یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۴:۴۰:۳۰

۷۵ درصد از جرایم زندانیان استان مرکزی مربوط به مواد مخدر و سرقت است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: ۷۵ درصد از جرایم زندانیان استان مرکزی مربوط به مواد مخدر و سرقت است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی:

۷۵ درصد از جرایم زندانیان استان مرکزی مربوط به مواد مخدر و سرقت است

مواد مخدر و سرقت

۷۵ درصد از جرایم زندانیان استان مرکزی مربوط به مواد مخدر و سرقت است

حجت‌الله درودگر در نشست شورای هماهنگی مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه موضوع اعتیاد پربحث‌ترین مسئله جلسات شده و همه آسیب‌های اجتماعی را تحت‌الشعاع خود قرار داده به آمار ورودی پرونده‌های دادگستری اشاره کرد واظهار داشت: مجموع ورودی پرونده‌های کیفری سال95 در دادسرا 145 هزار و 677 عنوان اتهامی بوده که در سال 96 افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: 70 هزار و 255 عنوان خواسته پرونده‌های حقوقی در سال 95 وارد دادگاه حقوقی شده که این عدد در سال 96 به 73 هزار و 943 عنوان خواسته افزایش پیدا کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی تصریح کرد: در پرونده‌ها کیفری 3.4 افزایش و در عنوان خواسته 5.2 افزایش داشته‌ایم که مختص به مرکز استان نبوده و در شهرستان‌ها به ثبت رسیده است.

درودگر بیان کرد: در دادگاه حقوقی و در دادسرای مرکز استان مرکزی سال 96 نسبت به سال 95 کاهش وارده داشته‌ایم، دادسرا حدود 4 هزار فقره پرونده و دادگاه هم رقمی در همین حدود به ثبت رسیده است.

وی عنوان کرد: از این تعداد پرونده 10 عنوان اصلی وجود دارد که 55 درصد پرونده‌های وارده به دادسرا را تشکیل می‌دهد، توهین، ضرب و جرح، سرقت، تهدید، تخریب، نگهداری و مالکیت مواد مخدر، افترا، کلاهبرداری، خیانت در امانت 10 عنوان ابتدایی استان مرکزی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی خاطرنشان کرد: حدود 5هزار زندانی در سطح استان داریم که از این تعداد 50 درصد به مواد مخدر و 25 درصد به سرقت اختصاص دارد.

درودگر ادامه داد: در مجموع 75 درصد از زندانیان در بحث مواد مخدر و سرقت فعالیت دارند که این دو مقوله بهم وابسته است زیرا بیشترین سرقت‌ها از نوع سرقت‌های خرد هستند که توسط معتادان انجام می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم ریشه و دلایل اعتیاد و سرقت را بررسی کنیم به موضوع اشتغال برمی‌خوریم و به نوعی عدم اشتغال زمینه و بستر همه آسیب‌های اجتماعی را ایجاد می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی بیان کرد: ایجاد اشتغال باید یکی از مهمترین سرفصل‌های زیرساختی و برنامه‌ای مدیران و مسئولان باشد تا در نتیجه کاهش آسیب‌ها را در جامعه داشته باشیم.

درودگر با بیان تنظیم سند مشترک همکاری و شورای واحد بین همه دستگاه‌ها مبنی بر فعالیت در زمینه اعتیاد و پیشگیری گفت: دستگاه‌های مختلف اجرایی باید برای هر یک از آسیب‌های اجتماعی به شکل جداگانه برنامه تدوین کرده  و از انجام اقدامات جزیره‌ای در این مسیرپرهیز کنند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت