سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت: ۲۳:۱۲:۲۵

گندم کاران ساوجی شهرستان ساوه مراقب آفت ” زنگ زرد ” باشند

رئیس جهاد کشاورزی بخش مرکزی شهرستان ساوه از گندم‌ کاران ساوجی خواست در روزهای آینده مراقب آفت ” زنگ زرد ” در مزارع غلات باشند.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی ساوه:

گندم کاران ساوجی شهرستان ساوه مراقب آفت ” زنگ زرد ” باشند

گندم کاران ساوجی شهرستان ساوه مراقب آفت ” زنگ زرد ” باشند

به نقل از ایسنا، حسین قاسمی با اشاره به اینکه آفات و بیماری‌های مختلفی همه ساله محصول استراتژیک گندم را در معرض تهدید قرار می‌دهند، افزود: یکی از این آفات و بیماری‌ها، بیماری “زنگ زرد” است.

وی گفت: بیماری زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصول گندم است که در مواقعی که رطوبت در مزرعه بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و در روزهایی که بارش‌ها در این شهرستان روند افزایشی داشته است، احتمال شیوع آن قوت گرفته است.

قاسمی ادامه داد: افزایش بارندگی‌های اخیر و رطوبت برای رشد این بیماری بسیار مناسب است و از کشاورزان درخواست می‌شود که به طور مداوم از مزارع خود بازدید کرده و در صورت مشاهده آلودگی در هر کیفیت و مقدار با کارشناسان این مرکز و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

وی بیان کرد: عامل بیماری زنگ زرد گندم قارچی به نام puccinia striiformis است که یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در زمان شیوع، خسارت سنگینی را موجب می‌شود.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه گفت: علائم بیماری زنگ زرد در روی برگ‌های جوان به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر شده سپس این جوش‌ها به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر دو سطح برگ نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: به کشاورزان توصیه می‌شود در صورت مشاهده این آفت با هماهنگی کارشناسان مراکز خدمات و ناظر بخش خصوصی در صورت آلودگی اولیه مزارع به این بیماری، اقدام به سمپاشی و کانون‌کوبی جهت جلوگیری از گسترش این آفت کنند.

قاسمی تصریح کرد: این بیماری در صورت عدم کنترل، باعث کاهش سطح سبز برگ‌ها و کاهش فتوسنتز و در نتیجه کاهش عملکرد و کیفیت محصول خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه با وجود بارش های مطلوب در هفته‌های اخیر و افزایش میزان رطوبت هوا تاکنون گزارشی از مزارع در خصوص ابتلا به این آفت و یا بیماری دریافت نشده است.

 

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت