سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۶:۴۹:۱۲

کرونا هفته ای سخت را برای مردم میسازد

افزایش قابل توجه تعداد بیماران و متوفیان کرونایی در یازدهمین روز از مرداد ۱۴۰۰ پرده از این واقعیت برداشت که تمام پیش‌بینی‌های کارشناسی درباره تابستان سخت سال‌جاری کم‌کم درحال به واقعیت پیوستن است.

خودنمایی کمبودها در پیک پنجم

کرونا هفته ای سخت را برای مردم میسازد

به‌گزارش پیک راستان به نقل از تسنیم، اواسط تیرماه با تایید خبر ورود ویروس دلتا از مرزهای جنوب شرقی کشورمان بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که درصورت بی‌توجهی به روند فعالیت این نوع از ویروس جهش یافته کرونا کشور دوباره درگیر بحران می‌شود با این تفاوت که این بحران کاملا متفاوت و سهمگین‌تر از پیک‌های گذشته از ابتدای همه‌گیری است.

کارشناسان با اشاره به قدرت سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس دلتا یا همان ویروس هندی تاکید داشتند شکل‌گیری خوشه‌های کوچک همه‌گیری در مناطق مختلف و جمعیت سیال نکاتی هستند که به سرعت برای نظام بهداشت و درمان ایران دردسر ساز خواهد شد، سیستمی که تا آن زمان نزدیک به ۱۶ ماه قهرمانانه مقابل ویروس منحوس با تمام توان ایستادگی کرده بود.

به‌هرحال ویروس قاچاقی و بدون ویزا زیر سایه بی‌تدبیری مسئولان مربوطه خود را به کشور رساند و دو هفته نشد تا از منتهی علیه جنوب شرقی خود را به شمال غربی کشورمان رساند و با اجرای سیاست‌های نامناسب شرایط به تایید مقامات مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا سراسر ایران را آلود کرد؛ شهرها یکی پس از دیگری به سمت رنگ بحرانی تغییر رنگ دادند و تخت‌های بیمارستانی به سرعت پر شد.

تا جایی که این‌بار خود مقامات مسئول در وزارت بهداشت در این زمینه هشدار دادند که بحران در کمین است ولی اجرای سیاست‌های نیم‌بند و تعطیلی‌های غیر اصولی بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی باعث شد تا امروز به نقطه‌ای رسیده باشیم که بالاترین مقام وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید نگران از تاب‌آوری نظام بهداشت و درمان مقابل پیک پنجم باشد.

اتفاقی که با درنظر گرفتن روند تغییر نمودارها و شاخص‌ها ظاهرا دور از انتظار نیست و هر لحظه باید منتظر زانو زدن کادر درمان در مقابل پنجمین پیک با ویروس دلتا باشیم چون هم اکنون وضعیت بیمارستان‌ها و کمبودهای مختلفی که در این زمینه ایجاد شده تاجایی نگران کننده شده که معاون وزیر بهداشت خبر از زنگ خطری نگران کننده داده است.

علیرضا زالی در این زمینه اظهار داشت:  پس از گذشت ۷ هفته از خیز پنجم کرونا در تهران، همه‌ شاخص‌های کرونایی در تهران افزایشی است و  متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته در تهران ۱۲۰ نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند.

زالی درباره اثرگذاری افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و ایجاد کمبودها نیز گفت: کمبود‌ها در زمینه‌های نیروی انسانی، تخت‌های بیمارستانی، منابع مالی و اعتبارات چالش جدی بیمارستان‌های تهران است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران افزود: هم اکنون ۹۳۹۱ بیمار در بیمارستان‌های تهران بستری هستند که ۲۵۰۰ نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه است. در شبانه روز گذشته ۲۰۵۵ بیمار جدید بستری شدند که ۲۳۰ مورد در بخش‌های ویژه بوده است.

به گفته این مقام مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا درصورتی که روند با همین شرایط ادامه پیدا کند هفته‌های سخت‌تری درپیش است و باید آماده ثبت فوت روزانه حدود ۶۰۰ نفر نیز باشیم چون موج پنجم با توجه به فعالیت ویروس دلتا کاملا متفاوت از آنچه تا کنون تجربه شده ؛ است.

کارشناسان بهداشت و درمان نیز با اشاره به سخنان معاون وزیر تاکید دارند: روند سیاست‌گذاری‌های انجام شده در بخش مدیریت کرونا طی هفته‌های اخیر به هیچ عنوان متناسب با شرایط نبوده به عنوان مثال روند انجام تست‌ها به‌جای افزایشی سیر نزولی داشته و آمارها نشان می‌دهند سطح همکاری در رعایت پروتکل‌ها هم از سوی هموطنان به کمترین میزان خود از ابتدای سال رسیده است.

البته به گفته کارشناسان تصمیم‌گیری‌های اجرای محدودیت‌ها هم نه تنها در این دوره منطقی نبوده بلکه برخی از آنها مثل تعطیلی‌های شش روزه اخیر که برای مدیریت پیک پنجم بوده نه تنها عاملی در مدیریت شرایط نشد بلکه خود اکنون به عنوان یکی از بحران‌آفرین‌ترین سیاست‌ها شناخته شده و از روز گذشته شاهد نتایج این سیاست غیرکارشناسی بوده‌ایم که احتمالا این روند تا دو هفته آینده ادامه دارد چون زنجیره‌ای که در آن دوره ایجاد شده در ۸ روز آینده نتایجش ملموس خواهد شد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

انتهای پیام/mohammad

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت