یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۴:۰۳:۵۹

گذر از پزشک غیر ایرانی/بروز رسانی خدمات بهداشتی و درمانی در محلات

استفاده از پزشکان متخصص و عمومی ایرانی به جای پزشکان عمومی هندی و بنگلادشی در بیمارستان امام خمینی(ره) شهر محلات و ارائه خدمات نوین پزشکی و بهداشتی به مردم تمامی نقاط شهری و روستایی یکی از مهمترین دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب در حوزه بهداشت و درمان است.

حماسه ۴۰ ساله؛

گذر از پزشک غیر ایرانی/بروز رسانی خدمات بهداشتی و درمانی در محلات

به نقل از صبح محلات، قدیمی‌ترها خوب به یاد دارند، زمانی را که مردم به خاطر کوچکترین بیمارها باید جان می‌سپردند و یا برای درمان به مشقت فراوان می‌افتادند و در بسیاری از موارد نیز به علت عدم دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی مجبور به تحمل درد و رنج بیماری بودند.

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در طول عمر ۴۰ ساله خود، بهبود شاخصه‌های بهداشت و درمان بوده، شاخصه‌هایی که قطعاً هر انسان عاقل و آزاداندیشی نمی‌تواند آن‌ها را نادیده بگیرد.

Related image

شهرستان محلات که در دوران پیش از انقلاب و حتی مهر و موم‌های ابتدایی پس از انقلاب همچنان از پزشکان هندی و بنگلادشی بهره می‌برد، امروز با بهره‌گیری از متخصصین و پزشکان ایرانی در حال ارائه خدمات به بیماران و مردم است.

امروز به‌سادگی تغییرات شگرف در حوزه بهداشت و درمان را به عینه دیده است و اجمال پیش رو به‌منظور بررسی ابعاد مختلف این تغییرات ویژه نسل‌های جدید است.

اگر چه افتتاح بیمارستان ۹۵ تخت خوابی امام خمینی(ره) شهر محلات در سال ۶۰ با بهره‌گیری از پزشکان هندی و بنگلادشی آغاز شد، اما همین افتتاح بیمارستان نیز کمک شایانی به افزایش خدمات بهداشتی و درمانی به مردم کرد و امروز این بیمارستان با بهره‌گیری از بخش‌های سی‌تی‌اسکن، ماموگرافي، راديولوژي، سونوگرافي، بخش سي سي يو، دياليز، بخش‌هاي بستري داخلي، جراحي، زنان، اطفال و غیره بیشترین سهم در ارائه خدمات درمانی به بیماران را بر عده دارد.

احداث و راه‌اندازی ۴ مركز جامع سلامت شهري، ۸ خانه بهداشت روستايي و به‌کارگیری پزشك عمومي در مراكز جامع سلامت و پوشش دهي مراكز روستايي از دورترين تا نزدیک‌ترین نقاط، در جهت دسترسی ساده‌تر دسترسی اقشار مختلف مردم به خدمات بهداشتی و درمان و کاهش تمرکز از دیگر دستاوردهای ۴۰ ساله بهداشت و درمان در شهرستان محلات است.

ریشه‌کنی بیماری‌های سرخك، سرخچه، آبله، فلج اطفال و ديفتري یکی از مهمترین خدمات بهداشتی ارائه شده برای عموم مردم جامعه است که شاید نسل حاضر به درستی اهمیت آن را درک نکند، اما بررسی آمار مرگ و میر بخصوص مرگ و میر نوزادان در سالهای پیش از انقلاب بر اثر ابتلا به بیماری‌های ذکر شده خود برگ زرین دیگری در دفتر انقلاب اسلامی است.

كاهش مرگ مادر، از ۱۳۰مورد در هر ۱۰۰هزار به ۱۸ مورد و كاهش مرگ و مير اطفال از ۱۳۶ مورد در هر ۱۰۰ هزار به ۶/۹ در هر ۱۰۰هزار یکی دیگر از شاخصه های مهم کشوری در بحث بهداشت و درمان است که این پدیده با توجه به راه اندازی بلوک زایمان در بیمارستان شهرستان محلات که جزو بهترین بلوک‌های زایمان کشور است باعث شده در طی ۲۰ سال گذشته تنها یک مادر آن‌هم به علت اعتیاد در هنگام زایمان جان خود را از دست دهد.

شاید یکی از مهم‌ترین دستاوردها در راستای ایجاد بهداشت عمومی و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها در سطح عموم جامعه راه‌اندازی واحد بهداشت محيط و بيماري‌ها در مركز بهداشت شهرستان باشد موضوعی که تا پیش از پیروزی انقلاب به آن توجهی شایانی نشده بود و به همین دلیل در برهه‌های مختلف شاهد شیوع بیماری‌های مختلف در سطح جامعه بودیم و با راه‌اندازی واحد بهداشت عمومی و بررسی روزانه مراکز عمومی از بعد بهداشتی، درصد ابتلا و شیوع بیماری‌های مختلف در میان عموم جامعه کاسته شده است.

همچنین در راستای پيشگيري گسترده از بيماري‌ها با افزايش پوشش واكسيناسيون در سطح شهر و روستا زمینه پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها فراهم شد.

یکی دیگر از اقدامات شایسته بخش بهداشت و درمان شهرستان، راه‌اندازی پايگاه‌هاي فوريت‌هاي پزشكي و بیمارستانی و ساخت فوریت‌های جاده‌ای در منطقه “پشتگدار” و دو راهی “باقرآباد” است.

گسترش روز افزون استفاده از وسایل نقلیه، همچنین افزایش تصادفات در جاده‌های شهری و روستایی موجب افزایش چشمگیر تعداد مجروحین شده است و راه اندازی پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای با استفاده از تجهیزات و تکنولوژِی روز، نقش بسزایی در کاهش زمان رسیدگی به مجروحین و کاهش تلفات جاده‌ای داشته است.

پس از گذر از بی توجهی به روستائیان در ارائه خدمات بخصوص خدمات بهداشتی در پیش از انقلاب و گسترش امکانات بهداشتی در شهرها، گام دوم در راستای افزایش خدمات بهداشتی در روستاها با ساخت و تجهیز خانه‌های بهداشتی آغاز شد و پس از اجراي شدن برنامه پزشك خانواده در شهر و روستاها از سال ۸۶، ارائه پوشش خدمات بهداشتي در كليه روستاها متناسب با جمعیت و نیاز روستاها انجام شد و امروز تمامی روستاهای دارای سکنه و برخوردار از شاخصه‌های موردنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نعمت دسترسی ساده به خدمات بهداشتی برخوردار شده‌اند.

تجهیز و راه‌اندازی بخش‌هایCCU، دياليز، داخلي، زنان، چشم، گوش و حلق و بيني، ارتوپدي، بلوك زايمان، اتاق عمل، راديولوژي، ماموگرافي OPG و راديوگرافي، آزمايشگاه، اسپرومتري، فيزيوتراپی، درمانگاه تخصصي و واحد اعزام مهمترین بخش‌های بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان است در کناره بهره گیری از ۱۸ پزشک متخصص و ۷ پزشک عمومی ایرانی توانسته خدمات بهداشتی و درمانی شایانی را به مردم ارائه کند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت