یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱:۳۴:۱۹

کاهش رشد اقتصادی در سال آینده/ عدم توجه به صادرات غیرنفتی در لایحه بودجه 97

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال آینده با کاهش رشد اقتصادی در کشور مواجه باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

کاهش رشد اقتصادی در سال آینده/ عدم توجه به صادرات غیرنفتی در لایحه بودجه 97

پروژه ۳۰۰ هزار تنی آلومینیوم

کاهش رشد اقتصادی در سال آینده/ عدم توجه به صادرات غیرنفتی در لایحه بودجه 97

به نقل ازخبرگزاری فارس،علی‌اکبر کریمی با اشاره به کلیات لایحه بودجه 97، اظهار داشت: لایحه بودجه 97 به دلیل مخالفت برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کمیسیون تلفیق برگشت و در آنجا اصلاحاتی بر روی آن اعمال شد که بخشی از نظرات مخالفین در آن تأمین شده است.

وی بیان کرد: امروز در صحن علنی مجلس کلیات لایحه بودجه 97 به تصویب رسید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه 97 توجه کافی به صادرات غیرنفتی نشده است، ادامه داد: در هشت ماه سال جاری افزایش واردات نسبت به صادرات سبب شد با تراز تجاری منفی در کشور روبرو شویم.

کریمی اضافه کرد: علاوه بر بی‌توجهی دولت به بخش صادرات غیرنفتی در سال گذشته نیز تنها 14 درصد از اعتبارات صادرات اختصاص پیدا کرد.

وی تأکید کرد: ضروری است در لایحه بودجه 97 برداشت از صندوق توسعه ملی، توجه به محیط کسب و کار، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، آب،‌ ساماندهی بدهی‌های دولت، محیط‌زیست و ارائه پیوست عمران و توسعه روستایی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لایحه بودجه 97 مغایرت‌های زیادی را با اسناد بالادستی دارد، افزود: متأسفانه در لایحه بودجه ۲۰ درصد از الحاق برخی مواد به مقررات مالی دولت، ۲۶ درصد از احکام دائمی برنامه‌های توسعه، ۲۰ درصد از احکام برنامه ششم و ۲۵ درصد از احکام قانون رفع موانع تولید مورد توجه قرار نگرفته است.

کریمی گفت: امروزه با کاهش درآمد در اصناف مواجه هستیم که حتی بسیاری از آنها با زیاندهی روبرو شده‌اند اما در این شرایط دولت تصمیم دارد مالیات‌ها را افزایش دهد که این روند به افزایش ضررهای مالی اصناف و حتی تعطیل شدن واحدهای تولید منجر شود.

وی بیان کرد: دولت برای جبران درآمدها به جای فشار آوردن به اصناف باید پایه‌های مالیاتی را افزایش دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال 96 با کاهش رشد اقتصادی روبرو هستیم و این در حالی است که در سال گذشته با رشد بالای تولید ملی مواجه بوده‌ایم.

کریمی خاطرنشان کرد: با توجه به تأثیر مستقیم بودجه بر رشد اقتصادی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال 97 با کاهش بیشتر رشد تولید ملی مواجه شویم و می‌توان گفت افزایش عملکرد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تأثیری در رشد اقتصادی کشور نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: بر اساس لایحه بودجه 97 دولت از منابع هدفمندی، یارانه‌ای به تولیدکنندگان کشور پرداخت نمی‌کند که این عدم پرداخت ستم در حق تولیدکنندگان محسوب می‌شود.

به گفته وی ضروری است وابستگی هزینه‌های جاری دولت از درآمدهای نفتی قطع شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: منفی بودن تراز عملیاتی بودجه در لایحه بودجه 97 با 4.4 درصد رشد در مقایسه با سال 96 روبرو می‌باشد که این میزان کسری به 83 هزار میلیارد تومان رسیده است.

کریمی تصریح کرد: متأسفانه امروزه بدهی دولت به بانک‌ها افزایش پیدا کرده و با توجه به لایحه بودجه 97 این میزان بدهی در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت