دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۴:۱۸:۲۵

پیشنهاداتی برای تعادل کار و زندگی

کار و خانواده بخش‌های مهمی ‌از زندگی انسان‌ها را تشکیل می‌دهند و برقراری تعادل بین این دو می‌توانند مایه رضایت و آرامش و نبود تعادل بین آن‌ها می‌تواند عوارض ناگوار بسیاری در پی داشته باشد.

یادداشت؛

پیشنهاداتی برای تعادل کار و زندگی

کار و زندگی

پیشنهاداتی برای تعادل کار و زندگی

به نقل از فارس، کار و خانواده بخش‌های مهمی ‌از زندگی انسان‌ها را تشکیل می‌دهند و برقراری تعادل بین این دو می‌توانند مایه رضایت و آرامش و نبود تعادل بین آن‌ها می‌تواند عوارض ناگوار بسیاری در پی داشته باشد و زندگی انسان را دچار اختلال کند، متاسفانه به دلایل متعدد امروزه بسیاری از زنان و مردان با چالش ایجاد تعادل بین کار و خانواده مواجه هستند، اگرچه نقش‌های چندگانه با پاداش‌هایی همراه است، ولی تعارض بین این نقش‌های چندگانه می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر سلامت و همچنین کیفیت زندگی افراد بگذارد.

در شرایط امروز بسیاری از زنان به دلیل مختلف از کار کردن در بیرون از منزل ناگزیرند، برخی از آنها به دلیل نیازهای مادی و به منظور تامین مخارج زندگی و تامین معیشت می‌بایست در بیرون از منزل نقش‌هایی را بپذیرند و برخی به دلیل نیازی که جامعه به علم و مهارت آنان دارد می‌بایست نقش‌هایی را پذیرا باشند که ممکن است پذیرش این نقش‌ها، نقش اصلی آنها را به عنوان یک زن مسلمان ایرانی تحت‌الشعاع قرار دهد.

البته نگاه به اشتغال زنان در بیرون از خانه تا حد زیادی تغییر کرده است به طوری که اشتغال زنان امروز یک پدیده عادی و پذیرفته شده و حتی به عنوان یک امتیاز و مایه افتخار در بسیاری از خانواده‌های ایرانی مطرح می‌شود و با توجه به رشد زنان تحصیل کرده و افزایش سطح تحصیلات آنان نسبت به دهه‌های گذشته، در حال حاضر با خیل عظیم زنان متقاضی کار روبه رو هستیم.

با این شرایط ما نیازمند طراحی مدل‌هایی برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی هستیم چرا که نهاد خانواده به عنوان کانون اصلی و هسته تشکیل دهنده یک جامعه نباید از این ناحیه آسیب ببیند.

مفاهیم‌ کار و زندگی بیشترین و قوی‌ترین پیوند را با فرد و جامعه دارند و ایجاد تعادل بین آنها از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، تعادل مورد نظر، تعادلی پویاست که هر عنصر آن ضمن ارتباط و کنش متقابل با عنصر دیگر، نقش مکمل و حمایت‌کننده دارد و برای رسیدن به چنین تعادلی لازم نیست یکی به نفع دیگری تضعیف یا کنار گذاشته شود.

ایجاد این تعادل نیازمند داشتن مهارت مدیریت است و اگر رابطه بین کار و زندگی مدیریت نشود، تعارض بین آنها صدمات جبران‌ناپذیری برای فرد، سازمان و جامعه،خانواده به دنبال خواهد داشت.

پیش زمینه رسیدن به تعادل بین کار و زندگی این است که مدیران و سایر افراد جامعه به این باور برسند که می‌توان اولویت‌های فرد، سازمان و جامعه را هماهنگ و همسو کرد، این همسویی و هماهنگی دستاوردهایی در پی دارد که ضمن ایجاد رضایت و خشنودی فردی، افراد جامعه را آماده می‌کند تا در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت کنند و به کارکردهای خود به ‌خوبی عمل کنند.

در این زمینه می‌توان پیشنهاداتی را ارائه کرد که یکی از آنها دورکاری است، دور کاری به عنوان یک پیشنهاد نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها تجربه شده است و برخی کشورها این مدل را عملیاتی کرده‌اند.

سازمان‌ها می‌توانند برای برقراری تعادل بهتر بین زندگی کاری و شخصی دورکاری را پیشنهاد ‌دهند، دورکاری انعطاف‌پذیری بیش‌تری در مواجه با مسئولیت‌های شخصی و حرفه‌ای برای دورکاران ایجاد کرد و آن‌ها بهبود توازن کار و زندگی را تجربه می‌کنند. راهکار پیشنهادی دیگر توجه جدی به مشاغل یا کسب و کارهای خانگی است.

از فواید این راهکار می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد شاگردی بین اعضای خانواده اشاره کرد. تنوع و تعدد مشاغل خانگی بسیار زیاد است و روزانه در سراسر جهان تعداد این مشاغل رو به فزونی و تنوع بیشتر می‌رود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت