دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۲:۳۳:۰۱

۲۴۰ میلیارد ریال طرح آبخیزداری در استان مرکزی تعریف شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۲۴۰ میلیارد ریال طرح آبخیزداری امسال در حوزه آبخیز این استان تعریف شده‌ که ۲۲ طرح آن در بالا دست شهرها، روستاها و نقاط در معرض خطر سیل و آبگرفتگی جانمایی شده‌ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

۲۴۰ میلیارد ریال طرح آبخیزداری در استان مرکزی تعریف شد

«عبدالحسین محمدی» افزود: ۱۰۰ میلیون یورو امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور اختصاص یافته که معادل ۲۴۰ میلیارد ریال این اعتبارات، برای استان مرکزی پیش بینی شده‌است.

وی با بیان اینکه با تصویب و اختصاص این اعتبارت اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان‌های استان آغاز می شود، اظهار داشت: اجرای این طرح‌ها نقش موثری در جلوگیری از هدررفت آب و نیز تثبیت خاک خواهد داشت

محمدی با یادآوری بروز آتش سوزی در ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی طبیعی استان مرکزی در سال گذشته افزود: افزایش بارندگی‌ها، پوشش گیاهی مراتع استان و عامل انسانی از جمله مهمترین عوامل آتش سوزی مراتع در این مدت بوده‌است.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های امسال و پوشش گیاهی مناسب مراتع استان مرکزی، در راستای مقابله با آتش سوزی نقشه نقاط بحرانی استان به روز شده، تفاهم‌نامه‌هایی با دهیاران منعقد و نشست‌هایی برای افزایش آگاهی رسانی در جامعه برگزار شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: مراتع شهرستان‌های خرقان، نوبران، خنداب، شازند، خمین، اراک و تفرش بیشترین پوشش گیاهی را در استان مرکزی داشته و با توجه به افزایش آتش سوزی در اراضی طبیعی این شهرستان‌ها برنامه ریزی‌های لازم برای پیشگیری و اطفاء حریق در این مناطق اندیشیده شده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی کمبود تجهیزات اطفاء حریق را از جمله مشکلات این اداره کل عنوان کرد و گفت:  همکاری دستگاههای ذیربط برای تامین تجهیزات مورد نیاز این اداره کل، زمینه کاهش خسارت به مراتع و اراضی طبیعی استان را فراهم می‌کند.

محمدی ادامه داد: بر اساس قانون، تمامی نیروهای لشکری و کشوری در هنگام بروز آتش سوزی در اراضی طبیعی باید همکاری و هماهنگی لازم را برای خاموش کردن این اراضی با ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها داشته‌باشند.

وی افزود: کمک‌هایی از طرف این ارگان‌ها برای اطفاء حریق در اراضی طبیعی استان مرکزی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ارایه شده ولی بیشترین کمک‌ها همواره از طرف مردم بوده‌است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت