جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱:۴۵:۲۶

ایجاد قرارگاه اقتصادی لازمه تحقق شعار سال/تفکر «لیبرالی» برخی از دولتمردان مانع از اجرای «اقتصاد مقاومتی»

کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: برای تحقق شعار سال نیازمند ایجاد قرارگاه اقتصادی هستیم که نیروهای انقلابی به مانند دوران دفاع مقدس با ایجاد این قرارگاه جنگ اقتصادی امروز را مدیریت کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه:

ایجاد قرارگاه اقتصادی لازمه تحقق شعار سال/تفکر «لیبرالی» برخی از دولتمردان مانع از اجرای «اقتصاد مقاومتی»

لیبرالی

ایجاد قرارگاه اقتصادی لازمه تحقق شعار سال/تفکر «لیبرالی» برخی از دولتمردان مانع از اجرای «اقتصاد مقاومتی»

جواد یاری کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار  دیار آفتاب؛ با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» و راهکارهای تحقق آن گفت: مهم‌ترین نکته درخصوص نامگذاری شعار سال دانستن فلسفه این نامگذاری است. اینکه چرا رهبر معظم انقلاب بیشترین تاکید را بر مردم در تحقق این شعار داشته و خواستند تا مردم هم در این زمینه کمک کنند.

تحریم‌‌های اقتصادی یکی از ابزارهای دشمن برای براندازی نظام اسلامی

وی با بیان اینکه دشمنان نظام اسلامی در توطئه‌های اخیر خود برای مهار انقلاب از ابزار اقتصادی بهره گرفته‌اند، گفت: دشمنان برای براندازی نظام از ابزارهای متعددی بهره گرفته‌اند که یکی از این ابزارها فشارها و تحریم‌های اقتصادی است که در سال‌های اخیر گرای آن را هم برخی عوامل و بازوان برانداز داخلی به آمریکایی ها و غرب دادند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: دشمن به این نتیجه رسیده است که برای مهار انقلاب اسلامی و تحمیل سیاست‌های خود به جمهوری اسلامی ایران و تغییر سیاست‌های نظام، راهی جز بهره‌گیری از ابزار اقتصادی ندارد؛ کما اینکه در بسیاری از کشورها این تجربه را داشته‌اند که با فشار اقتصادی به مردم، زمینه تغییر و فروپاشی راحت‌تر ایجاد می‌شود.

یاری با تاکید بر اینکه حوزه اقتصاد و مسائل اقتصادی مهم‌ترین ابزاری است که دشمن برای براندازی نظام از آن بهره گرفته است، گفت: در اغتشاشات دی‌ماه اثبات شد که دشمن برای براندازی نظام از ابزار اقتصاد بهره گرفته و امنیت داخلی را هدف قرار داده است.

تفکر «لیبرالی» برخی از دولتمردان مانع از اجرای «اقتصاد مقاومتی»

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را به عنوان استراتژی کلان به دولت و مجلس ابلاغ کرده‌اند ولی تاکنون گام جدی برداشته نشده است، گفت: یکی از دلایلی که تاکنون گام اصلی در این زمینه برداشته نشده است وجود تفکر لیبرالی و سرمایه‌داری برخی از دولتمردان است.

وی حمایت از کالای ایرانی را یکی از زیرمجموعه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بایستی این مسئله تبیین شود که چرا گرایش به خرید کالای خارجی در کشور وجود دارد. یک بحث در این زمینه بحث کیفیت بوده و بحث دیگر جبنه فرهنگی مسئله است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: در بُعد فرهنگی نیازمند تغییر رفتار اجتماعی غلط موجود هستیم که در این عرصه بایستی بحث آموزش مورد توجه قرار گیرد و دستگاه‌های متولی از جمله آموزش‌وپرورش، رسانه ملی و مطبوعات باید تغییر رفتار اجتماعی را دنبال کنند.

تبلیغ کالای خارجی در سال «حمایت از کالای ایرانی» توسط رسانه ملی!

یاری با ابراز تاسف از اینکه در سال «حمایت از کالای ایرانی» همچنان شاهد تبلیغ کالاهای خارجی در رسانه ملی هستیم، گفت: از نهادهایی نظیر صدا و سیما انتظار بیشتری می‌رود تا در بُعد فرهنگ‌سازی و تحقق شعار سال گام بردارد ولی متاسفانه از ابتدای سال همچنان شاهد تبلیغ کالاهای خارجی در رسانه ملی هستیم و این نشان می‌دهد که هنوز متوجه حساسیت این اصل نشده‌اند.

مقابله با واردات بی‌رویه ضرورت فراموش شده تحقق شعار سال

وی افزود: دولت نقش اصلی در تحقق شعار سال دارد؛ متاسفانه شاهد واردات بی‌رویه کالاهایی توسط آقازده‌ها هستیم که مشابه آن در داخل وجود دارد؛ اگر به جای اینکه بخواهیم ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایرانی را ترغیب به خرید کالای ایرانی کنیم، با واردات بی‌رویه جدی برخورد شود به طور قطع شاهد تحقق شعار سال خواهیم بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: بهترین راهکار برای برخورد با واردات بی‌رویه این است که قوه قضائیه حداقل با ۵۰ آقازاده که در این زمینه نقش مهمی دارند برخورد کند و این افراد را به جرم ضد انقلاب محاکمه کند چراکه امروز برای براندازی نظام دشمن از ابزار اقتصادی استفاده می‌کند و هر کس در این راستا دشمن را کمک یا حمایت کند ضد انقلاب است.

یاری افزود: دولت نقش اصلی درخصوص تحقق شعار سال دارد، ملزم ساختن سازمان‌های دولتی به خرید کالاهای ایرانی، تدوین قوانین و سیاست‌های مناسب گمرکی در این زمینه اثرگذار است. اگر این موارد اجرایی شود نزدیک به ۹۰ درصد شاهد تحقق شعار سال خواهیم بود.

حمایت از کالای ایرانی؛ سبب رونق تولید و اشتغالزایی

وی به نقش مردم در تحقق شعار سال هم اشاره کرد و گفت: مردم بایستی به این مسئله توجه داشته باشند که کالای داخلی را مورد حمایت قرار دهند ضمن رونق تولید و ایجاد اشتغال باعث کاهش تورم و رکود خواهد شد.

این استاد دانشگاه در ادامه به نقش تولیدکننده هم در تحق شعار تاکید کرد و افزود: برای تحقق شعار سال بایستی تولید کننده هم به حقوق مصرف کننده احترام بگذارد و هر کالایی را تولید نکند.

یاری با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا با شعار و توصیه‌های اخلاقی امور سیاسی و اقتصادی پیش نمی‌رود و نمی‌‌توان شاهد رشد و پیشرفت بود، گفت: اگر به تولیدکننده داخلی فشاری وارد نشود تا استانداردها را رعایت نکند و در این زمینه نظارتی وجود نداشته باشد، کار پیش نمی‌رود.

ایجاد قرارگاه اقتصادی لازمه تحقق شعار سال

این استاد دانشگاه ابزار نظارتی، قانونی و دقیق را به عنوان ابزاری مناسب برای حوزه تولید عنوان و بیان کرد: برای تحقق شعار سال نیازمند ایجاد قرارگاه اقتصادی هستیم که نیروهای انقلابی به مانند دوران دفاع مقدس با ایجاد این قرارگاه جنگ اقتصادی امروز را مدیریت کنند.

وی بر تقویت بخش خصوصی نیز تاکید و تصریح کرد: حمایت بی‌مورد از برخی کالاهای بی‌کیفیت داخلی نظیر صنعت خودروسازی که سال‌هاست تحرکی از خود نشان نمی‌دهد و هر ساله کیفیت کالای تولید آن کاهش می‌یابد و روزانه ۴۵ نفر را به کام مرگ می‌کشاند و همین کالای تولیدی بی‌کیفیت را با قیمتی گزاف به فروش می‌رساند هیچ توجیهی ندارد و نیاز است که بخش خصوصی به معنای واقعی تقویت شود.

خصوصی‌‌سازی واقعی عاملی در افزایش کیفیت تولید و تحقق شعار سال

این استاد دانشگاه بر اجرای صحیح اصل ۴۴ تاکید کرد و گفت: اگر صنعت خودروسازی در دست بخش خصوصی واقعی باشد شاهد افزایش کیفیت و در نهایت مصرف تولیدات داخل خواهیم بود. متاسفانه تاکنون خصوصی سازی در کشور به معنای واقعی محقق نشده است و نمونه آن هم در همین استان مرکزی شاهدیم که اجرای غیراصولی خصوصی‌سازی باعث تعطیلی بساری از واحدهای تولیدی شده است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت