یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۲:۵۷:۱۹

کج‌سلیقگی مدیران استانی در انتخاب روستای بورقان برای کمپ معتادان متجاهر

فرماندار فراهان گفت: متاسفانه ارائه اطلاعات نادرست از موقعیت مکان در نظر گرفته شده در روستای بورقان به مسئولان استانی سبب کج سلیقگی در انتخاب این مکان برای راه اندازی کمپ معتادان متجاهر شده است.

در جلسه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهان مطرح شد؛

کج‌سلیقگی مدیران استانی در انتخاب روستای بورقان برای کمپ معتادان متجاهر

به نقل از فراهان خبر؛ بهروز رفیعی، مدیر کل بهزیستی استان مرکزی در جلسه پیشگیری از آسیب های اجتماعی که شامگاه گذشته در شهرداری فرمهین تشکیل شد، گفت: جامعه هدف بهزیستی شامل زنان سرپرست خانوار، زنان در معرض آسیب، فرزندان زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبود یافته، افراد داری ایدز و افراد دارای هپاتیت و در بخش توانبخشی شامل افراد دارای معلولیت می‌شود.

وی افزود: تعداد کودکان بی‌سرپرست در حال افزایش است و بهزیستی این کودکان را برای فرزند خواندگی به خانواده های دارای شرایط می سپارد.

ریشه همه آسیب های اجتماعی اعتیاد است 

رفیعی با اشاره به روند افزایش معتادان در جامعه بیان کرد: ریشه همه آسیب های اجتماعی اعتیاد است و اعتیاد به سبب ویژگی‌های ذاتی خود، اغلب با سایر آسیب‌ ها همراه است. اگر برای مقابله با آن تدبیر نکنیم باید هزینه های سنگینی را متحمل شویم.

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: اعتیاد فراگیرترین آسیب اجتماعی است و بدانیم اگر اعتیاد در جامعه بیشتر شود هیچکدام از ما نیز در امان نخواهیم بود و فرزندانمان نیز در معرض تهدید هستند.

وی گفت: شهرستان فراهان جزو پاک ترین شهرستان های استان مرکزی در حوزه اعتیاد است اما سودآوری اعتیاد و ارگانیسم شهر نشینی به صورت ناخواسته مواد اعتیادآور به شهرستان وارد می‌ کند که برای حفظ این وضعیت در ابتدا باید یک سیاست‌گذاری درست داشته باشیم.

رفیعی ادامه داد: یکی از مهم‌ ترین راه‎های مبارزه با مصرف مواد مخدر فرهنگ پیشگیری و آموزش به اقشار مختلف جامعه در همه مراکز به ویژه مراکز آموزشی و مهدهای کودک است.

شبکه های اجتماعی ارزش های اخلاقی جامعه را متزلزل کرده است

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی گفت: استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ارزش های اخلاقی جامعه را متزلزل کرده و سبب افزایش رذیلت های اخلاقی در اجتماع شده است.

وی بیان کرد: فضاهای مجازی ارزشها را زیر سوال برده و ناهنجاری ها از جمله ازدواج سفید، جشن طلاق و .. را ارزش جلوه می دهند و تیشه به ریشه فرهنگ ما می زنند.

رفیعی با اشاره به ضرورت حفظ بنیان خانواده گفت: با توجه به آسیب ها برای فروپاشی بنیان خانواده باید علمی تر و اسلامی تر در این حوزه اقدام شود.

بهزیستی استان دخالتی در انتخاب مکان نگهداری معتادان متجاهر ندارد

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به نارضایتی های مردم فراهان از راه اندازی مرکز نگهداری معتادان متجاهر در فراهان افزود: کمپ های ماده ۱۶ به منظور نگهداری و خدمات دهی به معتادان متجاهر راه اندازی می شود و در این راستا مدیریت مراکز اقامتی ماده ۱۶ به سازمان بهزیستی واگذار شد اما تامین مکان مورد نظر برای نگهداری این معتادان با شورای هماهنگی مواد مخدر است و بهزیستی استان دخالتی در انتخاب مکان ندارد.

وی بیان کرد: طبق اصول استاندارد، مکان مورد نظر برای کمپ معتادان متجاهر باید ۹۵۰ متر با روستا و ۳۰۰ متر با جاده اصلی روستا فاصله داشته باشد.

رفیعی بیان کرد: شورای هماهنگی مواد مخدر استان متولی این موضوع است و امیدواریم در شرایط کنونی، با وجود نارضایتی و اعتراضات مردم روستای بورقان به راه اندازی این کمپ در این روستا در فضای عقلانیت تصمیم منطقی گرفته شود و این دغدغه مردم مرتفع شود.

 

کج سلیقگی مدیران استانی در انتخاب مکان برای کمپ معتادان متجاهر

سید احمد سجادی، فرماندار فراهان نیز در این جلسه با اشاره به نارضایتی مردم و مسئولان فراهان از راه اندازی مرکز نگهداری معتادان متجاهر در فراهان گفت: تصمیم مدیران ارشد استانی در انتقال اردوگاه ترک اعتیاد اجباری ابراهیم آباد به مدت دو سال به مدرسه خیر ساز روستای بورقان موجی از نارضاینی مردم فراهان را به دنبال داشته است.

وی افزود: از ۴ ماه گذشته از همان مراحل اولیه مطرح شدن موضوع و پیگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برای انتقال این کمپ به فراهان مخالفت مسئولین شهرستانی اعلام شد.

سجادی اظهار کرد: متاسفانه ارائه اطلاعات نادرست از موقعیت مکان در نظر گرفته شده به مسئولان استانی سبب این کج سلیقگی در انتخاب مکان شده است.

فرماندار فراهان گفت: این موضوع در نشست شورای برنامه ریزی استان تصویب شده است اما مطالبه بحق مردم در دست پیگیری است.

وی با اشاره به استفاده از فضای دولتی بلا استفاده در راستای اشتغالزایی افزود: ساختمان بلااستفاده بهزیستی در همین راستا با اولویت اشتغال مددجویان بهزیستی به بخش خصوصی واگذار شده است و با همکاری بهزیستی استان در نظر داریم مجتمع بهزیستی در دهستان تلخاب را برای ارایه آموزش های فنی و حرفه ای شهرستان فعال کنیم.

سجادی اظهار کرد: با توجه به محدودیت امکانات خدماتی برای معلولین و فاصله شهرستان تا مرکز استان، معلولین این شهرستان خواستار راه اندازی مرکز توانبخشی در شهرستان هستند و در این زمینه متقاضی بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که امیدواریم با عنایت بهزیستی استان این مهم محقق شود.

اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای اشتغالزایی مددجویان بهزیستی فراهان

زهرا محمدی، رئیس بهزیستی فراهان گفت: امسال از محل اعتبارات ابلاغی بانک‌های عامل بند «د» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۶ بیش از ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به مددجویان بهزیستی شهرستان فراهان اختصاص یافته است.

وی افزود: تاکنون ۲۴ نفر برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی در عرصه کشاورزی، دامداری، تابلو فرش و قالی بافی و غیره، به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که از این تعداد ۱۷ نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند.

محمدی اظهار کرد: در حال حاضر متقاضی برای دریافت تسهیلات در شهرستان هنوز وجود دارد و برای پرداخت تسهیلات به این مددجویان نیازمند ۳۰۰ میلیون تومان اعتبارات هستیم و امیدواریم بهزیستی استان در این زمینه را یاری کند.

رئیس بهزیستی فراهان گفت: با افتتاح ۴ مهد کودک شهری و مجتمع خدمات بهزیستی شهر خنجین به همت این سازمان، زمینه اشتغالزایی برای ۸ نفر از شهروندان فراهم شد.

مدرسه روستای بورقان استاندارهای لازم را برای راه اندازی کمپ معتادان متجاهر ندارد

در این جلسه ذوالفقاری، رئیس شورای شهر فرمهین ضمن ابراز تاسف از تصمیم مسئولین استانی در راه اندازی کمپ معتادان متجاهر در فراهان گفت: این روزها شاهد ابراز ناراحتی زنان و مردان روستای بورقان در واکنش به تصمیم مسئولان استانی هستیم.

وی افزود: واقعا جای تاسف است که در شهرستانی که از آن به عنوان مهد فرهنگ یاد می شود، تابلوی مرکز نگهداری معتادان متجاهر نصب شود. شهرستان فراهان پاک ترین شهرستان استان از نظر آسیب های اجتماعی و مصرف مواد مخدر است و انتقال مرکز به این شهرستان و روستای بورقان ممکن است زمینه بروز آسیب های اجتماعی را در پی داشته باشد.

ذوالفقاری اظهار کرد: واقف این مکان خواستار استفاده از آن به عنوان مدرسه است و این تصمیم مغایر با نیت واقف است بهتر است این مرکز به نقاطی که دارای آسیب پذیری بیشتر است، انتقال یابد.

عضو شورای شهر فرمهین گفت: چرا بیان می شود که این مرکز یک کیلومتر با روستا فاصله دارد، این مرکز در فاصله چند قدمی روستا است و در جاده ورودی روستا و در محل تردد روستائیان واقع شده است.

وی گفت: این مرکز استاندارهای لازم را برای راه اندازی کمپ معتادان متجاهر ندارد و این تصمیم باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.

راه اندازی مرکز توانبخشی و مجتمع پیشگیری از آسیب های اجتماعی توسط بخش خصوصی و تخصیص ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اشتغالزایی مددجویان از مصوبات این جلسه بود.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت