جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۸:۳۳:۱۹

پسرفت صنعت استان مرکزی در سال های اخیر/دولت تنقاضات واردات کالا را برطرف کند/تیم اقتصادی دولت منسجم نیست

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان با تاکید بر اینکه استان مرکزی در سال های اخیر در حوزه صنعت پسرفت داشته است بیان کرد: سهم صنعت استان در تولید ناخالص داخلی از رتبه ۵ در سال ۷۹ به رتبه ۱۱ در سال ۹۲ رسیده است.

در ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی با حضور وزیر صنعت مطرح شد؛

پسرفت صنعت استان مرکزی در سال های اخیر/دولت تنقاضات واردات کالا را برطرف کند/تیم اقتصادی دولت منسجم نیست

منسجم نبودن تیم اقتصادی دولت

پسرفت صنعت استان مرکزی در سال های اخیر/دولت تنقاضات واردات کالا را برطرف کند/تیم اقتصادی دولت منسجم نیست

به نقل از اراک امروز؛ سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، شامگاه پنج شنبه در ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در استانداری مرکزی در اراک برگزار شد با اشاره به اینکه رفع مشکلات واحدهای تولیدی بزرگ استان بین ۱۰ تا ۱۲ هزار شغل جدید ایجاد می کند افزود: با این اقدام می توان تولید و اقتصاد استان را رونق بخشید.

آقازاده بااشاره به موضوع قرارداد کارخانه رنو در ساوه گفت: وزارت صنعت کمک کند این سرمایه گذاری در استان انجام شود چراکه این سرمایه گذاری نقش موثری را در ایجاد اشتغال استان و شهرستان ساوه به همراه خواهد داشت.

۳۵ درصد واحدهای تولیدی استان مرکزی غیر فعال هستند

رقیه یادگاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی به مشکلات برخی از واحدهای تولیدی استان اشاره کرد و گفت: در استان مرکزی قریب به دو هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی صنعتی وجود دارد، بر اساس طرح عارضه یابی واحدهای صنعتی استان مرکزی که بر روی یک هزار و ۶۸۱ واحد صورت گرفت ۳۵ درصد از صنایع استان غیر فعال بودند.

یادگاری با اشاره به اینکه در این طرح مشخص شد که بسیاری از واحدهای تولیدی استان، زیر ظرفیت اقتصادی خود مشغول به تولید بودند اظهار کرد: اولین برنامه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان رفع مشکلات این واحدهای تولیدی بود.

۵۵ درصد از اشتغال استان در واحدهای ۱۰۰ کارگر به بالا است

وی با تاکید بر اینکه ۵۵ درصد از اشتغال استان در واحدهایی با فعالیت ۱۰۰ کارگر به بالا است بیان کرد: اولین اقدامی که انجام دادیم این بود که بازدید هایی را از واحدهای که دچار مشکل هستند داشته باشیم و حتی ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی را در ۱۲ واحد صنعتی بزرگ استان برگزار کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی که در استان قابل حل بود رفع شد و مواردی که نیازمند تصمیمات در سطح ملی بود را به ستاد ملی ارسال کردیم.

مشکلات باقی‌‌مانده برخی واحدهای تولیدی استان که نیازمند تصمیم‌گیری در سطح ملی هستند

یادگاری با اشاره به اینکه برخی از مشکلاتی که نیازمند تصمیماتی در سطح ملی دارند هنوز باقی مانده است ادامه داد: به دلیل طولانی شدن تصمیم گیری در خصوص این واحدها، مشکلات عمیق تر شده اند.

انتظار داریم وزیر صنعت حضور بیشتری در استان داشته باشند/واردات ضربات جبران ناپذیری را به تولید و اقتصاد ملی وارد کرده‌است

علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بعد از مدت ها امروز شاهد حضور وزیر در استان هستیم گفت: این سفر به مناسبت ایام دهه فجر است و ما همچنان برای رفع مشکلات صنایع استان نیازمند حضور بیشتر شما در استان هستیم علاوه بر اینکه شما به عنوان جانشین فرمانده اقتصاد مقاومتی کشور در استان هستید و باید حداقل دوماهی یکبار به استان سفر داشته باشید.

کریمی با اشاره به اینکه در دوران پیروزی انقلاب تا به امروز خدمات گسترده ای در بخش های مختلف صورت گرفته است بیان کرد: در این دوران جهش های بزرگی در تولید داشته ایم که باید قدر دان این خدمات باشیم.

وی با اشاره به اینکه علیرغم دست یابی به موفقیت های زیاد ولی همچنان در برخی از شاخص ها عقب هستیم و باید تلاش جدی تری داشته باشیم افزود: این بدان معنا است که باید برخی از موارد دست و پاگیر را که مانع استفاده از ظرفیت های بالقوه ای که در بخش های مختلف می‌شود را برداریم.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس با تاکید بر اینکه واردات ضربات جبران ناپذیری را به تولید و اقتصاد ملی وارد می کند ادامه داد: به ویژه واردات کالاهای مشابهی که در داخل تولید می شوند بیشتر تولید ملی را تحت تاثیر خودش قرار داده است.

دولت با ارائه لایحه ای به مجلس تنقاضات واردات کالا را برطرف کند

کریمی با اشاره به اینکه در واردات تناقض هایی وجود دارد گفت: در لایحه بودجه سال آینده واردات مواردی که در داخل تولید می شوند ممنوع شده است ولی در برنامه ششم توسعه موانع واردات لغو شده است برای اینکه دولت از این تناقض خارج شود نیازمند ارائه پیشنهاد و لایحه ای از سوی دولت به مجلس برای حل این تناقض است.

وی به عدم سرمایه گذاری سازمان توسعه صنایع در استان اشاره کرد و گفت: این سازمان در دو دهه اخیر نه تنها هیچ گونه سرمایه گذاری در استان انجام نداده است بلکه شیره و توان استان را کشیده و به استان های دیگر برده است.

وی اضافه کرد: انتظار داریم این سازمان با تشکیل جلساتی با مسئولان استانی و بررسی ظرفیت های سرمایه گذاری مجموعه سرمایه گذاریی های را در استان داشته باشند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان مرکزی هم سهمی از این سازمان دارد بیان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر قطب صنعت کشور شاهد هیچ گونه راه اندازی واحد تولیدی بزرگ با ۵۰۰ نفر نیروی کار نبوده است.

آینده توسعه صنعتی استان با خطر روبه رو شده است

کریمی با اشاره به اینکه آینده توسعه صنعتی استان با خطر روبه رو شده است بیان کرد: شهرک های صنعتی استان تقریبا اشباع شده اند و لازم است شهرک صنعتی دیگری در اراک تعریف شود که این مشکل استان مرتفع شود.

وی ادامه داد: برای این اقدام مکانی در ۳۵ کیلومتری اراک تعیین شده است که نیازمند تصویب محیط زیست را دارد که این موضوع نیازمند پیگیری وزارت صنعت را دارد.

پسرفت استان مرکزی در حوزه صنعت در سال های اخیر

کریمی با تاکید بر اینکه استان مرکزی در سال های اخیر در حوزه صنعت پسرفت داشته است بیان کرد: خصوصی سازی نامناسب، مدیران بی کفایت و… در این موضوع نقش جدی را داشته اند به طوری که سهم صنعت استان در تولید ناخالص داخلی از رتبه ۵ در سال ۷۹ به رتبه ۱۱ در سال ۹۲ رسیده است.

تیم اقتصادی دولت منسجم نیست

سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چهار ماه منتظر حضور وزیر صنعت به استان هستیم افزود: هر چند در این مدت جلساتی را با در تهران داشته ایم ولی حضور در استان و مشاهده مشکلات از نزدیک کارگشاتر خواهد بود.

مقدسی با اشاره به اینکه هنوز تیم اقتصادی دولت منسجم نشده است بیان کرد: اولین خواسته این است که تیم اقتصادی دولت منسجم تر عمل کند تا تصمیماتی که گرفته می شود در زمان معین خودش محقق شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم مصوباتی که برای واحدهای مشکل دار اراک تصویب شده است در همین سال محقق شود تا شاهد برطرف شدن مشکلات باشیم.

سهم صنایع داخلی از قرارداد با روسیه و کره جنوبی مشخص شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه شرکت واگن پارس اراک با مشکل تولید مواجه است بیان کرد: در شرایطی که وزیر سابق صنعت در اراک قول داد که روی ریل قطار بایستد و اجازه واردات واگن را ندهد ولی وزیر راه ریل را به مسیر دیگری تغییر داد تا با وزیر صنعت قبلی برخورد نکند.

مقدسی با اشاره به اینکه قرار داد ساخت ۱۲ هزار کیلومتر خطوط ریلی و ۲۲ هزار واگن با روسیه و کره جنوبی منعقد شده است بیان کرد: باید سهم شرکت های داخلی خصوصا واگن پارس از این قرارداد مشخص شود.

سازمان خصوصی سازی در خصوص مصوبات شرکت هپکو به خوبی عمل نکرده است

وی با تاکید بر اینکه سازمان خصوصی سازی در خصوص مصوبات شرکت هپکو به خوبی عمل نکرده است اضافه کرد: سازمان خصوصی سازی با عمل به مصوبات، انسجام تیم اقتصادی را به رخ بکشد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به موضوع انتقال واحد آندسازی به خارج از شهر هم اشاره ای کرد و گفت: رئیس جمهور در سفر به استان مرکزی قول پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را داه بود که هنوز عملیاتی نشده است و نیاز است پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه استاندار مرکزی قول داده بود تا شب عید مشکل هپکو را بر طرف کند بیان کرد: وزارت صنعت کمک کند این وعده استاندار مرکزی محقق شود.

وزارت صنعت برای تولیدات هدفگذاری داشته باشد

علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند در مجلس گفت: آنچه که در رفع مشکلات واحدهای تولیدی راهگشا است توجه به بازار مصرف کالاهای تولیدی است چرا که اگر این موضوع برطرف شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

ابراهیمی بیان کرد: لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت یک هدفگذاری را برای تولیدات چه در داخل و چه در خصوص صادرات داشته باشند تا واحدهای تولیدی دغدغه فروش محصولات تولیدی خود را نداشته باشند.

وی به پرداخت تسیهلات روستایی هم اشاره ای کرد و گفت: پرداخت این تسهیلات نیازمند کسب مجوز فعالیت هایی است که بسیاری از روستاییان مجوزهای لازم را در اختیار ندارند و لازم است وزارت جهاد و صنعت در این راستا تمهیدات لازم را ببینند.

در ادامه این نشست مشکلات و درخواست های شرکت های هپکو، ماشین سازی، آذرآب، کمباین سازی، واگن پارس اراک و نورد و پرفیل ساوه به صورت کارشناسی تشریح و تبیین شد.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی با تنی چند از مدیران شرکت هپکو اراک بدون حضور خبرنگاران دیدار کرد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت