چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۳:۵۵:۰۴

۲۰۰ روستای استان با چالش کم آبی مواجه‌اند/سطح آب زیرزمینی دشت‌های ساوه و کمیجان سالانه ۱.۵ متر افت دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی با بیان اینکه در مناطق روستایی استان تامین آب با چالش بیشتری همراه است، گفت: امسال ۲۰۰ روستای استان با مشکل تامین آب مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی:

۲۰۰ روستای استان با چالش کم آبی مواجه‌اند/سطح آب زیرزمینی دشت‌های ساوه و کمیجان سالانه ۱.۵ متر افت دارد

کم آبی

۲۰۰ روستای استان با چالش کم آبی مواجه‌اند/سطح آب زیرزمینی دشت‌های ساوه و کمیجان سالانه ۱.۵ متر افت دارد

به نقل از اراک امروز؛ عزت‌اله آمره‌ای، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی ظهر امروز در جلسه کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی کلانشهر اراک با تاکید بر اینکه مشکل کمبود آب در کشور و استان مرکزی جدی است، گفت: بایستی برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب اندیشیده شود.

آمره‌ای با اشاره به اُفت منابع آبی موجود در تمامی دشت های استان مرکزی گفت: اُفت آب در برخی از دشت های استان از جمله ساوه و کمیجان بسیار زیاد است به گونه ای که سالانه ۱.۵ متر اُفت منابع آب‌های زیرزمینی را در این دو شهرستان شاهدیم.

تامین ۶۷ درصد آب شرب استان از منابع زیرزمینی/۲۰۰ روستای استان با چالش کم آبی مواجه‌اند

وی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد از آب شرب استان از طریق آب چاه تامین می شود، افزود: به دلیل کاهش بارش‌ها در سال های اخیر تامین آب در بسیاری از نقاط استان با مشکل جدی مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی با بیان اینکه در مناطق روستایی استان تامین آب با چالش بیشتری همراه است، ادامه داد: امسال ۲۰۰ روستای استان با مشکل تامین آب مواجه هستند.

کاهش آب ورودی به سدهای استان مرکزی/وضعیت سد «کمال صالح» نگران کننده است 

آمره ای با اشاره به اینکه به دلیل کمبود بارش ها اکثر رودخانه های استان خشک شده است، بیان کرد: سالانه ورودی آب رودخانه های استان به سدهای موجود در استان حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب بوده که این میزان به ۳۴ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت سد کمال صالح نگران کننده است، گفت: در شرایطی که سال گذشته سد کمال صالح سر ریز داشته است، میزان ذخیره سد ۲۶ درصد کاهش داشته و هم اکنون ۷۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد کمال صالح ذخیره است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی به اشاره به اینکه بیش از ۹۲ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می شود، ادامه داد: متاسفانه در این بخش مدیریت درستی صورت نمی گیرد.

آمره ای اضافه کرد: در شرایطی که در مجوز چاه میزان مصرف آب بین ۴ هزار تا ۴.۵ هزار لیتر بر ثانیه قید شده است ولی این میزان مصرف از سوی بهره‌برداران رعایت نمی شود و از طرف دیگر هم برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی اعتباراتی در قانون پیش بینی نشده است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت