یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۷:۵۵:۵۱

وعده‌های شیرین اما بی‌پایان/ سرنوشت پروژه‌های نیمه‌تمام اراک چه می‌شود؟

سال‌ها پیش در راستای توسعه شهر اراک طرح و پروژه‌هایی با اهداف گوناگون در این شهر تدوین و به تصویب مسئولان وقت رسید که با گذشت چندین سال هنوز به صورت نیمه کاره باقی مانده‌اند.

وعده‌های شیرین اما بی‌پایان/ سرنوشت پروژه‌های نیمه‌تمام اراک چه می‌شود؟

وعده‌های شیرین اما بی‌پایان

وعده‌های شیرین اما بی‌پایان/ سرنوشت پروژه‌های نیمه‌تمام اراک چه می‌شود؟

به نقل از خبرگزاری فارس از اراک،  در سال‌های گذشته مسئولان وقت برای سنگین کردن کارنامه عملکرد خود کلنگ طرح‌های زیادی را در اراک بر زمین زده و بدون پیگیری این طرح‌ها را به حال خود رها کرده و از این شهر رفتند.
نیمه کاره ماندن طرح‌ها موجب ناراحتی شهروندان شده و گله‌مندی‌های بسیاری را در پی داشته است.
 مدیریت کلان‌شهر اراک افتضاح بوده است
یکی از شهروندان اراکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه مدیریت کلان‌شهر اراک افتضاح بوده است، گفت: متأسفانه مردم اراک طی چند سال گذشته با طرح‌های نیمه کاری مواجه بوده‌اند که عدم مدیریت صحیح مهم‌ترین عامل در این مشکل به شمار می‌رود.
سینا حق‌وردی تصریح کرد: مسئولان این شهر خود را به خواب‌زده‌اند درحالی‌که خودشان روزانه بی‌تفاوت از کنار این طرح‌ها عبور می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های عمرانی در این شهر به‌ویژه تقاطع‌های غیر هم‌سطح مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده است.
این شهروند اراکی گفت: متأسفانه به نظر می‌رسد مسئولان استان نمی‌خواهند سری به شهر زده و مشکلات آن را ببینند.
حق وردی با اشاره به اینکه مسئولان دل از صندلی‌های خود برگیرند، گفت: یکجا نشستن و به شنیده‌ها اتکا کردن نمی‌تواند مشکلات این شهر و استان را رفع کند بلکه مسئولان باید در حوزه عمرانی این شهر حضوری پررنگ‌تر از گذشته داشته باشند.
مسئولان تبعات تصمیمات خود را نمی‌سنجند
یکی دیگر از شهروندان اراکی با اشاره به اینکه مسئولان تبعات تصمیمات خود را نمی‌سنجند، گفت: متأسفانه مسئولان به تبعات و عواقب طرح‌های تصویب‌شده توجهی نداشته و طرح‌ها را تصویب می‌کنند این در حالی است که بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام اراک به دلیل نبود اعتبارات نیمه‌کاره رهاشده‌اند.
سیمین مرشد تصریح کرد: گویی مسئولان تمام جوانب کار را نسنجیده و برای ساختن شهری توسعه‌یافته رؤیابافی می‌کنند.
وی تأکید کرد: برای تصویب و اجرای هر طرح باید واقعیت‌ها را مدنظر قرارداد و اگر امکان تأمین اعتبارات مالی لازم برای آن وجود ندارد اجرای آن را تا زمان مناسب به تعویق انداخت.
این شهروند اراکی خاطرنشان کرد: پروژه‌های نیمه‌تمام شهروندان اراکی را با مشکلات متعددی روبرو کرده است که امید می‌رود مسئولان عمرانی و شهردار برای رفع این مشکلات تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کنند.
مرشد اظهار داشت: این تعداد پروژه نیمه‌تمام در اراک نشانگر تصمیمات غیرکارشناسی است که در سال‌های گذشته توسط مدیر و یا کارشناسی اتخاذشده و امروزه راهی برای ادامه آن وجود ندارد.
وی تصریح کرد: امروزه تمامی مسئولان این پروژه‌های نیمه‌تمام را میراث دولت گذشته می‌دانند درحالی‌که به‌جای حل مسئله می‌خواهند صورت‌مسئله را تغییر دهند.
نیمه‌کاره ماندن پروژه‌های عمرانی هدر دادن بیت‌المال است
یکی دیگر از شهروندان اراکی با اشاره به اینکه نیمه‌کاره ماندن پروژه‌های عمرانی هدر دادن بیت‌المال است، گفت: هنگامی‌که پروژه‌ای برای مدیریت شهری تعریف می‌شود باید هزینه‌ها و اعتبارات موردنیاز آن نیز برآورد شود.
مسعود رشیدی تصریح کرد: عملیات اجرایی پروژه‌های نیمه‌تمام موجود در سطح استان از سال‌ها پیش آغازشده و قطعاً تاکنون مصالح به‌کاربرده شده در این طرح‌ها فرسوده شده‌اند و باید برای ترمیم آنها اقدام شود که به‌نوعی بیت‌المال را به هدر می‌دهد.
به گفته وی متأسفانه تاکنون عزمی جدی از پیمانکاران برای ادامه روند پروژه‌ها دیده نشده و هر بار به بهانه نبود اعتبارات و دریافت نکردن دستمزد پروژه را رها می‌کنند که این امر در حالی صورت می‌گیرد که نه کارفرما و پیمانکار و نه مسئولان به فکر مردم استان به‌ویژه کسانی که در حاشیه این طرح‌ها سکونت دارند نیستند.
چهار پل اراک تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند
شهردار اراک در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: چهار پل اراک تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند، برای تکمیل چهار پل شهید صیدی، علم‌الهدی، ورزش و شریعتی اعتباری بالغ‌بر 16 میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است که با این اعتبار می‌توان این چهار تقاطع غیر هم‌سطح را به بهره‌برداری رساند.

داوود تاجران تصریح کرد: شهرداری اراک تلاش می‌کند تا با تأمین اعتبار، پروژه‌های نیمه‌تمام این شهر را تعیین تکلیف و افتتاح کند.
وی با اشاره به پارک بانوان نیز خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های نیمه‌تمام شهر اراک پارک بانوان است که همه مسئولان تلاش می‌کنند این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.
شهردار اراک اضافه کرد: زمینه فعالیت در رشته‌های مختلف ورزشی برای بانوان در این پارک فراهم‌شده و بانوان می‌توانند با آسودگی خیال به ورزش بپردازند.
تاجران در ادامه با اشاره به اینکه امروزه تعیین تکلیف پروژه 55 متری به یکی از مهم‌ترین دغدغه مردم اراک تبدیل‌شده است، تأکید کرد: تاکنون جلسات و نشست‌های مختلفی در راستای رسیدگی به این طرح در اراک برگزارشده و استاندار مرکزی نیز بر تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این طرح تأکید ویژه داشته‌اند.
وی بیان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های نیمه‌تمام این شهر پارکینگ طبقاتی آفتاب می‌باشد که تکمیل و بهره‌برداری از آن نیز در دستور کار شهرداری قرارگرفته است.
شهردار اراک خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه بسیار طولانی شده است که برای اتمام آن سیستم‌های جدیدی تدوین و طراحی‌شده است و امید می‌رود این طرح نیز در اسرع وقت به بهره‌برداری برسد.
شهردار اراک طرح توسعه فضای سبز و منطقه گردشگری گردو را یکی دیگر از طرح‌های نیمه‌کاره این شهر عنوان کرد و افزود: سال‌ها پیش ایجاد منطقه گردشگری در منطقه گردو مطرح و به تصویب رسید اما تاکنون با روند کندی مواجه بوده است.
یک هزار و 200 پروژه نیمه‌تمام در استان مرکزی وجود دارد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی با اشاره به اینکه یک هزار و 200 پروژه نیمه‌تمام در استان مرکزی وجود دارد، گفت: استان‌ها باید 90 درصد از اعتبارات خود را برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام اختصاص داده و از آغاز پروژه‌های جدید قبل از تکمیل پروژه‌های قبل پرهیز کنند.
رقیه یادگاری خاطرنشان کرد: طی سال‌های 95 و 96 اعتباری بالغ‌بر 360 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی اختصاص پیداکرده است.
وی ادامه داد: امید می‌رود با تأمین اعتبار بتوانیم پروژه‌های نیمه‌تمام استان را به بهره‌برداری برسانیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت