شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶:۱۲:۰۲

چله نشینی گران در آخرین روز پاییز/سبد یلدایی مردم کوچک‌تر شد

در آخرین روزهای پاییز از قدیم الایام مردم با چله نشینی، بلندترین شب سال را دور هم می گذراندند، اما امسال تلخی گرانی بازار شیرینی شب یلدا را کمرنگ کرده است.

اقتصادی؛

چله نشینی گران در آخرین روز پاییز/سبد یلدایی مردم کوچک‌تر شد

به نقل از پایگاه خبری شازند ما، شب یلدا در تاریخ ما ایرانیان همواره یادآور جمع شدن خانواده ها در کنار هم و بیان خاطرات و قصه ها از زبان بزرگترها بوده و در کنار آن میوه و خشکبار نیز به عنوان تنقلات تناول می شده است.

هر چه از قدمت شب یلدا می گذرد، این دورهمی های خانواده گران و گران تر می شود به گونه ای که اگر بزرگترین فرد فامیل بخواهد خانواده را در این شب دور هم جمع کند، هزینه سنگینی را برای خرید میوه و خشکبار متحمل می شود.

در آستانه شب یلدا به سراغ کاسبان و مردم شهر شازند رفته تا از حال و هوای یلدایی آنان پرس و جویی داشته باشیم.

یکی از شهروندان شازندی به خبرنگار ما گفت: قیمت اقلام مربوط به شب یلدا گران است و قطعا افراد زیادی نمی توانند نسبت به خرید این اجناس اقدام کنند و مجبورند مقادیر بسیار ناچیزی را از هر کدام تهیه کنند.

وی افزود: شب چله معمولا برای خانواده های ایرانی همواره با خاطرات شیرین توام بوده است اما گرانی اجناس، شیرینی شب یلدا را به کام مردم تلخ می کند.

دیگر شهروند شازندی عنوان کرد: شیرینی شب یلدا فقط به کام مرفهین جامعه است و کسانی که توان خرید این اجناس را نداشته و از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند، مزه شب یلدا قطعا برای آنها تلخ خواهد بود.

این شهروند شازندی بیان کرد: آجیل و خشکبار و میوه از مهمترین اقلام شب یلدا هستند که دقیقا به دلیل تقاضای بیشتر در نزدیکی شب یلدا، با افزایش فاحش قیمت روبرو هستند؛ چرا باید در کشور ما اینگونه باشد و تا کی باید شاهد این گرانی ها به دلایل مختلف باشیم.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: اگرچه دلمان می خواهد این شب را درکنار اعضای خانواده و خویشان سپری کنیم و از با هم بودن لذت ببریم، اما زمانی که یک میهمانی ساده خزینه بالایی به خانواده تحمیل می کند چگونه می توان این مسئله را با درآمد فعلی تطبیق داد؟

وی ادامه  داد: به نظر من بهتر است این شب را بدون رسم و رسوم و در نهایت سادگی سپری کنیم، چرا که با قیمت بالای اقلام نه از پسته خندان خبری است و نه از آجیل شب یلدا.

 

نصراللهی، رئیس اتاق اصناف شازند در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در خصوص شب یلدا دستورالعملی ابلاغ نشده اما طبق روال هر ساله تیم های بازرسی اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت از دوروز قبل بر قیمت عرضه کالا ها نظارت داشته و با متخلفین برخورد لازم صورت می گیرد.

گفتنی است بر اساس تحقیقات میدانی خبرنگار ما، قیمت هر کیلو آجیل شب یلدا ۳۶ هزار تومان، کشمش ۱۷ هزار تومان، گندم شاهدانه ۱۲ هزار تومان، پسته ۴۸ هزار تومان، بادام زمینی ۱۲ هزار تومان، هندوانه ۳ هزار تومان، انار ۸ هزار تومان، سیب ۳ هزار تومان، نارنگی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

طبق تحقیقات میدانی، بازار آجیل در آستانه شب یلدا نسبت به چند ماه گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده است.

شب یلدا یک سنت دیرینه در تاریخ ایران است که در آن سنت پسندیده صله رحم زنده می‌شود و باید آن را پاس داشت اما این گرانی ها باعث به حاشیه رفتن این سنت شیرین و کم رنگ کردن دیدوبازدیدها می شود و مسئولان باید فکری برای تنظیم بازار شب یلدا کنند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت