شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۵:۱۱:۱۵

گردشگری کشاورزی حلقه مفقوده استان مرکزی

استان مرکزی از جاذبه‌های طبیعی و ظرفیت‌های گردشگری بسیار زیادی برخوردار است که با بهره‌گیری صحیح از آن می‌توان استان را به قطب گردشگری کشور تبدیل کرد.

گردشگری کشاورزی حلقه مفقوده استان مرکزی

گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی حلقه مفقوده استان مرکزی

به نقل از فارس، در سال‌های گذشته گردشگری محدود به آثار باستانی، جاذبه‌های تاریخی و… می‌شد، اما امروزه بخش صنعت، کشاورزی و روستایی نیز به این عرصه قدم گذاشته‌اند.

بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین و بهترین فرصت پیش روی گردشگری است که با احیای این بخش می‌توان علاوه بر جذب توریست و گردشگر به رونق تولید در مناطق روستایی نیز کمک کرد.

متأسفانه در استان مرکزی گردشگری کشاورزی مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است و گویی نمی‌دانند با احیای این نوع گردشگری تحول شگرفی در بخش گردشگری این استان رخ خواهد داد.

از درآمدزا بودن گردشگری کشاورزی غافل نشویم

یک کارشناس گردشگری در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به درآمدزا بودن گردشگری کشاورزی، گفت: در مناطق روستایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی برای جذب گردشگر وجود دارد که متأسفانه هم مسئولان و هم مردم روستا از آن غافل شده‌اند.

شهربانو عظیمی تصریح کرد: با ایجاد گردشگری در مناطق روستایی می‌توان به ایجاد اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی در این مناطق کمک‌های قابل توجهی کرد که متأسفانه تاکنون اقدام چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری کشاورزی در زیرگروه گردشگری روستایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: در این نوع گردشگری افراد با نوع زندگی، طبیعت، محصولات و… در روستا آشنا خواهند شد که تاکنون این امر با جدیت در استان مرکزی دنبال نشده است.

این کارشناس گردشگری تأکید کرد: ایجاد جاذبه‌های گردشگری در مناطق روستایی یقیناً گردشگران بسیاری را از سراسر کشور به این مناطق جذب خواهد کرد که علاوه بر معرفی فرهنگ و آداب و رسوم به رونق و توسعه روستا نیز منجر خواهد شد.

عظیمی با بیان اینکه هدف از گردشگری روستایی آشنایی با فرهنگ روستا است، اضافه کرد: در بسیاری از مناطق روستایی این استان جشن‌ها و برنامه‌های فرهنگی باستانی گوناگونی اجرا می‌شود که با معرفی و اطلاع‌رسانی زمینه حضور گردشگر در روستاهای هدف امکان‌پذیر خواهد شد.

به گفته وی رونق‌بخشی به توسعه گردشگری کشاورزی و روستایی در استان مرکزی امری بدیهی و ضروری است و مسئولان برای تحقق این هدف باید زیرساخت‌های مناسب برای آن مانند راه‌های روستایی، امکانات اولیه، آب، برق، گاز و… را فراهم کنند.

 مسئولان چشم خود را بر روی گردشگری کشاورزی بسته‌اند

یک کارشناس حوزه کشاوزی نیز گفت: گردشگری کشاورزی یکی از حلقه‌های مفقوده در بخش گردشگری و توریستی استان مرکزی به شمار می‌رود در حالی که این استان از ظرفیت‌های بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است اما مسئولان چشم خود را بر روی این نوع گردشگری بسته و به گردشگری تاریخی و باستانی بسنده کرده‌اند.

کشاورزی می‌تواند مهم‌ترین منبع برای افزایش سرانه گردشگری باشد

حسینی با بیان اینکه بخش کشاورزی می‌تواند مهم‌ترین منبع برای افزایش سرانه گردشگری در استان مرکزی باشد، گفت: سرچشمه محلات یکی از جاذبه‌های گردشگری استان محسوب می‌شود که مهم‌ترین رکن در آن آب و سرچشمه است و به نوعی با استفاده از مؤلفه اساسی کشاورزی یعنی آب ظرفیت گردشگری در این منطقه ایجاد شده است.

آب بهترین منبع گردشگری است

وی بیان کرد: آب بهترین منبع گردشگری است و باید شرایط مناسب برای استفاده از آن در استان فراهم شود.

حسینی تأکید کرد: در منطقه گردشگری عباس‌آباد شازند نیز آب سبب شده تا جاذبه‌ای گردشگری در این منطقه ایجاد شود و این امر نشان می‌دهد با استفاده صحیح از امکانات و منابع می‌توان سرانه گردشگری استان را افزایش داد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه کویر میقان می‌تواند بهترین مکان برای گردشگری شهر اراک باشد، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها از خاک رس، بیابان شتر و برخی امکانات اولیه جاذبه گردشگری ایجاد کرده و با این اقدام درآمدزایی بالایی را برای همان منطقه فراهم کرده‌اند.

کویر میقان اراک می‌توانست به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل شود

حسینی افزود: کویر میقان اراک می‌توانست به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل شود اما به حال خود رها شده و مردم فقط از گرد و خاک آن بهره‌مند می‌شوند.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته طرح بهره‌برداری از کویر میقان به عنوان جاذبه گردشگری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ارسال شد چراکه می‌توان از شب، غروب آفتاب، صبح و… کویر برای جذب گردشگر استفاده کرد اما متأسفانه در استان مرکزی این امر مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

این غفلت‌ها برگرفته از نوع نگاه‌ها به بخش کشاورزی است

یک کارشناس کشاورزی نیز با اشاره به اینکه این غفلت‌ها برگرفته از نوع نگاه‌ها به بخش کشاورزی است، گفت: بسیاری از روستاهای استان از جاذبه‌های گردشگری خوبی برخوردار هستند اما در استان از این پتانسیل‌ها غفلت می‌شود.

عباس مظفری تأکید کرد: گردشگری می‌تواند به افزایش تولید در مناطق روستایی کمک شایانی کند و بر همین اساس مسئولان باید گردشگری را در خدمت کشاورزی قرار دهند نه اینکه آن را به حوزه شهری محدود کنند.

وی با اشاره به اینکه گردشگری نقش مؤثری را در احیای بخش کشاورزی ایفا خواهد کرد، گفت: به طور مثال باغات انار ساوه از مؤلفه‌های لازم برای جذب گردشگر برخوردار می‌باشد اما امروزه به محلی برای ریختن زباله‌های مناطق شهری تبدیل شده است.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: مسئولان بخش گردشگری می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که گردشگران در زمان برداشت محصول در این باغات حضور داشته باشند که علاوه بر تفریح و گردش به خرید محصول نیز منجر خواهد شد بنابراین تولیدکننده و مصرف‌کننده سود خواهند کرد.

متأسفانه نگاه مسئولان به بخش گردشگری نگاهی شهری است

مظفری خاطرنشان کرد: متأسفانه نگاه مسئولان به بخش گردشگری نگاهی شهری بوده و بر اساس تولید استراتژیک نیست.

وی گفت: به طور مثال پارک جنگلی موجود در آهوی آشتیان می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و روستایی در فصل بهار و تابستان تبدیل شود و می‌توان گفت کمتر کسی از وجود این منطقه بکر طبیعی مطلع است.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت: اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعتباراتی را برای این منطقه در نظر می‌گرفت جاذبه گردشگری بی‌نظیری در منطقه و استان ایجاد می‌شد اما دریغ از یک ریال که این سازمان برای گردشگری این منطقه هزینه کرده باشد و این در حالی است که سازمان منابع طبیعی استان با اعتبارات ناچیزی تلاش کرده این منطقه را احیا و نگه دارد.

هزینه‌ای برای گردشگری نمی‌شود

مظفری بیان کرد: منطقه چپغلی نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان محسوب می‌شود و اندک اعتباری که به این بخش تعلق می‌گیرد از بخش کشاورزی می‌باشد و این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید متولی این بخش بوده و برای رونق آن تلاش کند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین جاذبه گردشگری طبیعت در بخش کشاورزی است، افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند متولی بهره‌برداری از این جاذبه‌های طبیعی مانند پارک‌های جنگلی، چشمه‌ها، آب‌ها و… باشد و با ایجاد شرایطی خاص علاوه بر جذب گردشگر به تولید همان مناطق نیز کمک کند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت