دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۷:۱۰:۳۹

پیش‌بینی خرید تضمینی ۲۰۰ هزار تن گندم در استان مرکزی

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی از خرید تضمینی ۲۰۰ هزار تن گندم در استان مرکزی خبر داد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان:

پیش‌بینی خرید تضمینی ۲۰۰ هزار تن گندم در استان مرکزی

خرید گندم

به گزارش پیک راستان به نقل فارس غلامرضا ملکی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص تأمین نیازهای اساسی دولت و دستگاه‌های مربوطه تمام تلاش‌های خود را به کار بسته و خوشبختانه از نظر موجودی و تأمین کالاهای اساسی مانند برنج، شکر و روغن،گندم و… با توجه حجم قابل توجه واردات و تولیدات، در شرایط خوبی قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه در تأمین کالاهای اساسی هیچ مشکلی نداریم افزود: در سال ۹۹ بیش از ۸ هزار تن شکر و چهار هزار و صد تن برنج و در سال جاری تاکنون سه هزار و صد تن شکر و یک هزار و ۵۰۰ تن برنج توزیع شده‌ است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با بیان اینکه حدود ۹۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان داریم و طبق آمار ۵۰ درصد این افراد گندم‌کار هستند بیان داشت: گندم یک کالای پیش‌نیاز برای تولید آرد و نان است که با توجه به مصرف سرانه بالای نان در کشور در زنجیره غذایی تأثیر بسزایی دارد.

ملکی با اشاره به بخش توزیع آرد و نان بیان کرد: در این بخش در سطح استان ۲ هزار واحد خبازی داریم که روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن آرد نیاز دارند.

وی با بیان اینکه شورای قیمت‌گذاری و حمایت از محصولات کشاورزی تشکیل شده اضافه کرد: این شورا در راستای خرید تضمینی محصولات کشاورزی تغییرات مهمی را ایجاد کرده که یکی از آنها افزایش صددرصدی قیمت تضمینی خرید گندم از ۲۵۰۰ تومان در سال گذشته به پنج هزار تومان در سال جاری است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: از ابتدای سال خرید تضمینی گندم متناسب به آب و هوای مختلف استان‌ها شروع شده و این اقدام در استان مرکزی نیز از ابتدای خرداد شکل گرفته و تاکنون ۳۲ مرکز خرید در نقاط مختلف با ۱۳۰ نفر عوامل اجرایی پیش‌بینی شده است.

ملکی با بیان اینکه در سال گذشته ۸۶۱ میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم از کشاورزان پرداخت شده تصریح کرد: در سال جاری نیز تاکنون ۷۵ میلیارد تومان حدود ۷۵ درصد مطالبات به کشاورزان پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰۰ هزار هکتار گندم دیمی و ۴۶ هزار هکتار گندم دیمی سطح زیر کشت در استان مرکزی است که امسال با توجه کمبود بارش کشت دیمی با چالش مواجه شده البته برای تأمین آرد استان مشکلی وجود ندارد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با بیان اینکه مصرف بهینه نان باید مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: دقت نانوایی‌ها در تولید با کیفیت نان و صرفه‌جویی مردم در مصرف آن می‌تواند کمک‌حال فرایند تولید نان شود.

ملکی با بیان اینکه مردم همچنان به مصرف نان سفید تمایل دارند و این یک مشکل فرهنگی است ادامه داد: مردم باید از نانوایی‌ها نان سبوس‌دار مطالبه کنند و این مطالبه‌گری باید بین مردم نهادینه و فرهنگ‌سازی شود.

وی ادامه داد: مرکزی به عنوان دومین استان کشور در تولید آرد کامل(آرد سبوس‌دار) کارخانه‌ای را راه‌اندازی کرده که البته هنوز این نوع آرد بین نانوایی‌ها و مردم جا نیفتاده است که باید تلاش شود به سمت استفاده از نان سبوس‌دار و تیره که برای سلامتی نیز مفید است، بروند.

به گفته وی برای بالابردن کیفیت آرد استان بیش از ۱۵ هزار تن گندم وارد شده است.

انتهای پیام/rasouli

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت