جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۵:۴۸:۴۶

۹۰ اثر تاریخی خمین به ثبت ملی رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ۲۵۰ اثر تاریخی توسط باستان‌شناسان در این شهرستان شناسایی و تعداد ۹۰ اثر به ثبت ملی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی:

۹۰ اثر تاریخی خمین به ثبت ملی رسید

اثر تاریخی خمین

۹۰ اثر تاریخی خمین به ثبت ملی رسید

به نقل ازخبرگزاری تسنیم،سید محمد حسینی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت آثار تاریخی در خمین اظهار داشت: تاکنون 250 اثر تاریخی توسط باستان‌شناسان در شهرستان خمین شناسایی و تعداد 90 اثر به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: سال 1383 آغاز نخستین فصل کاوش‌های مطالعاتی و بررسی‌های باستان‌شناسی در خمین بوده و 250 اثر تاریخی در این بررسی‌های سیستماتیک شناسایی و تعداد 90 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: ثبت سنگ نگاره‌ها و منظر فرهنگی تیمره و دیگر نقاط تاریخی شهرستان خمین شروعی برای معرفی، حفظ و  قرار گرفتن آثار در لوای قانون بوده و این شروع به عنوان یکی از پهنه‌های تاریخی ارزشمند استان است.

حسینی خاطرنشان کرد: این شروع سبب شد تا از سمت پژوهشگران، مورخان و باستان‌شناسان یک منطقه بینابینی و محل برهم کنش‌های فرهنگی به‌وجود آمده و همواره مورد توجه دانشجویان، محققان و علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی بیان کرد: تاکنون چندین پایان‌نامه در حوزه فرهنگ خمین در ادوار مختلف به سبب وجود محوطه‌ها و تپه‌های باستانی قابل توجه و اهمیتی که این شهرستان از لحاظ مطالعات باستان‌شناسی در این اداره کل دارد در دانشگاه تهران دفاع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: درحال حاضر سوالی که در این رابطه پیش می‌آید و متخصصان امر باید پاسخگوی آن باشند این است که آیا هر محوطه‌ای که در سطح شهرستان خمین وجود دارد باید مورد کاوش شود.

حسینی اضافه کرد: در واقع کاوش فرض مشخص و اهداف مشخص دارد و در هر نقطه‌ای به صرف تاریخی بودن امکان کاوش وجود ندارد و هدف ما در این اداره این است که هرگاه به برداشت‌ها و فرض‌های حداقلی هم به دست آید باید فصل کاوشی جدیدی را در هر منطقه‌ای آغاز کنیم بی درنگ این اقدام را انجام می‌دهیم زیرا خود را پاسبان حدود فرهنگی و تاریخی استان می‌دانیم که در این مسیر تنها نکته قابل توجه درگیر شدن با حاشیه‌های موجود نیست بلکه انجام رسالت‌های اداره کل است.

وی تصریح کرد: از سال 93 تاکنون در شهرستان خمین کاوش‌های باستان‌شناسی دیگری هم در شهرستان خمین با کاوش در دست کندهای تهیق آغاز شد که بدنبال یک فصل کاوش نتایج ارزنده‌ای در مسیر شناخت تاریخ و فرهنگ خمین حاصل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: این برآیند امسال در قالب کتابی با عنوان “نتایج کاوش در دست کندهای تهیق خمین” از طرف این اداره کل چاپ و در دسترس اهالی فرهنگ دوست قرار دارد.

حسینی بیان کرد: همچنین در سال 95 و 96 دو فصل کاوش در دست کندهای رباط آعاج خمین انجام شده که نتایج این کاوش در دو سمینار به هدف و نیت معرفی جایگاه تاریخی خمین و اهمیت این شهرستان از لحاظ معماری دست کند ارائه شد که علی رغم اطلاع‌رسانی متاسفانه مورد استقبال احدی از اهل قلم و دوستداران حوزه فرهنگ خمین قرار نگرفت.

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت کاوش‌های صورت گرفته شروعی در انجام مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی جامع‌تر در شهرستان خمین است و امسال این اداره کاوش دست کندهای وارونه و فرنق و ایجاد پایگاه‌های “دست کندهای خمین” و “سنگ نگاره‌های تیمره “را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی عنوان کرد: هدف ما این است که سایتی را با بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های کارشناسی و با حمایت‌های مسئولان شهرستانی سایت موزه تهیق و ایجاد نمایشگاهی دائمی را برای به نمایش گذاشتن اشیاء حاصل از این کاوش‌ها احداث کنیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت