دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۵:۵۸:۵۰

پیشگیری، نقطه قوت طب سنتی است

دکتر مهدی صالحی، متخصص جوان طب سنتی، از جمله جوانان اراکی است که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در مطب خود در کوچه جهان تاج اراک مشغول طبابت است.

در گفتگو با دکتر مهدی صالحی در باب طب سنتی؛

پیشگیری، نقطه قوت طب سنتی است

طب سنتی

پیشگیری، نقطه قوت طب سنتی است

دکتر مهدی صالحی، متخصص جوان طب سنتی، از جمله جوانان اراکی است که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در مطب خود در کوچه جهان تاج اراک مشغول طبابت است.
طب سنتی در بهداشت و درمان یکی از برنامه های اصلی کشور شده است. کشور ما در حال پیشرفت است و طب سنتی در مسیر پیشرفت کشور اهمیت خاصی دارد.
سندی با عنوان طرح کلی سلامت در هجدهم فروردین 1393 از طرف رهبر معظم انقلاب به دولت ابلاغ شد که در آن به طب سنتی توجه ویژه‌ای شده است. سوال ما این است که دولت چقدر در این زمینه کار کرده است؟

رویکرد به طب سنتی در دنیا به سرعت در حال رشد است

در این زمینه از لحاظ علمی، فرهنگی و اجتماعی از چند زاویه می‌شود به طب سنتی نگاه کرد. رویکرد دنیا به طب سنتی رو به رشد است و به شدت مورد استقبال واقع شده است و بسیاری از کشورهای جهان دنبال آن هستند. از سال 1978 جزء برنامه های سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته و از سال 2002تا 2005 به ترویج آن پرداخته‌اند. البته این قدرتی که در ایران هست در آنجا وجود ندارد ولی بسیاری از کشورها پیشرفت زیادی داشته و مورد استقبال مردم واقع شده‌اند. در فرانسه و آلمان بیماران عضلانی و ام اس، بیماران گوارشی با طب سنتی مورد درمان قرار می‌گیرند که در کانادا 70درصد این بیماری‌ها با طب سنتی درمان شده است.
ولی ما با توجه به رویکرد بهداشت جهانی روند رو به رشدی نداشتیم. منابع طب سنتی مال ماست، پس جالب نیست که آنها به ما تاکید کنند. در ایران حدود 150سال در زمینه آموزش و پژوهش فاصله افتاد.

هیچ بیمه‌ای شامل طب سنتی نمی‌شود

در اکثر کشورهای دنیا بیمه این مسئولیت قبول کرده که بیمه تکمیلی هزینه ها رو برعهده بگیرد.
پزشک طب سنتی هیچ بیمه ای نیست. برای مثال بیمه برای تعویض مفصل زانو 20میلیون تومان می‌دهد ولی برای طب سنتی حتی داروهای اولیه و گیاهان دارویی هم شامل بیمه نمی‌شود چون هنوز به باور و عقیده لازم نرسیده‌اند که این روش‌های طبی چقدر می‌تواند به بیمه و مردم کمک کند.
نمی‌دانم چرا هیچ بیمه‌ای از طب سنتی حمایت نکرد، البته در برنامه ششم آمده که باید بیمه شوند اما نمی‌دانم اجرای آن چقدر طول بکشد.
آمار در دنیا نشان می‌دهد که میزان مصرف دارو در طب سنتی 2 تا 3 برابر شده است. در بسیاری از کشورها گیاهان دارویی زیادی تولید می‌کنند ولی باز هم بنده تاکید می‌کنم که طب سنتی ما خیلی قوی تر و قدرتمندتر است.
طب سنتی با نگاهی که دارد کمک خوبی به مردم است. نکته مهم اینکه طب سنتی نفی‌کننده طب جدید نیست.
طب جدید هم خدماتی را انجام داده و می‌توانند در کنار هم به مردم کمک بکنند.

پیشگیری، نقطه قوت طب سنتی

متاسفانه افراد جدیدی در زمینه طب سنتی وارد شده و در حال ایجاد مشکل هستند. اینها حداقل‌ها را هم ندارند. فقط با جان مردم تجارت خاص می‌کنند.
معضل بزرگ حوزه سلامت در دنیا و ایران، بیماری‌های مزمن مثل فشار خون، دیابت، مفاصل، رماتیسم است که طب غربی برای آنها درمان‌های پالیاتی یا کامل کمتر دارد و اغلب درمان‌هایشان در حد تسکین دهنده است.
طب سنتی هم در پیشگیری و هم در درمان می‌تواند کمک شایانی کند. پیشگیری نقطه قوت طب سنتی است و اساسا طب سنتی برای آدم های سالم است که چگونه زندگی بکنند تا بیمار نشوند. این همان سبک زندگی است که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید می‌کنند. سوال مهم در پزشکی اینجاست که چرا این همه آمار بیماری هایمان سال به سال رشد می‌کنند؟ چرا دیابت و بیماری هایمان هرسال بیشتر می‌شوند؟ اگر ما بتوانیم آنها را کنترل و کم کنیم به جامعه خودمان کمک بزرگی کرده‌ایم.

تفاوت طب مدرن با طب سنتی

ما اینطور قیاس نمی‌کنیم که طب سنتی بسیار قوی تر است ما می‌گوییم طب سنتی می‌تواند کمک‌های موثری کند. اصلا در این مورد وارد نمی‌شویم. الآن داریم به هم کمک می‌کنیم. بسیاری از مردم که به مطب می‌آیند راضی هستند. در طب سنتی پیشگیری مهم‌تر از درمان است. این اصل موضوع در طب سنتی است و حضرت آقا(رهبری) هم بر تغییر سبک زندگی در عرصه‌ی تغذیه تاکید جدی دارند.
نکته اصلی اینجاست که چه اتفاقی باعث شد ما تاریخچه خود را رها کرده و به سمت طب مدرن برویم؟ چه مشکلاتی بر سر راه ماست؟ این یک جلوه از غرب زدگی‌ای است که در دوران قاجار و پهلوی به علت تهاجمی که در عرصه فرهنگی وجود داشت کم کم دارلفنون را از بین بردند.

استقبال مردم از طب سنتی به دلیل ضعف‌های طب مدرن یا به دلیل آشنایی با طب سنتی

دارو در دنیا جزء سه رده اول تجارت های پر پول دنیاست و تنه به تنه تجارت نفت می‌زند. ممکن است در ایران هم باندهای اقتصادی وجود داشته باشند که اگر طب سنتی رواج پیدا کند و واردات دارو کم شود؛ خیلی از آنها ضرر کنند.

با وجود مزایای فراوان، در دولت فعلی طب سنتی از معاونت به دفتر تنزل پیدا کرد

چند علت وجود دارد، یکی دیدگاه افراطی افراد است. عده‌ای بدون هیچ گونه اطلاعاتی از طب سنتی و طب جدید، در این عرصه وارد شدند و با روش‌های اشتباه در حال ضربه زدن به طب سنتی هستند. چون نه درست درمان می‌کنند، نه درست دفاع می‌کنند و دفاعی کاملا غلط دارند. این باعث شده بسیاری نسبت به طب سنتی تحریک شوند.
علت دیگر نگاهی است که در بین بعضی از افراد وجود دارد که با اسم طب سنتی مشغول به فعالیت هستند ولی از این طب اطلاعات لازم را ندارند و طب سنتی را در مقابل طب مدرن قرار می دهند. از سوی دیگر همکاران ما که پزشک متخصص یا عمومی هستند نیز این افراد را می‌بینند و طب سنتی را معادل همین افراد طلقی می کنند. حالا اگر این فرد مخالف طب سنتی باشد و مسئولیت هم داشته باشد چه می‌شود؟ این نوع برخوردها باعث ضربه زدن به طب سنتی می شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت