش دیگری که باید به آن توجه کرد حد نگاری است که در سال 1394 در کشور ما تصویب شد.

وی در ادامه بیان داشت: در اوایل انقلاب چون پایه معرفتی وجود نداشت، درهرشهری شهرک های مختلف مانند شهرک فرهنگیان، شهرک نظامیان، شهرک نفت، مخابرات و امثال آن به وجود آمد و بین مردم تفکیک ایجاد شد در حالی که ملت سازی یعنی در هم تنیدگی در غیر این صورت قابلیت تجزیه وجود دارد.

نظام سازی و سازوکارهای دیگر با یک معرفت خاصی در هر کشوری انجام می شود.

تولید علم بومی

رئیس اندیشکده یقین گفت: ما در تولید علم بومی در کجای این چارچوب قرار داریم؟ در علوم انسانی مبنا خیلی مهم است . علوم انسانی در جهان در غرب بر مبنای تثلیث؛ یعنی پدر،  پسر، روح القدس، در شرق بر مبنای ثنویت است و یک نگاه توحیدی نیز در جهان وجود دارد.از آنجایی که علوم انسانی ما کپی غربی هاست پس مبنایش تثلیث است. یعنی هم خود رشته علوم انسانی، هم مکاتب و هم نظریه ها مبنایشان تثلیث است که در قرآن دوبار ذکر شده لا تقولوا ثلاثه .

حسن عباسی گفت: چرا مسئولان ما بعد انقلاب همیشه با رهبرانمان مشکل داشته اند؟ چون ساختار نظام اسلامی بر مبنای تثلیث است نه نگاه توحیدی.مرحوم عمید زنجانی در جلد سوم فقه سیاسی اش می گوید: کانت فیلسوف آلمانی تلاش کرد ثابت کند که قوه مجریه و مقننه و قضاییه اساسش بر تثلیث است. آمریکایی ها خود متنی را منتشر کردند که این گفته را ثابت کرد؛ آنها کاخ سفید را به عنوان قوه مجریه در مرکز قرار داده و زیر آن توشتند پدر ، کنگره شان را روح القدس و دیوان عالیشان را عیسی نامیدندو بالای متن نوشته بودند یک خدا و در زیرش نوشته بودند سه گانه های مقدس.

وی ادامه داد: در جمهوری که به نام دین و اسلام تشکیل شده، ساختارش بر مبنای تثلیث است. اما همانطور که در کلام امام صادق بیان می شود کامل ترین جامعه باید ساختاری به مثابه بدن انسان داشته باشد.

در شرق زمین نیز همه چیز عالم بر مبنای ثنویت است می گویند شب و روز، زن و مرد ، سرد و گرم، خشک و تر، حق و باطل، کذب و صدق حتی می گویند خدا دو تاست.

علوم انسانی توحیدی بر اساس خلق و جعل است

حسن عباسی گفت: در نگاه علوم انسانی توحیدی بین خلق و جعل تفکیک داریم. قرآن می فرماید: یک عالم خلق داریم که در آن همه چیز را زوج آفریدیم مانند زن و مرد، شب و روز،  تر وخشک و… و یک عالم جعل که یک عالم بالاتر می باشد . جعل یکی از اسامی خداست . در عالم جعل همه چیز یکی است و مورد دیگر را شما انسان ها جعل کرده اید. ما در عالم خلق محدود و مجبوریم، ولی در عالم جعل اختیار داریم. مثلا صدق از خداست و کذب را ما جعل کرده ایم ،خیر از خداست و شر را ما جعل کرده ایم و اگر این پدیده ها را صفر ویک در نظر بگیریم و صفر را بزنیم و یک را اقامه کنیم می شود یکتا پرستی.

وی خاطرنشان کرد: پایه علم توحیدی در قرآن و بعد در احادیث و روایات وسپس در عقل و خرد است.تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی که در ادامه تفسیر المیزان علامه طباطبایی است عظیم ترین تفسیر جهان است که مبنای توحیدی کردن علوم در کشور ما قرار گرفته است.جامع ترین نظام توحیدی که داریم مربوط به امام صادق (ع) است که در حدیث جنود عقل وجهل ستون حق و باطل را تفکیک کرده اند. خوب با استفاده از اینها می توان به علوم توحیدی دست یافت. یکی دیگر از مباحث مهم علمی علم اقتصاد است. مادامی که متون ما متون غربیها باشد که درآن نظریه هایی مانند نظریه های بازار آدام اسمیت است که جرمی بنتام  دوست وی از او میخواهد برای نجات اقتصاد جهان، باید ربا را گسترش داد، اقتصاد ایران نجات نخواهد یافت وبرکت به خانه ها برنخواهد گشت.

علم اقتصاد در دانشگاههای ما براساس ضرر و منفعت است

علم اقتصاد در دانشگاهای ما اساسش بر ضرر و منفعت است در حالی که در قرآن بالاتر از ضرر خسارت را داریم و بالاتر از منفعت فلاح را داریم ، بعنوان مثال یزید ظاهرا منفعت کرد ولی خسارت دید و امام حسین ظاهراً  ضرر کرد اما در اصل به فلاح رسید. اساس نظریه بازار آزاد این است که آزاد از دین باشد یعنی اقتصاد لیبرالیستی.

در کشور ما ارتشبد و سپهبد وجود ندارد و در کل سیزده سرلشکر وجود دارد که در بحث امنیت و امثال آن بسیار موفق بوده اند اما با سیزده لشگر از اقتصاد دان صاحب استادی وضعیت اقتصادمان این است چون مبنای اقتصاد ما غربی است. چرا بعد از گذشت 39 سال از انقلاب وضعیت کشور باید اینگونه باشد که مانند آن را در کارخانه هپکو و آذراب اراک دیدیم که بسیار جای تأسف دارد باید افق هایی را برای کشور تعیین کرد که یکی از از آنها به فرموده رهبر انقلاب رسیدن به علم توحیدی است. چرا واستون می گوید در سال 2035 ایران یکی از کشورهایی است که کلید قدرت جهانی را در سازمان ملل خواهد داشت زیرا می تواند سیستم عامل پایه برای اداره جهان بشود .

 

جنگ 30 ساله  بین مذاهب شیعه و سنی

سخنان استاد عباسی در پایان با طرح سوالی از سوی یکی از دانشجویان خاتمه یافت که آیا جنگ 30 ساله ای بین مذاهب شیعه و سنی در حال انجام است ؟

رئیس اندیشکده یقین بیان داشت: این ادعای غرب ها و آمریکاییهاست که آنها گفتند، جنگ سوریه 30 سال بطول خواهد انجامید . در سال 1393 اهل سنت و شیعه دور هم گرد آمدند که رهبری فرمود جنگ بر سر قرآن و نابودی اسلام است.  در سال 94 نیز همین جمع در قم تشکیل شد و شیعه افراطی را طرد کرد و آقا نیز دوبار در رسانه ها بحث تشیع انگلیسی را مطرح فرمودند و در سال 95 هم چهار مذهب اهل سنت گرد هم جمع شدند و بعد از چهار روز نسبت به تکفیری ها و افراطی ها و وهابیت اعلام برائت کردند.

در ابتدای این جلسه آقای مظلومی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه اراک بیان داشت: که ما را به سیاسی کاری متهم نکنید، ما مانند تشکل های یکبار مصرفی نیستیم که بخواهیم در ایام خاصی مانند انتخابات و روز دانشجو فعالیت سیاسی داشته باشیم. ما این افتخار را داریم که در اردوهای جهادی وپیاده روی اربعین و امثال آن حضور داریم. وی همچنین به اوضاع نامناسب کارگران هپکو و آذراب در یک شهر صنعتی اشاره کرد

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت