جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۸:۳۹:۴۶

۵ اثر هنرمندان استان مرکزی آثار برتر جشنواره صنایع دستی فجر شدند

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: ۵ اثر هنرمندان استان مرکزی آثار برتر جشنواره صنایع دستی فجر شدند.

فرهنگی/هنری؛

۵ اثر هنرمندان استان مرکزی آثار برتر جشنواره صنایع دستی فجر شدند

استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته می‌شود که از شمال به استان‌های البرز و قزوین، از غرب به استان همدان، از شمال شرقی به استان تهران از جنوب به استان‌های لرستان و اصفهان و از شرق به استان‌های قم و اصفهان محدود است.

بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، استان مرکزی دارای 12 شهرستان، 23 بخش، 32 شهر، 66 دهستان، 1٬394 آبادی دارای سکنه و 46 آبادی خالی از سکنه‌ بوده، شهرستان‌های اراک، محلات، ساوه، تفرش، خمین، فراهان، دلیجان، شازند، آشتیان، کمیجان، زرندیه و خنداب از شهرهای این استان به شمار می‌روند.

فرش، قالی و قالیچه صنایع دستی اصلی استان می‌باشند که در گذشته‌ای نه چندان دور صادرات اصلی استان را تشکیل می‌داده‌اند، علاوه بر آن گیوه که نوعی پاپوش دست‌دوز تولید شده از نخ‌های قالی است، از جمله صنایع دستی در خور توجه این استان است که در سنجان و وفس تولید می‌شود.

منبت‌کاری مردمان سمقاور شهرستان کمیجان شهرت زیادی در ایران واستان دارد و سمقاور قطب منبت کشور به‌شمار می‌رود. فتیر، شیرمال، کسمه، کماج، جوزغند نراق، کشمش، شیره انگور، گوش فیل، کف لمه، رب انار ساوه، حلوا ارده محلات و عسل خمین نیز از سوغات این استان به حساب می‌آیند.

پایان چهارمین جشنواره صنایع دستی فجر؛ 5 اثر برگزیده از هنرمندان صنایع دستی استان مرکزی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به کسب رتبه‌های برتر و برگزیده جشنواره صنایع دستی فجر توسط هنرمندان استان مرکزی اظهار داشت: 5 اثر از دو هنرمند استان مرکزی در  جشنواره  صنایع دستی فجر برگزیده شدند.

علیرضا ایزدی افزود: دو هنرمند استان مرکزی، “بابک خویی” در رشته مشبک فلز و “محمد جهانبخشی” در رشته نقاشی روی چوب با 5 اثر خود جز برترین آثار هنری در جشنواره صنایع دستی فجر انتخاب شدند.

وی ادامه داد: آثار برگزیده چهارمین جشنواره صنایع دستی فجر، در نمایشگاه موزه ملی ایران واقع در خیابان امام خمینی(ره)، ابتدای خیابان 30 تیر به نمایش گذاشته می شود.

جشنواره صنایع دستی فجر جوان‌ترین جشنواره

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به ارزیابی آثار گفت: در این دوره‌ها محصولات صنایع دستی از لحاظ اصالت هنر، زیبایی اثر، استفاده از طراحی سنتی، استفاده از مواد اولیه بومی و… ارزیابی می‌شوند که این آثار پس از گذراندن مرحله پیش داوری در استان به مرحله داوری نهایی در تهران ارسال شدند.

«ایزدی» مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی می‌گوید: دو هنرمند استان مرکزی، “بابک خویی” در رشته مشبک فلز و “محمد جهانبخشی” در رشته نقاشی روی چوب با 5 اثر خود جز برترین آثار هنری در جشنواره صنایع دستی فجر انتخاب شدند

ایزدی بیان کرد: مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره صنایع‌دستی فجر با حضور وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی، 21 بهمن 98 ساعت 15 در موزه ملی ایران برگزار خواهد شد و برگزیدگان با اهدا لوح تقدیر و تندیس جشنواره تجلیل خواهد شد.

وی عنوان کرد: این جشنواره رخداد ارزشمندی است که به جمع جشنواره هنری کشور افزوده است و جوان‌ترین جشنواره در میان جشنواره‌ها است و این چهارمین دوره از جشنواره بوده که امیدواریم در سال‌های آینده آثار بیشتری از استان در این جشنواره انتخاب شوند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت