شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۵:۲۲:۰۴

۲۲ اثر فرهنگی تاریخی استان مرکزی در فهرست میراث ملی به ثبت رسید

ایزدی مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۲ اثر فرهنگی تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی:

۲۲ اثر فرهنگی تاریخی استان مرکزی در فهرست میراث ملی به ثبت رسید

 علیرضا ایزدی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۲ اثر فرهنگی تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. از این تعداد ۸ اثر در حوزه میراث غیرمنقول ۲ اثر در حوزه میراث صنعتی ، ۴ اثر در حوزه میراث منقول، ۳ اثر در حوزه میراث طبیعی و ۵ اثر در حوزه میراث ناملموس می باشند.

ایزدی اظهار کرد: میدان ارگ اراک، کاروانسرای حاجی آباد زرندیه و خانه های با ارزش تاریخی نظیر خانه پراخودی مقدم و اعتصام الملک آشتیان از آثار و بناهای ثبت شده در فهرست میراث ملی می باشند.

وی افزود: شرکت ماشین سازی اراک احداث شده در دهه ۴۰ شمسی از مهمترین صنایع کشور است که در فهرست میراث صنعتی کشور در همایش میراث صنعتی کشور در ماهشهر در فهرست اثار ملی به ثبت رسید.

یزدی گفت: همچنین سال گذشته بیش از ۴۵  پروژه مرمتی با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال  اجرا گردید که  ازمهمترین آنها مرمت گنبد مسجد جامع ساوه، خانه محسنی اراک و نیز گنبد امامزاده سهل بن علی آستانه را می توان نام برد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: همچنین در سال ۹۹ کف سازی راسته بازار اراک با همکاری شرکت توزیع برق اراک انجام شد و با همکاری شهرداری اراک و با تخصیص اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال مرمت بازار تاریخی اراک آغاز شده است.

ایزدی با اشاره به اینکه تهیه طرح جامع مرمت و احیاء بازار تاریخی در دست تکمیل نهایی قرار دارد افزود: این طرح در سه ماهه اول سال ۹۹ تکمیل می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: عملیات پژوهشی کاوش معماری دست کند زیرزمینی محله ترخوران شهر تفرش با همکاری شهرداری تفرش در سال ۹۸ انجام شد. این محوطه تاریخی با ارزش مجموعه ای از معماری دست کند زیرزمینی است که گستره قابل توجهی از شهر تفرش را در برمی گیرد و مربوط به قرون میانی اسلامی است و کاوش این محوطه در سال ۹۹ ادامه خواهد یافت.

ایزدی با اشاره به عملیات اجرایی احداث موزه استانی شهر اراک با زیربنای ۸۰۰۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۲۵میلیارد ریال که در حال انجام است گفت: این پروژه در سال ۹۹ نیز ادامه خواهد یافت .

وی خاطرنشان کرد: موزه بزرگ اراک موزه جامع استانی است که از بخش های مختلف و خدمات جنبی گوناگونی برخوردار می باشد و برنامه ریزی گردیده تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت