شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۲:۳۰:۳۹

پاکسازی تنها غار زنده ایران از زباله+عکس

به مناسبت هفته غار پاک و در روز جهانی گردشگری با حضور دوستداران محیط زیست، غار چال نخجیر شهرستان دلیجان از زباله پاکسازی شد.

به مناسبت هفته غار پاک صورت گرفت؛

پاکسازی تنها غار زنده ایران از زباله+عکس

غار

پاکسازی تنها غار زنده ایران از زباله+عکس

به نقل از  پیام دلیجان؛ به مناسبت هفته غار پاک و در روز جهانی گردشگری با حضور دوستداران محیط زیست، غار چال نخجیر شهرستان دلیجان (محوطه بیرون و درون غار ) از زباله های رها شده توسط گردشگران، پاکسازی شد.

همه ساله در آستانه هفته غار پاک برنامه های پاکسازی غارها در سراسر کشور برگزار می شود، برنامه پاکسازی غار نخجیر شهرستان دلیجان امسال نیز، همچون سال های گذشته توسط دوستداران محیط زیست از گروه های رفتگران طبیعت استان مرکزی، سفیران سبز دلیجان، پرسنل محیط زیست شهرستان، اعضای هیات کوهنوردی دلیجان و دوستداران محیط زیست شهرستان دلیجان برگزار شد.

متاسفانه علیرغم تذکرات پرسنل مجموعه غار نخجیر و کنترل های معمول برخی بازدید کنندگان و گردشگران، زباله هایی چون ظرف آب معدنی، پوشش برخی خوراکی ها مانند شکلات و آدامس ، نایلون و … را به دور از چشم راهنمای همراه گروه، در قسمت هایی مانند برخی دالان های صعب العبور، رها می‌کنند.

وجود و ماندگاری زباله ها در این قسمت ها از این غار مرطوب، باعث رشد جلبک و کپک شده و صدمات جبران ناپذیری را به بنیان غار وارد می‌سازد.

در پاکسازی انجام شده در مجموع ۱۵ پاکت زباله ( تعداد سه پاکت زباله از درون غار و دوازده پاکت زباله از محوطه بیرونی غار) جمع آوری شد.

امیدواریم روزی همه ما، به آن درجه از سطح فرهنگ و درک اجتماعی برسیم که از رها کردن زباله در طبیعت، کوهستان و غارها بپرهیزیم و علاوه بر رعایت این امر، نسبت به آموزش کودکانمان اهتمام ورزیم .

غار چال‌نخجیر در ۸ کیلومتری شرق شهر دلیجان و فاصله ۳ کیلومتری جاده دلیجان – نراق قرار گرفته است، غاری که عمر آن به ۷۵ میلیون سال قبل بازمی‌گردد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت