یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۵:۴۸:۴۰

طعم تلخ قند به کام شازندی‌ها

کارخانه قند شازند با عنوان اولین واحد صنعتی استان مرکزی حدود 80 سال پیش راه اندازی و فعالیت خود را آغاز کرد.

طعم تلخ قند به کام شازندی‌ها

طعم تلخ قند

طعم تلخ قند به کام شازندی‌ها

به نقل ازخبرگزاری فارس ،سال‌های متمادی از تعطیل شدن کارخانه قند شازند می‌گذرد و تاکنون مسئولان برای احیای آن بهانه تراشی‌های بسیاری کرده‌اند.

مردم این شهر کارخانه قند را شناسنامه شازند می‌دانند و راه اندازی مجدد این کارخانه مهم‌ترین خواسته مردم این شهرستان است و مردم منتظر شنیدن مجدد سوت آغاز به کار این واحد صنعتی هستند.

جای خالی کارخانه قند شازند در اقتصاد مردم این شهر

یکی از شهروندان شازندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک گفت: هر روز صبح با شنیدن صدای سوت این کارخانه کار و فعالیت روزانه خود را آغاز می‌کردیم اما سال‌ها است که سوت زندگی از این کارخانه به گوش نمی‌رسد.

رضا یعقوبی اظهار داشت: شور و هیجان کارگران و فعالیت بدون توقف این کارخانه نشاط را برای شهروندان به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه واردات بی رویه قند و شکر از خارج از کشور مهم‌ترین دلایل تعطیلی این کارخانه است، تصریح کرد: متاسفانه عدم توجه به تولید داخلی و روی آوردن به واردات مواد اولیه موجود در کشور سبب شد تا این کارخانه پس از گذشت چند دهه فعالیت تعطیل و کارگران آن بیکار شوند.

پروسه تعطیلی کارخانه قند به قیمت بیکاری افراد زیادی صورت گرفت

یکی دیگر از شهروندان شازندی که در سال‌های گذشته از کارگران شاغل در این کارخانه بوده است نیز گفت: این کارخانه در سال 1317 تاسیس شد، اما متاسفانه چندین سال است که به حال خود راه شده است.

سید مجید رفیعی تاکید کرد: با ایجاد این واحد صنعتی مشکل اشتغال بسیاری از جوانان این شهرستان رفع شد و شادی را برای شهروندان به ارمغان آورد.

به گفته وی امروزه جای خالی این کارخانه به خوبی احساس می‌شود و امیدواریم به زودی شاهد راه اندازی این واحد قدیمی و خاطره انگیز باشیم.

این شهروند شازندی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان این شهر بیکار هستند و با راه اندازی مجدد این کارخانه می‌توان آمار بیکاری این شهر را کاهش داد.

کارگران این کارخانه به زور بازنشسته شدند

یکی دیگر از کارگران بازنشسته این کارخانه گفت: کارگران این کارخانه به زور بازنشسته شدند و این موضوع در وضعیت اقتصادی آنان تاثیر بسزایی داشته است.

حبیب الله ارشد بیان کرد: بیکار شدن کارگران این شرکت مشکلات معیشتی و اقتصادی نا مناسبی را برای آنان به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: با گذشت بیش از هفت سال از تعطیلی این کارخانه بسیاری از کارگران اخراجی نتوانسته‌اند کار مناسبی را پیدا کنند.

از کار افتادن کارخانه قند به ضرر همه مردم این شهر تمام شد

یکی از کشاورزان شازندی نیز با بیان اینکه کشاورزان، چغندرکاران و بسیاری از مردم این شهر از این کارخانه استفاده می‌کردند، گفت: پیش از تعطیل شدن این واحد صنعتی بسیاری از زمین‌های زیرکشت شهرستان شازند به کشت و تولید چغندر قند اختصاص داشت.

سیف الله رشیدی خاطرنشان کرد: اما امروزه این زمین‌های کشاورزی به کشت لوبیا اختصاص پیدا کرده و بسیاری از زمین‌ها نیز بدون کشت باقی مانده‌اند و این امر نشان می‌دهد که تعطیلی کارخانه قند شازند نه تنها به ضرر کارگران بلکه به ضرر همه مردم این شهر تمام شده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از کشاورزان از راه کشت محصول و فروش آن به کارخانه قند ارتزاق می‌کردند اما هم اکنون همه آنها با مشکل روبرو شده‌اند.

این کشاورز شازندی تصریح کرد: مردم این شهر آمادگی دارند تا به صورت رایگان این کارخانه را اورحال کنند و اگر دولت از این فرصت استفاده کند می‌تواند این کارخانه را مجددا احیا و به چرخه تولید باز گرداند.

رشیدی ادامه داد: از همه مسئولین می‌خواهیم تا این کارخانه را مجددا احیا و در مدار تولید قرار دهند زیرا بیکاری در این شهرستان بیداد می‌کند و با تحقق این مهم می‌توان مشکل بیکاری را رفع کرد.

این کشاورز شازندی با بیان اینکه دامداران هم از زنجیره چغندر قند بی بهره نبودند، افزود: بسیاری از دامداری‌های این شهرستان  از تفاله چغندر قند کارخانه قند برای پروسه پروار بندی استفاده می‌کردند که پس از تعطیل شدن این کارخانه آنها نیز مشکلاتی روبرو شدند.

تعطیلی این کارخانه زخمی بر پیکر این شهر است

یکی دیگر از شهروندان شازندی گفت: سال‌ها از تعطیل شدن این کارخانه می‌گذرد و تا کنون فقط شاهد شعار دادن مسئولان در راستای احیای مجدد آن بوده‌ایم.

رضا خاکباز اظهار داشت: وعده‌های مسئولین در راستای احیای مجدد این واحد صنعتی تکاپو را در بین شهروندان به وجود می‌آورد و به راه اندازی آن امیدوار می‌شوند اما سال‌ها است که وعده‌های پوچ آنها را ناامید کرده است.

وی تصریح کرد: بارها از رسانه‌ها و جراید خبر احیای این کارخانه را شنیده‌ایم اما هیچ اتفاق و یا اقدامی در راستای حرکت در این مسیر صورت نگرفته است و این مسائل مردم این شهرستان را رنجیده خاطر کرده است.

این شهروند شازندی با اشاره به اینکه تعطیلی این کارخانه زخمی بر پیکر این شهر است، بیان کرد: به صراحت  می‌توان گفت متوقف شدن فعالیت این کارخانه و بیکار شدن کارگران آن به معنای ظلم در حق مردمی است که همواره برای تولید و صنعت این شهرستان تلاش کرده‌اند.

خاکباز با اشاره به اینکه کارخانه قند شازند روزانه 130 تن کله قند تولید می‌کرد،  اظهار داشت: واردات بی رویه سبب شد تا قدیمی‌ترین واحد صنعتی استان مرکزی به راحتی از حرکت متوقف شود و یقینا این امر به تولید ملی نیز ضربه  وارد کرده است.

به گفته وی مردم شهرستان شازند سال‌ها با این کارخانه زندگی کرده‌اند و آن را یکی از نشانه‌های بارز هویتی خود می‌دانند که امیدواریم با احیای آن خون تکاپو و روحیه کار جهادی مانند سال‌های گذشته در رگ‌های این شهر جاری شود.

این شهروند شازندی ادامه داد: فعالیت کارخانه قند شازند همواره موجب ایجاد اشتغال‌های غیر مستقیم می‌شد و بیشتر کشاورزان و دامداران این شهرستان از این فرصت به خوبی استفاده می‌کردند.

خاکباز گفت: تعطیل شدن این کارخانه عواقب بدی را برای شهروندان و به ویژه کارگران شاغل در آن به دنبال داشت و امیدواریم دولتمردان این استان به دور از شعار برای راه اندازی مجدد آن تدابیر ویژه و عملیاتی را اتخاذ کنند.

از هیچ کوششی برای احیای مجدد این کارخانه دریغ نخواهیم کرد

فرماندار شازند نیز گفت: در سال‌های گذشته 2 هزار و 500 تا 3 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت چغندر قند می‌رفت و سالانه حدود 8 هزار تن چغندر قند از زمین‌های کشاورزی شازند برداشت می‌شد.

غلام عباس میرزایی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم اقدامات مربوط به احیای این کارخانه را به صورتی پیش ببریم که در فصل زراعی آینده بتوان از محصولات کشاورزان این شهرستان استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرمایه گذاری در راستای احیای مجدد این کارخانه  اعلام آمادگی کرده است که با در صورت توافق در قیمت نهایی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

فرماندار شازند با اشاره به عزم راسخ مسئولان برای بازگرداندن این کارخانه قدیمی به مدار تولید، افزود: اگر به هر دلیلی این سرمایه گذار نتواند کارخانه را خریداری و عملیات احیای مجدد ان را آغاز کند ، شهرداری و دهیاری شهرستان شازند این کارخانه را خریداری خواهند کرد.

میرزایی ادامه داد: این کارخانه در سال 1389 از مدار تولید خارج و این روند تا کنون ادامه داشته است که این تعطیل مردم این شهر را نگران و موجب نارضایتی آنها شد و بر همین اساس از هیچ کوششی برای احیای مجدد این کارخانه دریغ نخواهیم کرد.

به گفته وی با راه اندازی این کارخانه 400 شغل مستقیم و 3هزار شغل غیرمستقیم در این شهرستان ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت