یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۵:۰۰:۵۹

۲۳۴ میلیارد تومان، اعتبارات هزینه‌ای بین دستگاه‌های استان مرکزی توزیع شد

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: ۲۳۴ میلیارد تومان، اعتبارات هزینه‌ای بین دستگاه‌های استان مرکزی توزیع شد.

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی؛

۲۳۴ میلیارد تومان، اعتبارات هزینه‌ای بین دستگاه‌های استان مرکزی توزیع شد

اعتبارات هزینه‌ای

۲۳۴ میلیارد تومان، اعتبارات هزینه‌ای بین دستگاه‌های استان مرکزی توزیع شد

رقیه یادگاری ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی اظهار داشت: سه دستور کار در این جلسه داشتیم که نخستین دستور کار ما در رابطه با توزیع اعتبارات هزینه‌ای استان بود، وقتی می‌گوییم اعتبارات هزینه‌ای، یعنی اعتباراتی که در قالب 25 دستگاه مشمول بودجه استانی توزیع می‌شود، زیرا یک‌سری از دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی ملی هستند.

وی افزود: 25 دستگاه استانی داریم که حدود 234 میلیارد تومان، اعتبارات هزینه‌ای امسال برای استان بوده و میان این دستگاه‌ها توزیع شده است، نسبت به سال گذشته که 190 میلیارد تومان بوده، با رشد خوبی مواجه بودیم و رتبه دوم را از نظر رشد در کشور داشتیم و حدود 2.24 درصد از کل بودجه استانی هزینه‌ای کشور را استان مرکزی دارد.

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به روش‌ها و مدل‌هایی این بودجه را در قالب حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌ای توزیع کردیم که حقوق و دستمزد ما 132 میلیارد تومان و سایر هزینه‌ای 101 میلیارد تومان بود، از این 101 میلیارد تومان چیزی که اهمیت داشت، این که یک درصد را برای هزینه‌های پژوهشی کنار گذاشتیم، یعنی قانون دولت را مکلف کرده که یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای را برای بحث پژوهش هزینه کند.

یادگاری بیان کرد: این یک درصد معادل 800 میلیون تومان بود و ان‌شاءالله ما بتوانیم اولویت‌های هزینه‌ای خود را احصاء کنیم و این مبلغ را به درستی درراستای توسعه استان هزینه کنیم، یک‌سری الزامات قانونی دیگر هم بود از جمله، قرار دادن 5 درصد از اعتبارات هزینه‌ای برای تحکیم خانواده و بانوان و قرار دادن یک هزارم اعتبارات برای ستاد سرمایه‌گذاری خارجی که همه اینها کنار گذاشته شده و بعد توزیع انجام شده است.

وی ادامه داد: بیشترین بودجه‌ای که توزیع شده، با توجه به این که بیش از 3 هزار نیروی رسمی و پیمانی در این 25 دستگاه داریم و نیروی قراردادی و سایر ما حدود یک‌هزار و 100 نفر است، برای حقوق و دستمزد هزینه می‌شود و از 234 میلیارد تومان چیزی حدود 170 میلیارد تومان مربوط به حقوق و دستمزد می‌شود و مابقی برای سایر هزینه‌ها مثل آب، برق و گاز و سایر قراردادها، نگهداری ساختمان‌ها و غیره هزینه می‌شود.

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی عنوان کرد: دستور کار دیگر احصاء پروژه‌های ملی بود، که خیلی اهمیت داشت، زیرا برنامه‌ریزی این پروژه‌ها با خود استان بوده، تعیین ان با فرمانداران بوده و گلوبال اعتبارات را هم خود شورای برنامه‌ریزی دراختیار فرمانداران قرار می‌دهد، اما آن چه اهمیت دارد، اعتبارات ملی استان است که حدود 80 درصد از اعتبارات عمرانی استان را شامل می‌شود.

یادگاری اضافه کرد: سال 96، حدود 2 هزار و 140 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی ملی داشتیم در صورتی که 500 میلیارد تومان اعتبارات استانی داشتیم، یعنی یک نسبت 20 به 80 است که 20 درصد را خود شورای برنامه‌ریزی و فرمانداری‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند، 80 درصد هم در وزارتخانه‌ها برنامه‌ریزی می‌شود و اعتباراتی است که باید با تلاش دستگاه‌های اجرایی جذب شود.

وی افزود: تخصیص دو هزار و 140 میلیارد تومان، 355 میلیارد تومان بود که 17 درصد تخصیص مناسبی نبود، اما دستگاه‌ها در این دو ماه باقیمانده تلاش کنند، زیرا امکان تخصیص ابلاغی از ملی به استانی داریم، دستگاه‌ها تلاش کنند که این تخصیص را بالا ببرند، 265 میلیارد تومان جذب داشتیم، 76 درصد جذب خوبی بود که از اعتبارات ملی داشتیم.

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تصریح کرد: سه وزارتخانه نفت، نیرو و راه و شهرسازی 80 درصد از اعتبارات استان را به خود اختصاص دادند، پروژه‌ها بیان شد، تفکیک شهرستانی شد و دراختیار فرمانداران قرار می‌گیرد تا پیگیری کنند و تخصیص بیشتری بتوان گرفت و تخصیص اعتبارات از اعتبارات ملی را برای سال‌های آینده هم افزایش دهیم.

یادگاری بیان کرد: در مورد جذب اسناد خزانه هم مباحثی مطرح شد، جذب اسناد خزانه اکنون چیزی حدود 40 درصد است، البته تا اسناد به خزانه برسد و از خزانه به بانک برسد، به زمان نیاز دارد، برای دستگاه‌ها جلسه برگزار کردیم، همه گفتند که می‌توانند اسناد خزانه را جذب کنند، ان‌شاءالله هفته آینده جلساتی را با دستگاه‌های مختلف جلسه برگزار می‌کنیم تا ببینیم جذب این اسناد به چه شکل انجام شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه دستگاه‌ها سال گذشته تمرین خوبی در این زمینه داشتند و پیش‌بینی ما این است که به صورت 100 درصد بتوانیم این اسناد را جذب کنیم.

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی عنوان کرد: دستور کار دیگر در مورد تعیین یک‌سری از روستاهای استان است، برای این که سازمان مطالعات توسعه اقتصادی و اشتغالزایی آنها را انجام دهد ما در سال گذشته 118 روستا را مشخص کردیم، بیشتر روستاهای 20 خانوار به بالا بودند و به صورت دهستانی و پهنه‌ای انتخاب کردیم، الان مطالعات اشتغالزایی آنها را انجام می‌دهیم که برای هر روستا به تفکیک اولویت سرمایه‌گذاری را داشته باشیم و ببینیم که در تولید چه محصولی و چه فعالیتی مزیت و برتری دارد و می‌تواند آن روستا را هم به لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی متحول کند.

یادگاری اضافه کرد: طبق قانون موظف هستیم که امسال هم 95 روستای دیگر را مورد مطالعه قرار دهیم، امروز این 95 روستا را به فرمانداران معرفی کردیم تا ببینیم می‌پذیرند یا نه که قرار شد نظرات فرمانداران ارائه شود، در قالب این مطالعات هنوز کاری انجام نشده اما ان‌شاءالله منتج به این شود که فعالیت‌هایی که در هر روستا انجام می‌شود براساس این مطالعات باشد.

وی افزود: وقتی توزیع بودجه را داریم اعتراض‌هایی هم وجود دارد، توزیع بودجه امروز هم با هفت رای مخالف همراه بود اما به سبب موافق بودن اکثریت آرا به تصویب رسید، این اعتباراتی که به صورت هزینه‌ای به استان‌ها داده می‌شود مطابق با نیاز واقعی استان‌ها نیست و کفاف هزینه‌های جاری دستگاه‌ها را نمی‌دهد و اکثرا با دیون مواجه می‌شوند، درنتیجه هرگونه توزیع با اعتراضاتی همراه است.

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تصریح کرد: در توزیع بودجه هزینه‌ای یک بخش مربوط به حقوق و دستمزد است که مشخص بوده و برخی از دستگاه‌ها مانند انتقال خون و استاندارد نیاز به مواد مصرفی دارند، برخی مانند زندان نیاز به جیره غذایی دارد و در واقع جزو هزینه‌های خاص آن دستگاه می‌شود که طبق این موارد توزیع‌ها انجام می‌شود، اما این بودجه‌ها اغلب صرف موارد اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت