یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۰:۱۳:۱۷

۷میلیون مترمکعب صرفه جویی با انسداد ۱۲۷چاه آب غیرمجاز در مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۷حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده که هفت میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف منابع آب زیرزمینی را در پی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی خبر داد؛

۷میلیون مترمکعب صرفه جویی با انسداد ۱۲۷چاه آب غیرمجاز در مرکزی

عزت الله آمره ای در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی سال جاری در راستای حفاظت از منابع آبی و تعادل بخشی به سفره های آب های زیرزمینی ۱۲۷حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی مسدود شد که حدود هفت میلیون متر مکعب صرفه جویی آب را در برداشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی افزود: طی ده سال اخیر یک هزار و ۶۰۰ چاه آب غیرمجاز در استان مرکزی حفر شده که بیشترین تعداد این چاه ها مربوط به شهرستان های اراک، شازند و خنداب است.

آمره ای بیان کرد: هم اکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ حلقه چاه آب فاقد پروانه و غیرمجاز در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۶۰۰ حلقه چاه های شناسایی شده توسط وزارت نیرو هستند و به منظور صدور مجوز در قالب قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی اضافه کرد: تاکنون یک هزار و ۱۲۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان توسط کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه های آب منطقه ای تعیین تکلیف شده اند و در راستای جبران کسری مخزن دشت های استان مرکزی، پس از طی تشریفات قانونی باید مسدود شوند.

وی خاطرنشان ساخت: در این رابطه همکاری و تعامل دستگاه های مرتبط و مسئول می تواند بسیاری از مشکلات پیش رو را رفع کرده و در اعمال مدیریت آینده نگر منابع آب موثر باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی تصریح کرد: چاه های آب غیرمجاز در مناطق مختلف استان، سالانه بیش از ۲۵۰میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی را برداشت می کنند و همین مساله به خطر کاهش سطح این منابع آبی دامن زده که عواقب ناگوار متعددی به دنبال دارد.

آمره ای ادامه داد: در دهه های اخیر برداشت های بی رویه آب سبب افت سطح آب های زیرزمینی شده و کاهش سطح منابع زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن و کاهش کیفیت آب و ایجاد ریزگردها را در پی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با بیان اینکه دقت در مصرف، صرفه جویی و یافتن راه های جلوگیری از هدر رفتن آب به منظور پیشگیری از ایجاد بحران اهمیت بسیاری دارد، تصریح کرد: این صرفه جویی در تمام بخش ها باید صورت پذیرد و کم یا زیاد مصرف کردن مطرح نیست، بلکه بهینه مصرف کردن مهم است، چراکه منابع آبی محدود هستند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت