یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۳:۱۶:۴۹

۷۰ درصد صنعت دامداری فراهان تعطیل است/صدور حکم جلب ۱۰۰ دامدار فراهانی به دلیل بدهی بانکی

در سال های اخیر به دلیل مشکلاتی که دامداران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، شاهد بیکاری در روستاها خصوصا در شهرستان فراهان به عنوان یکی از قطب های کشاورزی و دامداری استان مرکزی هستیم، روز به روز به آمار بدهکاران بانکی در این حوزه افزوده می‌شود و این نگران‌کننده است.

وقتی مشکلات،اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی استان را به فراهان می کشاند

۷۰ درصد صنعت دامداری فراهان تعطیل است/صدور حکم جلب ۱۰۰ دامدار فراهانی به دلیل بدهی بانکی

دامداری

۷۰ درصد صنعت دامداری فراهان تعطیل است/صدور حکم جلب ۱۰۰ دامدار فراهانی به دلیل بدهی بانکی

به نقل از فراهان خبر؛ شهرستان فراهان قطب کشاورزی و دامداری است،اما این روزها اغلب دامداری های این شهرستان تعطیل است.

در سال های اخیر به دلیل مشکلاتی که دامداران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، شاهد بیکاری در روستاها هستیم و هر روز به آمار بدهکاران بانکی در این حوزه افزوده می‌شود و این نگران‌کننده است.

بالا بودن هزینه‌های تولید، نرخ بالای بانکی، حمایت نشدن، کمبود اعتبار و بوروکراسی‌های اداری، دامداران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

دهستان تلخاب با ۱۲۸ واحد دامداری و روستای سلیم آباد با ۲۱۵ واحد دامداری از روستاهای فعال در عرصه دام شهرستان هستند که این روزها اغلب این واحدها تعطیل شده یا با کمترین ظرفیت فعالیت می کنند.

تلخابی مسئول هیئت امنای مجتمع دامداری تلخاب با اشاره به وضعیت مجتمع دامپروری تلخاب گفت: واحدهای دامداری این مجتمع با نیمی از ظرفیت دامی خود فعال هستند، نبود تسهیلات برای ادامه تولید، عدم سهمی در توزیع کنسانتره یارانه ای، رکود بازار فروش برای دامدار و … از جمله مشکلاتی است که دامداران را درگیر خود کرده است.

عضو هیئت امنای مجتمع با بیان اینکه در ابتدای ساخت مجتمع ۹۰ میلیون وام با سود هفت درصد به دامداران پرداخت شد، افزود: در گذشته تسهیلات ارزان قیمت به تولید کنندگان و دامداران داده می شد که دامدار با تمدید تسهیلات و تامین سرمایه در گردش، به تولید خود ادامه می داد اما تسهیلات گران قیمت با اقساط بازپرداخت بالا، دست دامدار را خالی کرده است.

یکی از دامداران روستای سلیم آباد:

تعطیلی دامداری ها،اقتصاد روستا را فلج کرده است

سلیم آبادی یکی از دامداران روستای سلیم آباد گفت: تعطيل شدن دامداری ها، اقتصاد روستائیان را فلج کرده است، ادامه این روند سبب ورود آسیب جدی به اقتصاد روستا است.

وی افزود:زمانی که در یک شهرستان همه زنجيره های توليد وجود داشته باشد، هزينه توليد پايين می آید و ارزش افزوده نيز نصيب دامداران شهرستان می شود، تاسيس كشتارگاه صنعتی در شهرستان نيز می تواند كمک موثری به اين بخش باشد.

دامدار فراهانی تصریح کرد: سود بالای تسهیلات بانکی، بیماری های دامی و عدم حمایت از دامداران در تولید سبب تعطیلی واحدهای دامی در این روستا شده است و روز به روز بر تعداد بدهکاران بانکی افزوده می شود.

مشکلات دامداری و روند صعودی تعطیلی دامداری های روستای سلیم آباد،سبب شد تا جلسه اقتصاد مقاومتی استان این بار برای حل این مشکلات در  فراهان تشکیل شد و دامداران فرصت بیان مسائل را بدون واسطه به اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی استان به دست آوردند.

استاندار مرکزی در جلسه اقتصاد مقاومتی استان در فراهان با اشاره به اینکه روح حاکم بر قوانین حوزه کار و تولید بیشتر با مناسبات مناطق شهری همخوانی دارد، گفت: ضعف ها و خلاءهای موجود در این حوزه برای کسب و کار و رونق تولید در روستاها باید برطرف شود.

امام جمعه فرمهین هم با اشاره به این که حکم جلب ۱۰۰ دامدار فراهانی به دلیل بدهی بانکی صادر شده است، گفت: این آمار نگران کننده است و این مهم باید هرچه سریعتر پیگیری شود.

فرماندار فراهان:

۷۰ درصد واحدهای دامداری فراهان غیر فعال اند

سید احمد سجادی، فرماندار فراهان در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر گفت: به دلیل مشکلات عدیده ۷۰ درصد ظرفیت واحدهای دامداری گوساله‌ پرواری شهرستان غیرفعال است.

وی افزود: شهرستان فراهان حدود ۵۰۰ واحد دامداری و در مجموع ۲۶ هزار راس دام دارد که از این میزان ۷۰ درصد ظرفیت این واحدها غیرفعال است.

وی یکی از اصلی‌ترین دلایل این چالش بزرگ در بخش دام شهرستان را کاهش ارزش پول کشور دانست و گفت: با کاهش ۴۰۰ درصدی ارزش پول کشور سرمایه‌گذار برای ادامه کار خود باید چهار برابر ارزش سرمایه خود را افزایش می‌داد که این امر از توان دامداران شهرستان کاملا خارج بود.

فرماندار فراهان افزود: به منظور تامین سرمایه، بانک‌ها باید تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دادند که این امر نیز به دلیل نرخ سود بالای ۲۰ درصد رغبتی در سرمایه‌گذاران ایجاد نکرد و تزریق سرمایه که لازمه ادامه فعالیت دامداران بود به انجام نرسید و در عمل تعطیلی واحدهای دامداری فراهان را در پی داشت.

وی اظهار کرد: با تلاش‌های بخش دولتی قیمت گوشت افزایش یافته و نرخ سود تسهیلات بانکی به ۱۴ درصد کاهش یافته است، حتی در مناطق محروم نرخ سود به هشت درصد خواهد رسید که این امر می‌تواند گشایش‌های بسیاری را در بخش دام کشور، همچنین شرایط فراهان ایجاد کند.

سجادی خاطر نشان کرد: تاکنون تسهیلاتی به منظور رونق مجدد واحدهای دامداری شهرستان فراهان پرداخت نشده است، اما طی دستورالعمل جدید که پایان هفته گذشته به جهاد کشاورزی ابلاغ شده است به زودی رونق و ارائه تسهیلات در بخش کشاورزی و دامداری‌ سبب رونق اقتصاد روستاهای شهرستان می شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت