شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۳:۳۳:۵۷

۸۰ درصد کارگران بومی ساوه بیکارند

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمان ساوه گفت: ۸۰ درصد کارگران بومی این شهرستان که دارای کارت مهارت فنی در انجام کارهای تخصصی ساختمانی هستند بیکارند.

۸۰ درصد کارگران بومی ساوه بیکارند

کارگران بومی ساوه

۸۰ درصد کارگران بومی ساوه بیکارند

علیرضا کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساوه، با اشاره به طرح ساماندهی کارگران ساختمانی اظهار داشت: طرح ساماندهی کارگران ساختمانی در بیست و یکمین جلسه فوق العاده شورای اسلامی ساوه در تاریخ 26 آبان‌ 92 تصویب و در تاریخ 25 همان ماه به شهردار وقت ارسال شد.

وی افزود: اما تا امروز متاسفانه هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم و تمامی کارگران در زیرآفتاب، برف و سرما در کنار معابر و میادین برای کار و روزی حلال برای خانواده خود تلاش می‌کنند با توجه به اینکه توصیه و عمران شهر به زحمات و تلاش کارگران ساختمانی بستگی دارد به همین منظور ایجاد حداقل ضوابط شغل برای دسترسی آسان و بهتر شهروندان و کارفرمایان که نیاز به کار تخصصی ساختمان را دارند ساماندهی آنان ضروری است.

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمان ساوه و حومه تصریح کرد: بدون شک ساماندهی این قشر زحمتکش نه تنها سبب خدمات بهتر از سوی آنها به شهروندان می‌شود و تاثیر مثبتی در زیبا سازی شهر، مسائل ایمنی، اشتغالزایی اجتماعی و فرهنگی دارد و ایجاد امکانات برای این گروه که فاقد حداقل امکانات حقوقی هستند مساعدت و یاری تمامی مسئولان و دستگاه‌های ذیرربط را می‌طلبد.

کاظمی بیان کرد: بخش ساختمان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی است که نقش برجسته‌ای در توسعه کشور دارد اما متاسفانه بی‌توجهی دست اندرکاران این صنعت به رعایت موازین و مقررات ایمنی و اشتغال‌زایی به عنوان تهدیدی جدی برای سرمایه های انسانی و منابع مادی کشور شده به گونه‌ای که همه ساله بخشی از نیروهای کارگری از کار بیکار می‌شوند.

وی ادامه داد: عدم وابستگی این گروه به اتحادیه یا تشکل مشخص، بی‌سوادی یا کم سواد بودن اکثر کارگران ساختمانی و در نتیجه عدم آشنایی آنان به قوانین کار و حمایت‌های بیمه‌ای و حقوق و منافع خود،عدم ارائه هر نوع خدمات از سوی ارگان‌های مسئول که ضامن ساماندهی این گروه شغلی باشد و عدم وجود بستر مناسب فرهنگی برای شناسایی جایگاه این قشر زحمتکش در اذهان عمومی از مهم‌ترین علل عدم ساماندهی کارگران ساختمانی ساوه است.

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمان ساوه و حومه خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات انجمن صنفی کارگران و استاد کاران ساختمانی ساوه و حومه بیکار بودن شدن بیش از 80 درصد کارگران بیمه شده به گونه‌ای که در حال حاضر در ساوه 8 هزار کارت مهارت فنی ساختمانی برای کارگران ماهر و نیمه ماهر صادر شده که 3700 نفر بیمه شده و عضو انجمن صنفی کارگران و امبقی در نوبت بیمه شدن هستند.

کاظمی عنوان کرد: علی رغم تاکید ماده 121 قانون کار و ماده 4 نظام مهندسی مبنی بر مجاز بودن اشتغال اتباع بیگانه تنها در مشاغلی که کارگر ایرانی وجود نداشته باشد، اتباع می‌توانند کار کنند اما در مشاغل چهارگانه که اتباع می‌تواند در آن مشاغل کار کند به طور روشن مشخص و بیان شده که اتباع نمی‌تواند در کارهای تخصصی ساختمان کار کنند ولی متاسفانه در دفاتر کفالت اتباع به مشاغل چهارگانه توجه نمی‌کنند.

وی افزود: با اقدام به صدور کارت‌های فعال تخصصی ساختمان برای اتباع بیگانه صادر می‌کنند و تاکنون چندین جلسه در اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و فرمانداری شهرستان برگزار شده ولی نتیجه‌ای عاید این انجمن نشده است با معاون وزیر کار هم که چندین مکاتبه داشتیم گفتند مشکل شما باید در استان و توسط استاندار برطرف شد زیرا کارگر ماهر و آموزش دیده و بیمه شده در شهرستان وجود دارد که دیگر دفاتر کفالت برای اتباع کارت تخصصی ماهر و نیمه ماهر ساختمانی برای اتباع بیگانه صادر نکنند.

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمان ساوه خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون اقدامی در راستای برطرف کردن این مشکل انجام نشده به طوری که 80 درصد کارگران بومی شهرستان که کارت مهارت فنی در انجام کارهای تخصصی ساختمانی را دارند بیکار هستند و این در حالی است که 90 درصد کارگران اتباع که حق کارکردن در کارهای تخصصی ساختمان را ندارند مشغول به کار هستند.

کاظمی عنوان کرد: براساس کار کارشناسی و پیگیری به عمل آمده از کارهای انجام شده به سبب اینکه کارهای اتباع با کیفیت پایین و ارزان و سود اور برای پیمانکاران و انبوه سازان را نسبت به خود جلب کرده و هم اکنون ساخت پروژه‌های ساختمانی که حق کارگران بومی است به اتباع بیگانه سپرده شده است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت