پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۰:۰۹:۳۴

از سمنوپزان تا دورهمی‌های خانوادگی

نوروز از جمله جشن‌های باستانی ایرانیان است که در نقاط مختلف کشور با آیین و تشریفات خاصی برگزار می‌شود. برگزاری این جشن ملی از دیرباز در نزد ایرانیان مرسوم بوده و هنوز هم متدواول و با رونق است.

آشنایی با آداب و رسوم مردم فراهان در ایام نوروز

از سمنوپزان تا دورهمی‌های خانوادگی

از سمنوپزان تا دورهمی‌های خانوادگی

از سمنوپزان تا دورهمی‌های خانوادگی

به نقل از فراهان خبر، نوروز از جمله جشن‌های باستانی ایرانیان است که در نقاط مختلف کشور با آیین و تشریفات خاصی برگزار می‌شود.

برگزاری این جشن ملی از دیرباز در نزد ایرانیان مرسوم بوده و هنوز هم متداول و با رونق است؛ این جشن فرخنده ورود شادی بخش فرودین و آغاز فصل بهار را نوید می‌دهد.

از اواسط اسفندماه همه مردم از زن و مرد به فراخور حال خود، لوازم و مقدمات برای استقبال از این جشن را در کمال صمیمیت و خوش‌رویی فراهم کرده و برای اجرای این آیین‌ها که در واقع طلایه‌دار سپاه بهار و عید نوروز است، از هم پیشی می‌گیرند.

مردم فراهان نیز در آستانه نوروز آداب و رسوم خاصی دارند؛ در همین ایام همه مشغول خانه‌تکانی شده و همه اعضای خانواده در کنار هم فرش‌های منزل را شسته و وسايل اضافه و مستهلک را دور می‌ريزند و به جای آن‌‌ها وسايل نو می‌خرند.

کدبانوهای فراهانی که دلبستگی تام به مراسم نوروز باستانی نیاکان خود دارند، از اواسط اسفندماه گندم، جو، ماش و عدس را در بادیه‌های مسی ریخته و سبزه عید را آماده می‌کنند تا بر سر سفره هفت‌سین بگذارند.

پخت نان، فتیر و سمنو در این ایام در میان زنان روستایی فراهان رواج دارد. رسم سمنوپزان از دیرباز در فراهان مرسوم بوده و زنان فراهانی برای برآورده شدن حاجات و طلب شفای عاجل بیمار خود، جوانه گندم نذر حضرت صدیقه کبری(ص) می‌کنند و پس صاف کردن شیره جوانه گندم دیگ سمنو را روی آتش گذاشته و پس از حدود ۱۲ ساعت با تلاش بانوان فراهانی، سمنوی نذری پخته شده و به نیت تبرک بین اهالی برای سفره هفت‌سین توزیع می‌شود.

زنان این دیار اهمیت ویژه‎ای به چیدن سفره هفت‎سین می‎دهند و با دقت و ظرافت خاصی آن را آماده می‌کنند. سفره‌های هفت‌سین مردم فراهان مزین به سبزی، سیر، سنجد، شیرینی، سبزه، تخم‌مرغ رنگ شده، آیینه، قرآن، شمع و چراغ است.

از سویی جنب‌و‌جوش برای تهیه لباس نو، خرید آجیل و شیرینی مردم را به خیابان‌ها کشانده و به خریدهای نوروزی رونق و جان می‌دهد.

در روزهای پایانی سال و هنگامی که صدای نفس‌های بهار به گوش می‌رسد، جنب‌و‌جوش و تکاپوی مردم برای استقبال از بهار دوچندان شده و همه خود را برای سال تحویل آماده می‌کنند.

در شب عید همه اعضای خانواده پس از گذراندان روزهای پر تلاش اسفند در کنار بزرگ فامیل یعنی پدر یا پدر بزرگ خود جمع شده و خاطرات یک سال را با هم مرور می‌کنند.

پختن رشته پلو در شب عید و همچنین سبزی پلو با ماهی بین خانواده‌های فراهانی بسیار مرسوم است. در واقع مردم خوردن رشته پلو در شب عید و سیزده بدر را نشانه‌ای از پیوستگی رشته زندگی و محبت می‌دانند.

به هنگام تحویل سال همه افراد خانواده اطراف سفره هفت‌سین نشسته و قرآن می‌خوانند و دعا می‌کنند. برخی نیز با حضور در امامزادگان و قبور شهدا سال جدید خود را آغاز می‌کنند. بعد از تحویل سال همه با هم روبوسی کرده و سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

با آغاز سال جدید دید و بازدیدهای نوروزی آغاز می‌شود؛ از جمله مراسمی که با تحویل سال نو در شهرها و روستاهای فراهان مرسوم است، دید و بازدید از کسانی است که به هر نحوی در سال گذشته عزیزی را از دست داده و عزا دارند، در روز اول عید در مراسمی با عنوان «نوعید» مردم به دیدار این خانواده‌ها می‌روند.

در دید و بازدیدهای نوروزی با آجیل، شیرینی و میوه از میهمانان پذیرایی می‌شود و به کوچک‌ترها نیز هدیه‌هایی از سوی بزرگترها به عنوان تبرک و شگون داده می‌شود. این دید و بازدیدها تا اواسط فروردین ماه ادامه دارد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت