یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۰:۰۱:۳۷

۲۵۰ هزار داوطلب در آزمون استعدادهای درخشان شرکت می‌کنند

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: ۲۵۰ هزار داوطلب در آزمون استعدادهای درخشان در کشور شرکت می‌کنند.

۲۵۰ هزار داوطلب در آزمون استعدادهای درخشان شرکت می‌کنند

استعدادهای درخشان

۲۵۰ هزار داوطلب در آزمون استعدادهای درخشان شرکت می‌کنند

به نقل از تسنیم، علی زرافشان ظهر امروز در همایش تجلیل از دانش‌آموزان برتر کنکور 96 و تجلیل از برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های دانش‌آموزی در اراک اظهار داشت:  680 هزار داوطلب در کنکور  تجربی سال 97 به رقابت با یکدیگر می‌پردازند، داوطلبان رشته تجربی کنکور امسال از تعداد این داوطلبان در کنکور سال گذشته 130 هزار نفر کمتر است که به همین میزان در تعداد داوطلبان رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم انسانی و سایر رشته‌ها هم کاهش داوطلبان را داشتیم.

وی افزود: کنکور امسال داوطلبان تجربی با با رقابت بر سر 15 هزار صندلی در رشته‌های دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی همراه است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: متاسفانه ساز و کار کنکور علاوه بر اینکه سبب شده تا در مدارس به جای اینکه به درک مفهومی و عمقی کتاب درسی بپردازند تنها به حفظ مطالب و حافظه‌گرایی بسنده کنند که این آسیب بزرگی برای تحقق اهداف آموزش و پرورش بوده و سبب برهم خوردن توازن رشته‌ای در کشور شده است.

زرافشان بیان کرد: همین برهم خوردن توازن رشته‌ای در کشور پیامدهای مختلفی را به همراه دارد که از جمله آنها می‌توان به ایجاد مشکل در نظام آموزشی کشور به لحاظ کمیت و کیفیت در رشته‌های علوم پایه و انسانی اشاره کرد که به‌دنبال این عدم توازن و برهم خوردگی توازن، چالش‌هایی هم برای دانش‌آموزانی که به سبب شرایط ویژه رشته پزشکی تن به این رشته‌های می‌دهند ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: امسال  150 هزار داوطلب در رشته ریاضی بر سر 300 هزار صندلی به رقابت می‌پردازند در صورتی که در آزمون نمونه دولتی که در پایان سال ششم ابتدایی بین دانش‌آموزان برگزار شد 350 هزار دانش‌آموز بر سر 50 هزار صندلی به رقابت پرداختند که این موضوع آنها را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین در آزمون مدارس استعدادهای درخشان، 250 هزار داوطلب پایه ششم برای تصاحب 15 هزار صندلی در این مدارس به رقابت می‌پرداختند.

زرافشان با اشاره به ضرورت حرکت به سمت شیوه باغچه‌ای در آموزش و پرورش گفت: حرکت از شیوه گلخانه‌ای به سمت شیوه باغچه‌ای که در سند راهبردی نخبگان و استعدادهای برتر مصوب شورای عالی فرهنگی در سال 90 آمده را باید در نظام آموزشی مورد توجه قرار دهیم، شیوه‌ای که در آن عدم تفکیک دانش‌آموزان و فعالیت‌های درون‌مدرسه‌ای و برون‌مدرسه‌ای آنها مورد توجه است.

وی افزود: از جمله برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش می‌توان به  فراهم کردن زمینه برای شناساییو هدایت استعدادهای دانش‌آموزان اشاره کرد: مطالعات نشان می‌دهد که افراد از استعدادهای متنوعی برخوردار هستند که اگر شناسایی شود می‌توان با هدایت آن زمینه پیشرفت هر چه بیشتر آنها را فراهم کرد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت