یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۰:۲۵:۳۴

چرا دیپلماسی ظریف به نامه نگاری منتهی می شود؟

این روزها که کشورمان با موضوع کرونا دست و پنجه نرم می کند اگرچه کشورهایی مانند روسیه و چین کمک هایی برای رهایی کشورمان از این بیماری کرده اند اما هنوز اروپایی ها که خود را مدافع برجام می خواندند دنباله رو تحریم های آمریکایی هستند.

به بهانه نامه ظریف به گوترش؛

چرا دیپلماسی ظریف به نامه نگاری منتهی می شود؟

این روزها که جهان گرفتار ویروس منحوس کروناست و هر کجای خبرگزاری های داخلی و خارجی را زیر رو می کنیم خبر از درگیری مردم و مقامات مسئول با این بیماری است، موضوعات مهمی مغفول مانده است. موضوعاتی که قطعا زیر سایه نگرانی و هراس از ویروس کرونا این روزها مورد توجه بسیاری از مردم قرار نمی گیرد.

یکی از موضوعات مهمی که چندی پیش مطرح شد انتقاد سناتور ارشد آمریکایی از ترامپ در خصوص توجیه‌ها برای ترور سردار سلیمانی بود. وی با بیان اینکه این توجیهات فروپاشیده است، بیان کرد: «دولت ترامپ هنوز حقایق را درباره اقدام بی‌پروای خود برای دامن زدن به تنش‌ها با ایران از مردم آمریکا پنهان می‌کند.توضیح اولیه دولت مبنی بر وجود تهدیدی فوری، فروپاشیده است. ما هنوز پاسخ مستقیمی نشنیده‌ایم که چرا حمله به [سردار] سلیمانی لازم و قانونی بود»

«الیوت انگل» تاکید کرد: «پمپئو از ارائه پاسخ‌های مستقیم به سئوالات در خصوص سیاست‌های ترامپ در قبال ایران و دلایل ترور سردار سلیمانی اجتناب کرده است.»

موضوع جالب اینجاست که حتی سناتورهای ارشد آمریکایی نیز نسبت به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید سلیمانی انتقاد دارند اما در این حیطه دستگاه دیپلماسی کشورمان که همواره خود را پویا قلمداد می کند و دولت یازدهم و دوازدهم را به سبب اینکه تمرکز ویژه ای بر امر دیپلماسی داشت دولت دیپلماتیک می خوانند، چندان تحرکی از خود نشان نداده است.

موضوعی که در مجامع بین المللی و حقوقی به خوبی ایران از آن می توانست علیه جنایت های دولت تروریستی آمریکا استفاده و شکایت کند، متاسفانه در سایه دیپلماسی منفعل وزارتخارجه ایران بازهم از دست رفت.

متاسفانه دیپلماسی دوازدهم بیشتر از اینکه یک دیپلماسی فعال و نتیجه بخش باشد یک دیپلماسی پرطمطراق بود که به وسیله رسانه های زنجیره ای اصلاح طلب در ذهن افکارعمومی به عنوان یک دیپلماسی قوی معرفی می شد اما نتایج نشان می دهد که به علت اینکه رویکرد سیاست خارجی این وزارتخانه رو به سوی غرب بود نتیجه چندانی در این عرصه حاصل نشد. تنها اندکی پس از آن که روزنامه های اصلاح طلب ظریف را درقامت امیر کبیر و در کنار مصدق می نشاندند و اسطوره سازی می کردند رئیس کل بانک مرکزی از نتیجه تقریبا هیچ برجام سخن به میان آورد.

این روزها که کشورمان با موضوع کرونا دست و پنجه نرم می کند اگرچه کشورهایی مانند روسیه و چین کمک هایی برای رهایی کشورمان از این بیماری کرده اند اما هنوز اروپایی ها که خود را مدافع برجام می خواندند دنباله رو تحریم های آمریکایی هستند و حتی در این شرایط هم سعی می کنند  صفتی که روحانی به آنها داد یعنی آقااجازه بودن را حفظ کنند. جالب است که دولتمردان خود از آقااجازه بودن اروپایی ها خبر داشتند و چندین ماه کشور را معطل مذاکره با قاره سبزی ها کردند.

این در حالی است که طی چندین و چند ماه وزارت خارجه ایران در مذاکراتی طولانی وبی حاصل سعی کرد تا کانال و راهی برای مراودات تجاری و اقتصادی با قاره سبز حتی از آب باریکه ای چون اینستکس باز کند. البته این موضوع چندان بی هزینه برای ایران نبود و اروپایی ها قرار بود با بردن ایران ذیل FATF این کانال را باز کنند. موضوعی که حتی مشخص نبود که اینبار اروپایی های بدقول و بدعهد بازهم به آن عمل کنند یا اینکه ایران را در یک دور تسلسل باطل دیگری قرار دهند که معاهده دیگری را امضا کند و برجام های دیگری رقم بخورد.

با این شرایط شاهد نامه نگاری «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان به رئیس سازمان ملل هستیم که از تحریم ها در شرایط بیماری کرونا گلایه مند است.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان طی مطلبی در فضای مجازی تاکید کرد: « در نامه به آنتونیو گوترش دبیر کل ملل متحد، تأکید کردم که این نهاد جهانی و کشورهای عضو، به تحریم‌های غیرانسانی ایالات متحده علیه کشورم توجه نکنند و تاکید کردم که تحریم‌ها برداشته شود.»

وی افزود: «در حالی که کووید -۱۹ در حال تحمیل خسارات گسترده و سنگین به ایران است، باید در نظر داشته باشیم که ویروس‌ها بین ما تمایزی قائل نمی‌شوند. ما انسان‌ها نیز نباید در مبارزه با ویروس‌ها تبعیض آمیز رفتار کنیم.»

این درحالی بود که همین کانال قرار بود که راه غذا و دارو رو در کشورمان باز نگاه دارند و از همین روست که سیگارهای آمریکایی به سبب اینکه جزو مواد غذایی محسوب میشود به کشورمان صادر می شود اما مواد دارویی لازم در اختیار ایران قرار نمی گیرد. جالب اینجاست که دیپلماسی ظریف با همه مذاکرات در انتها به نامه نگاری های بی حاصل و بی سرانجام می کشد که نشان دهنده عدم نتیجه بخشی مذاکرات مختلف است.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت