چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۰:۰۹:۳۷

پرداخت به‌موقع جوایز صادراتی موجب رونق تولید

عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راهکارهای رونق تولید پرداخت به‌موقع جوایز صادراتی است.

عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی؛

پرداخت به‌موقع جوایز صادراتی موجب رونق تولید

پرداخت به‌موقع جوایز صادراتی موجب رونق تولید

سید مهدی مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: امسال سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام‌گذاری شده است و اولویت کمیسیون صنایع و معدن مجلس در سال جاری پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری است که در این رابطه جلساتی با وزرای مربوطه برگزار و برای رفع مشکلات صنایع تلاش‌های صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود امسال اقدامات متفاوت و مؤثرتری در زمینه حمایت از تولید صورت گیرد، با توجه به تجارت گذشته در برطرف کردن مشکلات صنعت و رفع آنها در شروع کار دولت جدید یکی از خواسته‌های نمایندگان از دولت دوازدهم توجه بیشتر به حوزه تولید و اشتغال است، چراکه یکی از مطالبات مردم منوط به این حوزه است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کمیسیون صنایع و معدن به‌عنوان یکی از اعضا و دبیر فراکسیون اشتغال انتظار دارم در حوزه تولید حمایت‌ها بیش از گذشته صورت گیرد و موانع تولید بررسی و برطرف شود.

مقدسی ضمن تشکر از اقدامات دولت در بحث قاچاق کالا بیان داشت: انتظار این است این اقدام با شتاب بیشتری در دولت جدید پیگیری شود و به نقطه‌ای برسیم که یک ریال قاچاق کالا در کشور صورت نگیرد و یکی از موانع مهم در امر تولید در کشور از بین برود.

وی افزود: یکی دیگر از خواسته‌های کمیسیون صنعت از دولت جدید تهیه لیستی از تولیدات داخلی، محصولات و ماشین‌آلات و تجهیزات قابل ساخت در کشور است، وزارت صنعت معدن لیستی بالای 600 فهرست را به دولت ارائه کرده که امیدواریم به‌زودی تصویب شود که با تصویب این لیست از واردات کالاهایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد، جلوگیری خواهد شد.

عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اختصاص منابع بیشتر بانکی برای بخش تولید و از همه مهم‌تر نظارت بر نحوه هزینه کردن مصارف به‌منظور جلوگیری از انحراف در منابع نیز موضوع دیگری است که باید مدنظر قرار دارد.

مقدسی افزود: موضوع دیگر تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی است، بیشتر شرکت‌های که توان اقتصادی کمی دارند باید با هم‌افزایی و تشکیل کنسرسیوم بازارهای هدف را نشانه بگیرند.

وی بیان داشت: باید تمام کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بخش خصوصی و دولتی که توان ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات در داخل را دارند، مورد حمایت قرار گرفته و دولت در این زمینه سازوکارهای مناسبی برای این موضوع اختصاص دهد.

دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس یکی از راهکارهای رونق تولید را پرداخت به‌موقع جوایز صادراتی دانست و تصریح کرد: این مهم می‌تواند گام مؤثری در حمایت از تولید باشد.

مقدسی افزود: موضوع دیگر این است که شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر از سال‌های قبل حمایت شوند و فضا برای رشد آنها بیشتر فراهم شود، همچنین یکی دیگر از اقداماتی که در تقویت تولید مؤثر است تحقیق و توسعه است که به آن توجه زیادی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم راهی در بازار جهانی داشته، محصولات خود را صادر و انگیزه خریداران داخلی را بیشتر کنیم باید به موضوع مهم تحقیق و توسعه بیشتر توجه کنیم، به‌طور مثال در صنعت خودرو به‌سوی نوسازی تجهیزات برویم و در تولید و صادرات کالاها به بسته‌بندی محصولات تولیدی توجه کنیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس شورای اسلامی این آمادگی وجود دارد که اگر چنانچه دولت احساس کرد در جایی قانونی مانع است و یا خلأ قانونی وجود دارد، پیشنهاد و لایحه و اصلاحیه دولت را کوتاه‌ترین زمان ممکن برای رفع این مانع بررسی کند.

مقدسی بابیان اینکه قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار مصوبات خوبی دارد و این مصوبات باید به‌خوبی اجرا شود، افزود: در حال حاضر قوانین بسیار خوبی وجود دارد که به‌خوبی و به‌صورت کامل اجرایی نشده است ازجمله قانون رفع موانع تولید که باید بار دیگر مرور و به‌درستی اجرا شود چراکه با اجرای آن بخش اعظمی از مشکلات حل‌وفصل خواهد شد.

وی اظهار کرد: امسال یکی از مسئولیت‌ها در کمیسیون صنایع و معدن نظارت مستمر بر قوانین در کنار امر قانون‌گذاری است که با جدیت دنبال می‌شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس کنترل تعرفه‌ها در گمرکات را نیز بسیار ضروری دانست و بیان داشت: در کنار این مسائل، موضوع تغییر تکنولوژی است نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد، تکنولوژی موجود به‌شدت نیاز به بازسازی دارد و دولت باید از این مهم حمایت کند که یکی از راهکارهای تغییر تکنولوژی تعامل شرکت‌های داخلی با شرکت‌های خارجی است که این اقدام می‌تواند منجر به نوآوری بیشتر و انتقال تکنولوژی و آمدن دانش فنی بیشتر به کشور و درمجموع کیفیت محصولات باشد.

مقدسی با اشاره به اینکه امسال یکی از اقدامات مهمی که مورد تأکید مقام معظم رهبری گرفته، اصل 44 قانون اساسی است که یک اصل مترقی محسوب می‌شود، اظهار کرد: این اصل در سال‌های گذشته به بدترین نحو ممکن اجرا شده و باید در اجرا مجدداً بازنگری و نواقص آن برطرف شود تا این اصل به نحو شایسته در کشور اجرا شود.

وی پیرامون برنامه ششم توسعه در حوزه صنعت تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه که انتظار داریم دولت دوازدهم آن را به جد و به‌طور کامل اجرا کند یکی از موضوعات مهمی که برای تقویت اقتصاد و رونق آن در نظر گرفته شده سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی است.

نماینده ناظر مجلس در سازمان بنادر و صنایع دریایی کشور اضافه کرد: انتظار داریم در کشور ستاد ویژه برای این امر در نظر گرفته و شرایطی فراهم شود تا آمایش سرزمین به تبع آن آمایش صنعتی و معدنی صورت گیرد تا بر اساس آن احداث واحدهای صنعتی در مناطق مختلف با در نظر گرفتن شرایط موجود صورت گیرد.

 مقدسی با تأکید بر اینکه دولت باید واحدهای بزرگ اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کند و با سیاست‌گذاری و نظارت تولیدکننده را حمایت کند، گفت: امیدواریم دولت دوازدهم در این راستا قدم بردارد و مشکلات این بخش را برطرف سازد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت