چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۰:۳۰:۲۷

۲۹۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال فراگیر برای استان مرکزی تعریف شد

مدیرکل‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت:برای طرح اشتغال فراگیر ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ قانون سال ۹۶ درنظر گرفته شد که سهم استان مرکزی ۲۹۱ میلیارد تومان بود.

مدیرکل‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی:

۲۹۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال فراگیر برای استان مرکزی تعریف شد

تسهیلات اشتغال فراگیر

۲۹۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال فراگیر برای استان مرکزی تعریف شد

به نقل از تسنیم، محمدتقی آبایی ظهر امروز در نخستین جلسه شورای اداری شهرستان اراک در سال 97 که در محل فرمانداری برگزار شد با اشاره به نام‌گذاری‌های مدبرانه از سوی مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر اظهار داشت: نام‌گذاری سال 97 با عنوان حمایت از کالای ایرانی نشانگر دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه تولید و اشتغال کشور است که شعار سال‌های قبل و شعار امسال همه مکمل یکدیگر بوده و درراستای برنامه اشتغال فراگیر و اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود.

وی افزود: دغدغه همه مسئولان و مردم موضوع اشتغال است که با چالش روبه رو بوده و بنابراین سال 96 برنامه اشتغال فراگیر در فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور حول پنج محور اساسی مطرح شد.

مدیرکل‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و ادارات و سازمان‌های تابعه بر خلاف اذهان عمومی از لحاظ قانونی در امر اشتغال درگیری مستقیم ندارند بلکه موظف هستند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها را در این زمینه تقبل و دنبال کنند.

آبایی بیان کرد: در حوزه اشتغال فراگیر 971 هزار شغل تعریف شده است که بخشی از کار در سال 96 کلید خورد و روند اجرایی آن به سال 97 منتقل شد و انتظار داریم که همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بانک‌های عامل که در گذشته با ما همکاری داشتند همچنان در این راستا اهتمام ویژه‌ای داشته تا در نتیجه برنامه‌های تبیین شده در پایان سال منجر به تولید شغل شود.

وی عنوان کرد: حمایت از کالای ایرانی تنها به معنای خرید نیست بلکه باید از هر آنچه که در کشور تولید می‌شود حمایت کرد که این در برخی موارد شامل کالاهایی که قطعات آن وارد شده و در کشور مونتاژ می‌شود هم بوده زیرا به هرحال در کشور ایجاد شغل کرده و تولید ملی محسوب می‌شود.

مدیرکل‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: برای طرح اشتغال فراگیر 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره 18 قانون سال 96 درنظر گرفته شد که سهم استان مرکزی 291 میلیارد تومان بود،که متقاضیان برای سرمایه ثابت و سرمایه در گردش می‌توانند درخواست خود را در سامانه کارا مطرح و ثبت‌نام کنند و تسهیلات با نرخ 18 درصد توسط هشت بانک عامل طبق شرایط و ضوابط بانکی پرداخت می‌شود.

آبایی اضافه کرد: همچنین رسته‌های مختلف مشخص شده که متقاضیان باید در قالب این رسته‌ها تقاضای خود را ارائه دهند که بر حسب کار مطالعاتی انجام گرفته در رسته مورد نظر با عنوان کارگزار مطرح شده و رسته‌های منتخب استان مانند قطعات الکتریکی و تجهیزات ریلی و دیگر حوزه‌ها برای متقاضیان قابل استفاده است.

وی با اشاره به تسهیلات اشتغال روستایی گفت: این طرح در سابقه 40 ساله نظام جمهوری اسلامی بی‌مانند است زیرا تسهیلات با کمترین نرخ سود به روستائیان و سرمایه‌گذاران روستایی تعلق می‌گیرد.

سهم استان مرکزی از تسهیلات اشتغال روستایی 293 میلیارد تومان است

مدیرکل‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: سال گذشته مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به این امر تخصیص یافت و در کنار آن بانک‌ها معادل این رقم را برای این موضوع اختصاص دادند که در مجموع 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به متقاضیان سرمایه‌گذاری در روستاها و روستائیان در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات ارائه می‌شود.

آبایی بیان کرد: سهم استان مرکزی از تسهیلات اشتغال روستایی 293 میلیارد تومان است که تاکنون 102 میلیارد و 500 میلیون تومان تخصیص داده شده که اگر تا پایان تیرماه این رقم را جذب کنیم 50 درصد دیگر به این مبلغ اضافه می‌شود که البته برای جذب مجدد تسهیلات بیشتر باید کار جهادی از سوی همه مسئولان و دستگاه‌های متولی مربوطه انجام شود.

وی با بیان اینکه سهم شهرستان اراک از این میزان تسهیلات با توجه به نرخ بیکاری شهری و روستایی درنظر گرفته شد گفت: 28 میلیارد تومان از تسهیلات مذکور استان سهم شهرستان اراک بوده و تاکنون 121 طرح به ارزش 72 میلیارد تومان در کمیته فنی شهرستان مصوب و به بانک‌ها معرفی شده است که تحقق این طرح‌ها یک‌هزار فرصت‌ شغلی را در اراک ایجاد می‌کند و امید است تا پایان خردادماه این طرح‌ها و روند مخالفت و موافقت آن توسط سه بانک عامل کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک انجام شود.

158 طرح اشتغالزایی به سه بانک عامل در این زمینه  معرفی شدند

مدیرکل‌ تعاون، کار  و رفاه اجتماعی استان مرکزی عنوان کرد: نرخ سرمایه‌گذاری سرمایه ثابت 6 درصد با بازه‌زمانی 9 ساله پرداخت و سرمایه در گردش با نرخ 18 درصد تعیین شده، در سال گذشته 2 نوع تسهیلات دیگر در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به مددجویان امداد و بهزیستی که مبلغ 43 میلیارد و 500 میلیون تومان در امر مشاغل خانگی در حوزه کمیته امداد امام(ره) و 20 میلیارد و 100 میلیون تومان در حوزه سازمان بهزیستی داشتیم که مددجویان می‌توانستند تا سقف 20 میلیون تومان از این تسهیلات استفاده کنند و همچنین مشاغل خانگی با ایجاد سامانه مشاغل خانگی با 600 عنوان شغلی بر حسب تقاضای افراد وجود داشت که درنهایت از  16 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده بهره بردند .

آبایی تصریح کرد: بانک کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک بانک‌های عامل تعیین شده‌اند که تاکنون تعداد 81 طرح با رقم 51 میلیارد تومان به بانک‌ کشاورزی، 26 طرح به بانک توسعه تعاون با رقم 15 میلیارد تومان و 13 طرح با رقم 5 میلیارد و 800 میلیون تومان به پست بانک برای گرفتن تسهیلات مورد نظر معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: از 291 میلیارد تومان سهم استان مرکزی تاکنون 44 میلیارد تومان طرح و متقاضی به بانک معرفی شده که 30 درصد تسهیلات روستایی در اختیار دبیرخانه اشتغال کشور بوده و به استان‌های با عملکرد موفق اختصاص می‌یابد.

مدیرکل‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: از دستگاه‌های اجرایی، متولی و کارشناسان تقاضا داریم که به‌عنوان خط مقدم از طرح‌ها اطلاعات کافی و وافی داشته و منابع و آگاهی کامل را دراختیار ارباب رجوع قرار دهند که در پروسه بررسی طرح به دست کمیته و سپس بانک عامل با مشکل مواجه نشوند که درنهایت بانک طرح را عودت دهد و در نتیجه متقاضیان در دور باطل قرار نگیرند.

بخش صنعت، معدن و تجارت در ارائه طرح‌های اشتغالزایی اهتمام بیشتری داشته باشد

آبایی با بیان طرح‌های ارائه‌شده به دستگاه‌های مختلف گفت: 95 طرح به بانک کشاورزی معرفی و  12 طرح هم به بانک صنعت، معدن و تجارت با رقم 4 میلیارد و 700 میلیون تومان معرفی شده است که با رقم درنظر گرفته شده برای این بخش بسیار تفاوت دارد و با توجه به تنوع در رسته‌های صنعت، معدن و تجارت انتظار داریم که در این زمینه و افزایش متقاضی اهتمام بیشتری داشته باشند، در بخش میراث فرهنگی و گردشگری 13 طرح با رقم 4 میلیارد و 900 میلیون تومان ارائه شده که همچنان عرصه برای تقاضای بیشتر فراهم است.

وی عنوان کرد: در عرصه فن‌آوری اطلاعات هم تاکنون تقاضایی وجود نداشته که البته به سبب رسته درنظر گرفته شده برای این بخش که تولید محتوا است متقاضی برای تولید نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای باید در روستا مستقر شده و الزامی برای روستایی بودن متقاضی وجود ندارد و تنها شرایط کار را مهیا کنند.

مدیرکل‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اعلام رسته‌های جدید در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی گفت: رسته‌های جدیدی در بخش اشتغال فراگیر و روستایی اضافه شده که در حوزه پزشکی بوده و متقاضیان می‌توانند در این حوزه برای ایجاد درمانگاه و همه فعالیت‌های مربوط به پزشکی تقاضای خود را ارائه دهند.

آبایی با تاکید بر اولویت تعیین تکلیف اقساط معوقه از سوی متقاضیان تسهیلات گفت: اگر متقاضیان در این زمینه به بانک‌ها بدهی‌های معوقه داشته باشند، بانک عامل تقاضا و طرح آنها را عودت می‌دهد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت