چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۶:۲۰:۳۶

کشاورزی دشت مرکزی ساوه با تخصیص ۹۸ میلیون مترمکعب آب جان می‌گیرد

استاندار مرکزی گفت: تصویب اختصاص ۹۸ میلیون متر مکعب از ذخایر سد الغدیر ساوه برای دشت مرکزی ساوه با محوریت منطقه یل آباد در شورای حفاظت آب، جان تازه ای به کشاورزی و باغات می‌دهد.

استاندار مرکزی:

کشاورزی دشت مرکزی ساوه با تخصیص ۹۸ میلیون مترمکعب آب جان می‌گیرد

«سیدعلی آقازاده» روز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت آب استان مرکزی که با حضور مدیران استانی و شهرستانی، امام جمعه، فرماندار و سایر مسئولان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به تکمیل ظرفیت ۲۶۸ میلیون مترمکعبی سد الغدیر باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که ۱۱۸ میلیون مترمکعب برای مصارف آب شرب شهری و حوزه کشاورزی اختصاص یابد و در پایان فصل پاییز نیز ۱۵۰ میلیون مترمکعب موجودی آب در دریاچه باقی بماند.

وی اظهار داشت: علاوه بر بهره مندی بخش کشاورزی دشت مرکزی، ‌مجوز برداشت ۲۰ میلیون مترمکعب نیز با مدیریت شرکت آب و فاضلاب و شورای تامین برای تامین مصارف خانگی در شهر ساوه صادر شده است.

وی گفت: روستاهای نیازمند به آب شرب نیز باید از سوی مسئولان شهرستان ساوه شناسایی و در برنامه تامین آب از محل ذخایر سد قرار گیرند.

آقازاده گفت: وضعیت بارش ها و ذخایر آبی در استان مرکزی اکنون رضایت‌بخش است و ظرفیت همه سدهای آبی با بارندگی های مناسب تکمیل شده است.
وی افزود: این شرایط در حالیست که تا ۲ سال پیش در مخزن سد ساوه حدود ۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشتیم ولی به لطف بارندگی های موثر در این مدت وارد شرایط ترسالی شده ایم به گونه ای که سال گذشته سد الغدیر پس از ۲۰ سال سرریز کرد.
استاندار مرکزی در عین حال بر ضرورت مدیریت منابع آبی برای استفاده آیندگان تاکید کرد و گفت:‌ حدود ۲۰ سال خشکسالی سبب تشنگی زمین و افزایش شیار و فرونشست هایی در دشت های استان شده است و لازم است ذخایر استراتژیک مناسبی را طبق سیاست های دولت و وزارت نیرو در منابع آبی داشته باشیم.
وی گفت: در اغلب دشت های استان مرکزی از جمله ساوه و زرندیه با مشکل کمبود آب مواجه هستیم و با وجود ترسالی باید منابع را مدیریت و صرفه جویی را در سرلوحه برنامه ها قرار دهیم.
استاندار مرکزی با اشاره به آغاز فصل زراعت بهاره و آبیاری مزارع و باغات، گفت: اکنون ۲۶۸ میلیون مترمکعب آب در سد الغدیر موجود است و باید حداقل ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب در پایان پاییز باید در سد الغدیر موجود باشد.
وی گفت: در ساوه با مدیریت شرکت آبفا باید مازاد آب سد میان کشاورزان و شهر توزیع شود به شرط آنکه چاههای آب خاموش شود.
به گفته استاندار مرکزی در ۲ سال اخیر میزان برداشت آب از سفره های زیرزمینی این استان کمتر از ۴۵ میلیون مترمکعب بوده که این تدبیر در کنار بارش های موثر و تغذیه منابع زیرزمینی سبب شد تا چالش کمبود منابع زیرزمینی آبی کمتر و بسیاری از دشت ها از جمله مناطق ساوه و زرندیه از شرایط بحرانی خارج شوند.

نمایی از سد الغدیر ساوه

فرماندار ساوه نیز گفت: توجه به تامین آب برای بخش کشاورزی این شهرستان که با ۷۲ نوع محصول و بیشترین تولید گندم در استان مرکزی سبب اشتغال شمار زیادی از کارگران و نیروهای انسانی شده، یک ضرورت است.

«علی میرزایی» افزود: در ۲ سال اخیر تخصیص و توزیع منابع آبی سد الغدیر با همراهی کشاورزان به خوبی انجام شد و در کنار این اقدامات، ۳۰ حلقه چاه غیرجاز نیز مسدود شد که کمک شایانی به استفاده بهینه و جلوگیری از هدررفت آب کرد.

فرماندار ساوه تاکید کرد: باید به مطالبات کشاورزان توجه کنیم زیرا هدف آنها تولید و کمک به افزایش ذخایر محصولات استان و ایجاد اشتغال است.
وی افزود:‌ پارسال و پس از سرریز شدن سد الغدیر بخشی از آب را به کشاورزان دادیم که به نوعی مطالبه نزد آنها تبدیل شد و امروز هم با تدبیر استاندار، سهم قابل توجهی معادل ۹۸ میلیون مترمکعب از ذخایر سد الغدیر برای احیای دشت مرکزی و رونق فعالیت های کشاورزی و باغداری اختصاص یافت.
میرزایی گفت: در هرجا که کار کارشناسی نیاز باشد با در نظر گرفتن منافع مردم عمل می کنیم و اختصاص آب از سد الغدیر به کشاورزان نیز نمونه بارز تعامل موثر با بهره برداران حوزه باغی و زراعی است.وی گفت:‌ پارسال با احتساب آب شرب و کشاورزی حدود ۷۰ میلیون مترمکعب از سد ساوه برداشت شد.
منتخب مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در سال جهش تولید نباید از بخش کشاورزی مغفول ماند و بای ارتقای تولیدات این حوزه باید زیرساخت های لازم از جمله تامین آب را مدنظر قرار دهیم.

حجت الاسلام «محمد سبزی» گفت: کشاورزان شهرستان ساوه انتظار دارند با بهبود شرایط بارندگی ها و افزایش ذخایر آبی به خصوص در سد الغدیر از مزیت این نعمت الهی بهره مند شوند.

وی با یادآوری وضعیت تامین آب آشامیدنی شهر ساوه بر ضرورت شتاب بخشی در اجرای طرح آبرسانی از سد کوچری تاکید کرد و گفت: در صورتی که این پروژه عملیاتی شود، می توان مازاد آبی که برای شهر از سد الغدیر تامین می شود را به کشاورزان اختصاص داد که رونق تولیدات و اشتغال در این حوزه را به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی نیز گفت: برای کشاورزانی که امکان اعطای آب از شبکه به دلایل فنی مقدور ندارند،  باید راهکاری اتخاذ کنیم.

مصطفی آمره ای» با بیان اینکه برای اختصاص آب از سد الغدیر به منطقه یل آباد و کشاورزان فعال در دشت مرکزی نیاز به ایجاد دریچه ای جدید در سد است، ‌اظهار کرد:مشکل اینجاست که ایجاد دریچه های جدید برای سد و شبکه ها نیاز به مجوز وزارت نیرو و ارائه گزارش فنی دارد.
به گفته «سید جلال شاهرخ» مدیر بهره برداری سد الغدیر، ‌میزان دبی ورودی آب به دریاچه این سد اکنون ۸۳ مترمکعب بر ثانیه است در حالیکه سال گذشته در مقطعی از زمان حجم ورودی آب حتی به بالای ۵۰۰ مترمکعب هم رسید.

وی گفت: ۹۶ درصد از ظرفیت ۲۶۸ میلیون مترمکعبی سد الغدیر تاکنون تکمیل شده و در آستانه سرریز شدن قرار دارد.

وی گفت: سد الغدیر و نیروگاه برقی پایین دست آن در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید که دارای ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع مساحت حوزه آبریز است و موقعیت آن در ۲۵ کیلومتری غرب ساوه قرار دارد.

شهرستان ساوه با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارای چهار شهر و ۲۳۰ روستا است که بخش عمده آب مورد نیاز ساکنان بخش مرکزی و شهر ساوه از محل سد الغدیر و ۲۹ حلقه چاه تامین می شود.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت