شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۰:۵۲:۳۵

پیوند هنر سوخت‌نگاری با تاریخ کهن ایران/مسئولان برای احیای این هنر کمک کنند

سوخت نگاری بر روی چرم یکی از هنرهای دیرینه ایران و یادگار دوران صفویه است. اما این روزها تعداد محدودی از هنرمندان مشغول این هنر هستند که غریب بودن این هنر در عصر کنونی را حکایت می کند.

ناشناختگی یک هنر دیرینه ایرانی

پیوند هنر سوخت‌نگاری با تاریخ کهن ایران/مسئولان برای احیای این هنر کمک کنند

سوخت‌نگاری

پیوند هنر سوخت‌نگاری با تاریخ کهن ایران/مسئولان برای احیای این هنر کمک کنند

سوخت‌نگاری روی چوب هنری زیبا، چشم‌نواز و دارای قابلیت تلفیق با اکثر هنرهای چوبی است که زیبایی چشم‌نوازی به آنها می‌بخشد.

هنر سوخته‌كاری، سوخت روی چوب يا سوخت‌نگار، به معنای سوزاندن چوب با استفاده از مفتول فلزی داغ و خلق اشكال، بافت و خطوط جديد است.

هنر سوخت چرم قبل از زمان صفويه در ايران وجود داشته كه در آن زمان برای تزئين روی جلد قرآن و كتاب‌های نفيس خطی استفاده می‌شده است؛ که متاسفانه در فاصله انقراض سلسله صفويه تا دوره قاجار، اين هنر رو به فراموشي رفت اما بعدها احیا شد. با این حال، امروزه نیز بنا به دلایلی به این هنر بی‌توجهی شده است و بسیاری از افراد حتی نام این هنر را نشنیده‌اند.

رشته سوخت‌نگاری با رشته نقاشی سنخیت دارد

فاطمه دواتگری یکی از هنرمندان تفرشی در رشته سوخت‌نگاری است؛ وی در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: در کنار تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به علاقمندی‌ به رشته‌های هنری، توانستم در رشته‌های نقاشی، کیف دوزی، قلمزنی، سوخت‌نگاری و تذهیب با گذراندن کلاس، در این رشته‌ها فعالیت کنم.

دواتگری اظهار کرد: حدود ۲ سال است که در رشته سوخت‌نگاری به صورت حرفه‌ای کار می‌کنم و در این مدت نیز آثار زیاد و متنوعی ایجاد کرده‌ام.

وی افزود: رشته سوخت‌نگاری با رشته نقاشی سنخیت دارد و اگر فردی با نقاشی آشنا باشد، به راحتی و بدون نیاز به کاربن هم می‌تواند طرحی را بر روی چوب طراحی کند.

این هنرمند تفرشی بیان کرد: سوخت‌نگاری از جمله رشته‌هایی است که می‌توان با چوب درختان افرا، گلابی، نارنج و گردو انجام داد اما من با چوب سه لایه کارهایم را ایجاد می‌کنم.

سابقه دیرین سوخت‌نگاری بر روی چرم در ایران

دواتگری در خصوص سابقه این هنر اضافه کرد: سوخت‌نگاری بر روی چوب با هویه انجام می‌شود و سابقه چندانی در ایران ندارد. اما سوخت‌نگاری بر روی چرم از سابقه دیرینی برخوردار است.

وی ادامه داد: سوخت‌نگاری بر روی چوب، بر روی ابزار موسیقی و همچنین وسایل آشپزخانه انجام می‌شود، اما در کشور ایران از این هنر بیشتر در قالب آثار و تابلوهای هنری استفاده می‌شود.

این هنرمند تفرشی بیان کرد: هر طرح سوخت‌نگاری بر روی چوب با توجه به میزان ریزه‌کاری، حدود ۲ روز به صورت مداوم به زمان نیاز دارد.

دواتگری در خصوص تهیه مواد اولیه این هنر گفت: سوخت‌نگاری از جمله هنرهایی است که قیمت مواد اولیه آن چندان بالا نیست و به راحتی تهیه می‌شود و هر فرد با توجه به سلیقه و علاقه‌مندی‌اش به این هنر می‌تواند کارهای متفاوتی را ایجاد کند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته توانستم در یک نمایشگاه، آثار سوخت‌نگاری‌ و نقاشی‌ام را به نمایش بگذارم.

این هنرمند تفرشی اضافه کرد: آثار تهیه شده در رشته سوخت‌نگاری می‌تواند در قالب یک اثر هنری نیز به فروش برسد و از این طریق، درآمد و اشتغال هم برای هنرمند ایجاد کند. البته این هنر چندان شناخته شده نیست.

دواتگری خاطرنشان کرد: اگر از اینگونه هنرها و صنایع دستی بیشتر حمایت شود و کارگاه‌ها یا مکانی که بتوان در آنجا کار کرد و آثار را به نمایش گذاشت، به این هنر اختصاص داده شود، اینگونه هنرها بیشتر شناخته شده و رونق می یابد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت