پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۵:۰۸:۵۱

۴ هزار نفر در دوره‌ها و آزمون سواد آموزی استان مرکزی شرکت کردند

معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه ۴ هزار نفر در دوره‌ها و آزمون سواد آموزی استان مرکزی شرکت کردند گفت: جایگاه استان مرکزی در بخش سوادآموزی در کشور ارتقا یافته است.

معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی:

۴ هزار نفر در دوره‌ها و آزمون سواد آموزی استان مرکزی شرکت کردند

دوره سوادآموزی

۴ هزار نفر در دوره‌ها و آزمون سواد آموزی استان مرکزی شرکت کردند

به نقل ازتسنیم،حسین میرزایی عصر امروز در نشست شورای پشتیبانی سواد آموزی استان مرکزی اظهار داشت: بیشترین و کمترین نرخ با سوادی در استان مرکزی به ترتیب مربوط به شهرستان‌های اراک و کمیجان با نرخ باسوادی 97 و هشت دهم درصد و 91 و 9 دهم درصد است.

وی افزود: جمعیت بی‌سواد استان مرکزی 36 هزار و 68 نفر است و در سال‌های اخیر تنها راه دسترسی به بیسوادان منطقه تنها از طریق دانش آموزان بوده است.

معاون سواد آموزشی آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: امسال 4 هزار و 327 نفر در دوره‌ها و آزمون سواد آموزی استان حضور داشتند که 50 درصد این افراد موفق به گذراندن این دوره ها شدند.

میرزایی بیان کرد: امسال سهمیه سواد آموزی استان  2 هزار و 800 نفر است و هزار و 300 نفر این افراد در دوره سواد آموزی، 500 نفر در دوره انتقال، 500 نفر در دوره تحکیم و 400 نفر اتباع خارجی بوده است و همچنین  از مجموع حجم دوره های ابلاغی، 60 درصد سواد آموزان دوره سواد آموزی، 112 درصد دوره تحکیم و 100 در صد دوره انتقال محقق شده و از مجموع حجم آموزش ابلاغی اتباع خارجی هم423 نفر تحت آموزش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امسال استان مرکزی در راستای تحقق برنامه‌های سوادآموزی تاکنون توانسته رتبه سوم را در سطح کشور کسب کند و همچنین نرخ باسوادی استان بر اساس سرشماری سال 90 ، حدود 93 و 99 صدم درصد بود که این رقم در سال گذشته  با 2 و 6 دهم درصد افزایش به 96 و پنج صدم درصد در افزایش یافته است که با دارا بودن این میزان نرخ باسوادی رتبه هشتم در کشور به استان مرکزی اختصاص داده شده است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: در دوره تحکیم که پس از دوره سواد آموزی و برای تثبیت و تحکیم برگزار می‌شود سواد آموزان 130 ساعت به صورت حضوری و 30 ساعت به صورت غیر حضوری تحت آموزش قرار می گیرند.

میرزایی خاطرنشان کرد: در این دوره به ازای تشکیل یک کلاس حداقل 10 نفره معادل 100 ساعت حق التدریس فرهنگیان و 130 هزار تومان پاداش به آموزش دهندگان پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: در دوره انتقال به ازای تشکیل هر کلاس حداقل 12 نفره 600 ساعت حق التدریس به فرهنگیان و برای هر نفر از سواد آموزان که موفق به گذراندن این دوره شوند 840 هزار تومان  پاداش به آموزش دهندگان پرداخت می‌شود.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد:  جایگاه استان مرکزی در ارزیابی‌های انجام شده در این حوزه از رتبه 27 و 28 در سال‌های قبل به رتبه 10 در سال گذشته ارتقا یافته است.

میرزایی بیان کرد: آموزش و پرورش استان مرکزی امسال با تشدید فعالیت‌هایی در حوزه مسدود کردن مبادی بی سوادی، پوشش 100 در صدی تحصیل دانش آموزان در پایه ابتدایی و شناسایی والدین بی سواد و بهره گیری از دهیاران برای شناسایی افراد کم سواد و بی سواد در روستاها محو و نابودی بیسوادی را در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار آشنایی سواد آموزان با دنیای دیجیتال در استان از دیگر اقدام‌های حوزه است و همچنین امسال 100 نفر از سواد آموزان شهرستان اراک تحت آموزش‌های هفتگانه کار با یارانه قرار می‌گیرند و سال آینده هم این آموزش‌ها در تمام مناطق استان اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت