شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۷:۳۲:۲۴

گلزار های مظلوم

گلزار شهدا همیشه جایی بوده برای کسب فیض معنوی حال آنکه از دهه‌ی ۸۰ با طرح ساماندهی گلزارهای شهدا زمینه‌ای به وجود امده تا حال معنوی گلزار های شهدا توسط مدیران غیر متخصص با سالن هایی یک شکل و محیط های یک‌دست عوض شود.

گلزار های مظلوم

گلزار های مظلوم

دهم بهمن ماه سال ۱۳۹۷ بود که حضرت آیت الله خامنه ای با حضور در گلزار شهدای بهشت زهرا فرمودند: یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام میدهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است. این[جا] خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان،‌ همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است. این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها] را صاف کنیم، به خیال اینکه میخواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان،‌ زیبایی باغ،‌ زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم.

هیئت وزیران دولت هشتم سال ۸۳ طی مصوبه‌ای تشکیل کارگروه ساماندهی گلزار های شهدا را تصویب کرد و شروع رسمی یکسان سازی گلزار های شهدا را کلید زد؛ حال آنکه هر مسئولی بسته به سلیقه خود از یکی از واژه های یکسان سازی، بهسازی، ساماندهی، زیباسازی و مناسب سازی استفاده می کند و بر آن اصرار دارد.

در ابتدا ساماندهی گلزار های شهدا با مضمون مناسب سازی مسیرهای رفت و آمد و یا زیرساخت ها پا به عرصه عملکرد گذاشت اما چیزی که به جای ماند قبوری یک شکل و سالن‌ های بی روح بود که در آنها هیچ اثری از آن سلیقه های زیبا و جملات تاثیر گذار شهدا که اغلب از وصیت نامه هایشان استخراج شده بود دیده نمی‌ شود و به اسم ساماندهی بافت سنتی و ارزشمند گلزار های شهدا را از بین بردند و باعث شدند بسیاری از مادران شهدا که پیر و فرتوت شده بودند با چشمانی اشکبار در میان انبوهی از قبور مطهر در پی فرزندان خود بگردند.

اراک هم از قاعده ساماندهی گلزار های شهدا مستثنی نبوده و در اراک هم شکل یکسانی برای محیط گلزار شهدای دفاع مقدس در نظر گرفته شد؛ اما شهدای که در سال‌ های اخیر برای دفاع از حرم، دفاع از وطن و دفاع از سلامت در قسمت جدید گلزار شهدا دفن شدن به طور کامل قبوری با ابعاد یکسان سنگ هایی به رنگ مشکی و با طراحی یک شکل دارند خود موید آن است که هیچ خانواده شهیدی اجازه ندارند آن طور که خودشان می‌خواهند فضا را آماده سازی کنند و باید از سلیقه بنیاد شهید پیروی کنند.

گلزار های مظلوم

اما در این میان خانواده شهید سرافراز مدافع حرم سعید مسلمی طی چند روز گذشته اقدام به تعویض سنگ این شهید بزرگوار با سنگ سفیدی به سبک سنگ قبر سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی نمودند؛ که به گفته خانواده شهید سعید مسلمی این اقدام با واکنش بنیاد شهید استان مواجه شده و این بنیاد ابراز داشته است که این سنگ با سنگی به شکل دیگر سنگ قبر های قطعه تعویض خواهند شد؛ که امیدواریم مدیران بنیاد شهید استان به بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رجوع نموده و رهنمود ایشان را سرلوحه کار خود قرار دهند تا در آخرت شامل شفاعت شهدای عالیقدر اسلام قرار گیرند.

انتهای پیام/rasouli

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت