شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۸:۱۷:۵۲

کارآفرینی که با پرورش قارچ، اقتصاد مقاومتی را معنا بخشید/محرومیتی که نردبان اولین گام‌های تولید می‌شود

«امراله زهره‌وند»، جوان ۳۲ ساله خندابی و روستای «شهید» است؛ جوانی که طعم محرومیت را در روستای محل زندگی خود لمس کرده و پا به عرصه تولید گذاشته و اقتصاد مقاومتی را با پروش قارچ معنا کرده است.

به ثمر نشستن رؤیای خودباوری و تلاش جوان روستایی؛

کارآفرینی که با پرورش قارچ، اقتصاد مقاومتی را معنا بخشید/محرومیتی که نردبان اولین گام‌های تولید می‌شود

پرورش قارچ

کارآفرینی که با پرورش قارچ، اقتصاد مقاومتی را معنا بخشید/محرومیتی که نردبان اولین گام‌های تولید می‌شود

به نقل از پایگاه خبری نسیم خنداب، اقتصاد مقاومتی مفهومی است که این روزها به‌عنوان راه‌گشای برون رفت اقتصاد کشور از وضعیت نابسامان و سست کنونی مطرح می‌شود.

اگرچه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر بارها با بیان و تبیین اقتصاد مقاومتی و توجه به سرمایه‌های داخلی، دولت و مجلس را به سمت به کارگیری این مفهوم رهنمون ساخته‌اند و مسئولان نیز در راستای این موضوع همایش‌ها و جلسات گوناگونی در سطح دولت و مجلس برگزار کرده‌اند، اما مفهوم اقتصاد مقاومتی آن چنان‌ که باید مورد توجه و اجرا قرار نگرفته است.

توجه به تولیدات داخلی، استفاده از نیروی کار و سرمایه داخلی، توجه خاص به تولید کالاهای اساسی و محصولات زیربنایی، مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی‌ بوده و به نظر اکثر کارشناسان تنها راه برون رفت اقتصاد کشور از وضعیت کنونی است، با این حال برخی از مسئولان دولتی همچنان سعی می‌کنند با تکیه بر وعده‌های پوچ کشورهای اروپایی، درمانی برای درد بزرگ اقتصاد کشور بیابند.

در دوران کم‌ توجهی برخی دولتمردان به موضوع اقتصاد مقاومتی باز هم این مردم و به‌خصوص جوانان هستند که شجاعانه پای در میدان جنگ اقتصادی گذاشته و همت خود را در اجرای بی ‌نقص فرامین رهبر انقلاب به کار گرفته‌اند.

یک دنیا اقتصاد مقاومتی با طعم قارچ/ جوانی که اقتصاد مقاومتی را معنا کرد

امراله زهره‌وند، جوان ۳۲ ساله خندابی و روستای «شهید» است؛ جوانی که طعم محرومیت را در روستای محل زندگی خود لمس کرده و برای خودکفایی و بهبود امرار معاش خود و خانواده‌اش با علاقه پا به عرصه تولید گذاشته و اقتصاد مقاومتی را با پروش قارچ معنا کرده است.

این کارآفرین جوان در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم خنداب، درباره انگیزه و فعالیت خود در عرصه پرورش قارچ گفت: پنج سال است در عرصه پرورش قارچ فعالیت دارم و به لطف خدا و کمک بسیج سازندگی توانسته‌ام علاوه بر تولید این محصول، منبع درآمدی برای خود و خانواده‌ام داشته باشم.

زهره‌وند اظهار کرد: بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی تولید قارچ در جهاد سازندگی، کار پرورش و تولید قارچ را در سالنی به مساحت ۶۰ متر آغاز کردم.

 

وی در ادامه افزود: با توجه به حجم کم آب برای پرورش محصول قارچ و تجربه‌ای که در تولید این محصول به دست آوردم، سالن دیگری به مساحت ۴۰۰ متر در روستای «شهید» راه‌اندازی کردم.

اشتغالزایی برای ۸ نفر با تولید قارچ

این کارآفرین جوان با بیان اینکه در حال حاضر برای ۸ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کرده‌ است، گفت: با توجه به کیفیت مناسب قارچ تولیدی مشکلی در فروش محصول خود ندارم و تمام محصول را برای فروش به استان قم صادر می‌کنم.

این فعال حوزه اقتصاد مقاومتی با اعلام رضایت از طرح پرورش قارچ، بیان کرد: کار پرورش قارچ حساسیت ویژه‌ای دارد و کار سختی است اما لحظات برداشت محصول و زمانی که سالن پُر از قارچ می‌شود و زحمات به ثمر می‌نشیند برایم لذت بخش است.

کارآفرینی با تولید سالانه ۵۰ تُن قارچ

وی افزود: در مراحل آغاز شروع فعالیتم، سرمایه چندانی نداشتم و با کمک‌های بسیج سازندگی توانستم سالن‌های پرورش قارچ را راه‌اندازی و سالیانه ۵۰ تٌن قارچ تولید کنم.

این فعال حوزه اقتصاد مقاومتی، متذکر شد: با توجه به کم بودن کار دولتی، به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان جویای کار پیشنهاد می‌کنم توانایی و ظرفیت‌های خود را در زمینه اقتصاد مقاومتی به کار بگیرند تا علاوه بر کسب درآمد در راه توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور نیز مؤثر واقع شوند.

این کارآفرین تمایل دارد، برای اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت جوانان خندابی کارش را توسعه دهد و یک کارخانه صنعتی در زمینه تولید قارچ در خنداب راه‌اندازی کند اما با توجه به تسهیلاتی که دریافت کرده و اقساطی که باید بابت آن پرداخت کند توانایی مالی برای توسعه کارش را در حال حاضر ندارد و نیازمند حمایت مسئولان است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت