یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۹:۰۸:۴۹

کاهش ۳۰ درصدی برداشت گندم در فراهان

امسال بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی فراهان زیر کشت گندم رفت ولی به دلیل سرمازدگی براساس پیش‌بینی کارشناسان جهادکشاورزی برداشت این محصول به دلیل سرمازدگی کاهش ۳۰ درصدی خواهد داشت.

کاهش ۳۰ درصدی برداشت گندم در فراهان

کاهش تولید گندم

کاهش ۳۰ درصدی برداشت گندم در فراهان

به نقل از فراهان خبر؛ شهرستان فراهان ظرفیت مناسبی در بخش کشاورزی به ویزه در زمینه کشت گندم دارد. شغل بیشتر مردم این شهرستان بیشتر کشاورزی است و باتوجه به خاک مناسب اراضی، به کشت گندم روی آورده‌اند.

امسال بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی قابل کشت این شهرستان زیر کشت محصول گندم رفته است. و از هفته گذشته برداشت گندم در این شهرستان آغاز شده است.

در گذشته کشاورزان فراهان برای تحویل گندم به مراکز خرید، باید هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شدند اما از سال گذشته با احداث و راه‌اندازی سیلو در این شهرستان، مشکلات ذخیره‌سازی گندم در این شهرستان مرتفع شد و این اقدام گامی موثر در راستای حمایت از کشاورزان و توسعه کشاورزی در شهرستان بود.

در گذشته تنها مرکز خرید گندم شهرستان، تعاونی روستایی فرمهین بود که ظرفیت کمی در خرید و انبار گندم داشت، احداث این سیلو بخشی از هزینه‌های تولید را برای کشاورزان فراهانی کاهش داده است.

 

از هفته گذشته همزمان با برداشت گندم در فراهان، خرید تضمینی گندم نیز آغاز شده است.

امسال با توجه به اینکه خرید گندم توسط این سیلو به عنوان اولین سیلو در استان آغاز شده است از شهرستان‌های همجوار هم برای ذخیره‌سازی گندم به این سیلو مراجعه می کنند.

کاهش ۳۰ درصدی برداشت گندم در فراهان

اکبر فرهادی، رئیس جهاد کشاورزی فراهان گفت: در سال گذشته با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب بیش از ۶۰ هزار تُن گندم در فراهان تولید شد اما امسال به دلیل سرمازدگی محصول پیش‌بینی می‌شود که حدود ۳۰ درصد کاهش تولید داشته باشیم.

وی افزود: هم اکنون مراکز سیلوی فراهان آماده تحویل گندم مازاد بر نیاز کشاورزان است و هیچ گونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد که تاکنون هم ۱۵۰۰ تُن گندم در این سیلو از کشاورزان خریداری شده است.

فرهادی با بیان اینکه رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های خرید و کرامت کشاورزان در اولویت کاری مراکز خرید قرار گرفته است، اظهار کرد: قیمت پایه خرید تضمینی گندم با افت مفید چهار درصد و افت غیر مفید ۲ درصد، هر کیلو ۱۳ هزار ریال تعیین شده که حدود ۲ برابر نرخ جهانی آن است.

رئیس جهاد کشاورزی فراهان ادامه داد: تحویل محصول تا ۲ درصد سِن زدگی بدون کسر بها انجام می‌شود اما به ازای هر درصد افزایش سِن زدگی معادل ۱۵ ریال از بهای خرید محصول کسر می‌شود.

افتتاح دومین سیلوی گندم در فراهان

وی گفت: در این هفته دومین سیلوی شهرستان فراهان با ظرفیت ۱۲/۵۰۰ تُن افتتاح و کار خرید گندم را آغاز می‌کند که اقدامی برای توسعه خرید و امکان روان‌سازی و دسترسی آسان‌تر کشاورزان به این مراکز خرید تضمینی گندم است.

فرهادی با اشاره به خرید تضمینی جو در شهرستان توسط شرکت تعاونی روستایی فراهان گفت: کشاورزان پس از اخذ معرفی‌نامه از مراکز جهاد کشاورزی محصول خود را به تعاونی روستایی به‌عنوان مباشر شرکت پشتیبانی امور دام تحویل می‌دهند تا در بورس، عرضه و به فروش برسد.

رئیس جهاد کشاورزی فراهان گفت: بهای هر کیلوگرم جو برای خرید تضمینی با سه درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیرمفید، تحویل در مرکز تحویل گیری جو شهرستان مبلغ ۱۰ هزار و سیصد ریال تعیین‌شده است.

وی با اشاره به پرداخت مطالبات کشاورزان از سوی دولت خاطرنشان کرد: روزانه لیست تحویل میزان خرید از کشاورزان به بانک کشاورزی برای ثبت در سامانه ارسال می شود و امیدوارم امسال مطالبات کشاورزان به موقع از سوی دولت پرداخت شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت