شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۱:۳۲:۴۶

۲۳۳ هزار اصله نهال آتریپلکس و قره داغ در کویر میقان اراک کشت شد

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۲۳۳ هزار و ۲۰۰ اصله نهال گلدانی آتریپلکس کانی سنس و قره داغ در کانون های بحرانی فرسایش بادی کویر میقان اراک کشت شد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:

۲۳۳ هزار اصله نهال آتریپلکس و قره داغ در کویر میقان اراک کشت شد

«آتنا فرجی» روز چهارشنبه افزود:  این نهال‌ها با صرف ۳۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی کاشته شده‌ است.

وی ادامه داد: مقابله با گرد و غبار، بهبود پوشش گیاهی، تثبیت فرسایش خاک و جلوگیری از ازدیاد کانون‌های بحرانی فرسایش بادی کویر میقان اراک از مهمترین اهداف کشت این نهال‌ها در حوزه کویری میقان اراک بوده است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یادآور شد:  گیاه آتریپلکس کانی سنس و قره داغ از نهال‌های مقاوم و سازگار با منطقه کویر میقان اراک است که در یک هزار هکتار از اراضی حاشیه کویر میقان این شهرستان کاشته شده‌ است.

فرجی خاطرنشان کرد: این گیاهان مقاوم به خشکی و تنش پس از ۲ سال آبیاری می‌توانند به‌صورت طبیعی به رشد خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: کویر میقان اراک با مساحت کلی ۵۰ هزار هکتار، دارای ۱۱ هزار و ۵۸۰ هکتار کانون بحرانی و در معرض خطر فرسایش بادی است که به‌دلیل همجواری با کلانشهر اراک، جلوگیری از فرسایش خاک و مقابله با گرد و غبار  آن ضروری است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: حفاظت، احیا و توسعه پوشش گیاهی از جمله مهمترین عوامل مقابله با گرد و غبار و فرسایش بادی در کویر میقان اراک است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است.
دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت