جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۸:۵۳:۲۵

۱۰ درصد از اعتبارات استان مرکزی به تامین آب شرب اختصاص یافت

دکتر کریمی گفت: اختصاص ۱۰ درصد از تمام اعتبارات استانی به منظور تامین آب شرب روستایی نشان دهنده اهمیتی است که مجلس و قانون‌گذار برای این موضوع قائل شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی :

۱۰ درصد از اعتبارات استان مرکزی به تامین آب شرب اختصاص یافت

آب شرب

۱۰ درصد از اعتبارات استان مرکزی به تامین آب شرب اختصاص یافت

به نقل از تسنیم، علی‌اکبر کریمی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان خنداب با اشاره به حضور پر شور و حماسی مردم در روز قدس در سطح ملی و همچنین مردم خنداب اظهار داشت: حظور مردم در این روز تاکیدی دوباره بر حفظ آرمان فلسطین و تلاش برای آزاد‌سازی قدس شریف و کمک به مردم مظلوم فلسطین و رفع اشغال رژیم صهیونیستی و نابودی این رژیم غاصب در منطقه بود و هفته قوه قضاییه را گرامی می‌داریم و به تمامی کارگزاران در قوه قضاییه تبریک می‌گویم.

وی افزود: طبق گفته فرماندار این شهرستان  حجم اعتبارات خنداب معادل 183 هزار و 779 میلیارد ریال نزدیک به 18 میلیارد و 400 میلیون تومان است که با توجه به اینکه سال گذشته 32 درصد رشد داشته است که این مهم نتیجه تلاشی بود که در سطح ملی در مجلس شورای اسلامی در راستای افزایش سهم اعتبارات استانی از مجموع اعتبارات بودجه عمومی دولت و کل کشور به عمل آمد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سال گذشته ما سهم بسیار ناچیزی از بودجه دولت را برای استان‌ها اختصاص می‌دادیم و با توجه به اینکه استان‌ها در خط مقدم اداره امور کشور و شهرستان و بخش قرار دارند و به شکل مستقیم با بدنه مردم درگیر هستند نیاز بیشتری برای صرف اعتبارات دولتی دارند در این راستا بخش زیادی از اعتبارات دولتی در ردیف‌های ملی، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ملی متمرکز هستند که ارتباط این دستگاه‌ها با خط مقدم کار و تلاش کمتر است به همین منظور این برنامه سال گذشته در قالب برنامه ششم برنامه‌ریزی شد تا بودجه‌های استانی تقویت شود.

کریمی بیان کرد: در حال حاضر این برنامه در دو بخش اتفاق افتاده است، یک بخش بودجه استانی بود که در سطح کشور رشد خوبی داشت همچنین در استان مرکزی 45 درصد در  تمام اعتبارات رشد داشتیم، بخش دیگر رشد اعتبار در نظر گرفته شده برای مناطق کمتر توسعه یافته از محل درآمد‌های نفتی بود که در این راستا در پایان برنامه پنجم، دو درصد و در برنامه ششم به سه درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دو سوم از اعتبارات به مناطق کمتر توسعه‌ یافته اختصاص پیدا می‌کند این برنامه مجرایی شد تا این مناطق در زمینه بودجه استان‌ها رشد قابل توجه داشته باشند، برای نمونه می‌توان  به شهرستان خنداب که تمام شهرستان شامل مناطق کمتر توسعه‌یافته است 93 میلیارد و 700 میلیون تومان در نظر گرفته شد و در بودجه استان آمده اشاره کرد و امیدواریم با این تلاش‌ها  بتوانیم کمی از عقب‌افتادگی مناطق کمتر توسعه‌ یافته را جبران کنیم.

13 میلیارد تومان برای بهسازی جاده ارتباطی خنداب در نظر گرفته شد

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جاده‌های ارتباطی خمین گفت: در خنداب پروژه‌های مهمی در دست اجرا است که برخی در ردیف‌های ملی و برخی استانی قرار گرفته‌اند که مهم‌ترین آن جاده ارتباطی اصلی شهرستان که استخوان‌بندی اصلی شبکه راه در شهرستان محسوب می‌شود است.

وی افزود: این راه با توجه به عرض کم و نقاط حادثه‌خیز و پیچ‌های نامناسب نیاز به تعریض و بهسازی داشته که در سال‌های گذشته با توجه به تلاش‌ها ثمری دیده نشد که در سفر دولت این به عنوان مصوبه در نظر گرفته شد و بر اساس گفته فرماندار اعتباری حدود 13 میلیارد تومان به منظور این کار در نظر گفته شد که امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد جذب این اعتبار و تکمیل این پروژه باشیم.

بیمارستان خنداب در حال تکمیل است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیمارستان خنداب بیان کرد: این بیمارستان به عنوان مهم‌ترین مجموعه درمانی شهرستان خنداب یک نیاز اساسی منطقه بود و این ساختمان با وجود همه تاخیر‌ها از نظر ساختمانی تکمیل شد و در حال حاظر بخش اورژانس آن قابل بهره‌برداری است.

کریمی اضافه کرد: ولی مجموعه به طور کامل قابل بهره‌داری نیست و امیدواریم در کمترین زمان اقدام‌های لازم انجام شود و در زمینه درمان شهرستان شاهد پیشرفت خوبی باشیم.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کشور ما منطقه خشک است مسئله آب موضوع مهمی است مدیریت بر آب هم در زمینه تامین و هم در زمینه مصرف بهینه آن یکی از محور‌های اساسی در برنامه‌های توسعه و بودجه سالانه است و اختصاص 10 درصد از تمام اعتبارات استانی به منظور تامین آب شرب روستایی نشان دهنده اهمیتی است که مجلس شورای اسلامی و قانون‌گذار برای این موضوع قائل شده است.

وی عنوان کرد: همچنین پرداختن به موضوع تامین و مصرف بهینه آب کشاورزی در حالی که بالای 90 درصد از مصرف اب ما مربوط به این بخش است هم دارای اهمیت است.

5 تا 8 درصد از تمام اعتبارات به توسعه عمران روستایی اختصاص پیدا کرده است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر لزوم توجه ویژه به روستا‌ها به عنوان کانون تولید و توجه به توسعه و عمران روستایی است در این راستا الزامی که در قانون بودجه سال 96 پیش‌بینی شد از محل اعتبارات استانی، 5 تا 8 درصد از تمام اعتبارات به حوزه توسعه عمران روستایی و بنیاد مسکن اختصاص یافته است در کنار این بحث توسعه و عمران شهری را داریم و با توجه به اینکه شهرستان دو شهر و دو شهرداری دارد تلاش شده که وضعیت مالی شهرداری‌ها پیشرفت داشته باشد.

کریمی تصریح کرد: در قانون برنامه ششم نحوه توزیع درآمد‌های مربوط به عوارض در قالب مالیات برارزش افزوده تغییراتی اتفاق افتاد که در این راستا در گذشته بودجه وصول و توزیع آن‌ها شهرستانی بود و براساس قانون برنامه ششم، محدوده توزیع عوارض مربوط به شهرداری‌ها به استانی تبدیل شد که این سبب شد شهرستان‌هایی که کمتر از ظرفیت‌های صنعتی، اقتصادی و تولیدی برخوردار هستند از این سال به بعد وضعیت رو به بهبودی داشته باشند.

سهم کلانشهر‌ها در سطح ملی کاهش داشته است

وی با اشاره به بند الف ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: تغییراتی درباره توزیع در قانون برنامه ایجاد شد که مربوط به عوارض سوخت، سیگار و حقوق کمرگی ایجاد شد که سهم کلانشهر‌ها در سطح ملی کاهش پیدا کرد و به سهم سایر شهرداری‌ها افزوده شد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعتبارات دولت محدود است و نمی‌تواند پاسخگو تمام نیاز‌ها و انتظار‌های مردم باشد اگر چه می‌دانیم این انتظار‌ها به حق است و باید به آنها توجه کرد ولی با توجه به محدود بودن اعتبارات این لزوم و اجبار است که در اجرای برنامه‌ها اولویت‌بندی کنیم.

کریمی با اشاره به محدود بودن اعتبارات عنوان کرد: لازم است به مسئله جذب سرمایه‌گزاری در شهرستان و از ظرفیت‌های مردم و بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی استفاده کنیم و از این راه ظرفیت کار در توسعه عمران شهرستان را ارتقاء دهیم همچنین از ظرفیت‌های خیران در پروژه‌ها و فعالیت‌های مختلف بهداشتی، درمانی، آموزشی و ورزشی بیشترین استفاده را داشته باشیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت