جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶:۱۷:۲۳

پروژه آبرسانی به شهرستان خمین با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید

پروژه آبرسانی به شهرستان خمین امروز با حضور وزیر نیرو در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

پروژه آبرسانی به شهرستان خمین با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید

آبرسانی به شهرستان خمین

پروژه آبرسانی به شهرستان خمین با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید

به نقل از تسنیم، پروژه آبرسانی‌به شهرستان خمین با ظرفیت 182 لیتر در ثانیه از طرح‌هایی بود که سال 94 عملیات اجرایی آن آغاز شد که هدف از اجرای آن انتقال 5.5 میلیون متر مکعب آب برای تامین آب شرب و صنعت شهرستان خمین و 41 روستای مسیر خط انتقال بوده است.

طول این خط انتقال 20 کیلومتر، دبی انتقال آن 182 لیتر بر ثانیه بوده که با قطر 600 میلی‌متر انجام شده و یک ایستگاه پمپاژ هم برای آن ایجاد شده است.

یک مخزن ذخیره به حجم 5 هزار متر مکعب هم در این طرح اجرا شده است، ارتفاع پمپاژ این طرح 135 متر و جنس لوله‌های به کار رفته از آن فولادی است.

این سرمایه‌گذاری با درنظر گرفتن محدودیت‌های مالی با مجوزهای قانونی صادر شده از بند الف ماده 142 قانون برنامه پنجم توسعه کشور از سوی بخش خصوصی و با صرف هزینه 500 میلیارد ریال، برای نخستین بار در کشور به روش خرید تضمینی یا(B.O.T) انجام شده است.

در روش مذکور بخش خصوصی اجرای طرح‌های بزرگ را در مقابل یک سری از امتیازات برعهده می‌گیرد و پس از پایان مهلت پروژه را بلاعوض به کارفرما انتقال می‌دهد.

روستاهایی که در جریان بهره‌برداری از این طرح تحت پوشش آبرسانی قرار می‌گیرند شامل رازان، طنجران، قلعه افشار، اکبرآباد، حسین‌آباد سادات، میشیجان پایین و بالا، رشیدآباد بالا و پایین و ارزوقان می‌شوند.

در جریان اجرای این طرح، 35 کیلومتر لوله‌گذاری در آبرسانی به این روستاها انجام شده که جنس آنها پی ای و پی وی سی با قطر 400 تا 900 میلی‌متر بوده، همچنین ساخت 80 حوضچه شیرآلات و احداث یک باب مخزن یک هزار مترمکعبی هم از مواردی بوده که در دل این پروژه انجام شده است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت