چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۱:۳۵:۵۸

وظیفه دانشگاه‌های کشور ثروت‌آوری از علم است

دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد اعضای هیئت علمی کشور را دارد گفت: وظیفه دانشگاه‌های کشور ثروت‌آوری از علم است.

رئیس دانشگاه آزاد در اراک:

وظیفه دانشگاه‌های کشور ثروت‌آوری از علم است

ثروت‌آوری از علم

وظیفه دانشگاه‌های کشور ثروت‌آوری از علم است

به نقل از تسنیم، فرهاد رهبر عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به فلسفه مراسم تکریم و معارفه اظهار داشت: زمان تکریم یک مدیر و مسئول به این معنا است که پرچم حوزه خود را تا رده‌ای رسانده و مسئولیت رساندن آن به هدف به دست مسئول دیگری سپرده می‌شود که تحقق این اهداف نیازمند همبستگی است.

وی افزود: امیدواریم که مدیران این حوزه  بتوانند در مسیر تحقق اهداف امام خمینی(ره) از تاسیس دانشگاه آزاد به معنای واقعی در عرصه علم و ایمان موثر واقع شوند و باید گفت که تاکنون زحمات بسیاری در این راستا کشیده شده و تحقق اهداف در گرو کمک همگان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در دهه 60 تشکیل شد و ماموریت این مجموعه این بود که شرایط تحصیلات عالیه را برای بخش قابل توجهی از جوانان کشور که در مقطع دیپلم فارغ‌التحصیل شده بودند فراهم کند و اگر چنین نهادی به وجود نمی‌آمد بسیاری از این جوانان برای تحصیل به خارج از کشور می‌رفتند که در این صورت حجم قابل توجهی سرمایه انسانی و مادی از مرز کشور خارج می‌شد.

رهبر ادامه داد: امروزه هیچ اداره و نهادی خالی از کارکنان فارغ‌التحصیل از دانشگاه آزاد اسلامی نیست و دانشجویان این دانشگاه اکنون در پست‌ها و با مسئولیت‌های متفاوتی در حال خدمت هستند که این قشر محصول پربار و پربرکت دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه تربیت کادر و تولید علم خوش درخشید و بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در این نهاد تحصیل کرده‌اند  باید گفت که دانشگاه آزاد اسلامی باری را که از دهه‌های 60، 70 و 80 از جمهوری اسلامی بر زمین مانده بود را بر دوش کشید و آن را به منزلی مطلوب رسانید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی امروزه در عرصه تولید علم در سطح دانشگاه‌های برتر کشور قرار دارد اما اگر بخواهیم حجم دانشگاه آزاد را با سایر دانشگاه‌ها مقایسه کنیم باید تلاش بیشتری برای تولید علم داشته باشیم.

رهبر بیان کرد: دانشگاه در نخستین نسل به تربیت کادر، در دومین نسل به تولید علم و در سومین نسل به کارآفرینی و تولید ثروت از علم می‌پردازد و باید گفت که دانشگاه آزاد اسلامی امروزه در مقطعی قرار دارد که باید بار بر زمین مانده دیگری را از دوش جمهوری اسلامی بردارد که با ظرفیت و توان موجود تحقق این امر ممکن است.

بیش از 60 درصد اعضای هیئت علمی کشور را دارد

وی افزود: سرمایه کشور تنها ساختمان، تجهیزات و ماشین‌آلات نیست و داشتن این سرمایه‌ها کفایت نمی‌کند زیرا سرمایه‌های اصلی نیروی انسانی و علم یک جامعه هستند و باتوجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن هیئت‌ علمی 32 هزار نفری بیش از 60 درصد اعضای هیئت علمی کشور را دارد باید از ظرفیت دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد در راستای برداشتن این بار بر زمین مانده استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: امروز فقر و محرومیت در کشور بیداد می‌کند درحالی که سرزمینی بسیار غنی از ذخایر زیرزمینی، اقلیم، منابع و از لحاظ موقعیت ژئوپولوتیکی هستیم اما علی‌رغم داشتن این میزان از ثروت مردمی فقیر داریم زیرا نتوانسته‌ایم علم را به خدمت مردم جامعه درآوریم تا سرمایه موجود کشور به ظرفیتی بالفعل مبدل کنیم.

رهبر عنوان کرد: وظیفه ما بر این است که از علم ثروت‌آوری کنیم و در راستای برطرف کردن نیاز نیازمندان این ظرفیت را بکار بگیریم و  در نظر داشته باشیم که اگر دنیا توانسته از این ظرفیت ثروت آفرینی کند دانشمندان و اعضای هیئت‌علمی کشور ما هم باید بتوانند در این مسیر گام بردارند و در این راستا از ظرفیت دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه دوره آموزش برای آموزش و پژوهش برای پژوهش به پایان رسیده و اکنون باید پژوهش را در خدمت مردم قرار دهیم که این وظیفه بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد، از تمام مسئولان استانی درخواست داریم این اقدام را که امری ملی محسوب می‌شود را با تعاملی مطلوب به سرانجام برسانند که تحقق این امر در گرو همدلی و رفاقت میان همه اعضا است و رئیس یک دانشگاه مسئولیت نظارت بر این رویه و انجام برنامه‌ریزی دقیق بر عهده دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: شهر اراک دارای محیطی صنعتی است اما ارتباط میان دانشگاه و صنعت تاکنون به معنای واقعی در این شهر لمس نشده که ایجاد آن الزامی است و ورود اعضای هیئت علمی به  بخش تحقیق و پژوهش واحدهای صنعتی زمینه‌ساز این تعامل است.

رهبر افزود: استان مرکزی منطقه‌ای دارای اراضی کشاورزی است و به این سبب اعضای هیئت‌ علمی مرتبط با این حوزه باید در خدمت باغداران باشند تا با برقراری تعامل معضل کم‌آبی را مدیریت کنیم و  راه‌حلی برای کنترل مصرف و اینکه چگونه از حداقل آب بیشترین محصول را داشته باشیم به دست آوریم.

وی ادامه داد: اعلام می‌کنم که اعضای هیئت علمی با هزینه خود دانشگاه آزاد می‌توانند در بخش توسعه و تحقیقات هر واحدی که لازم است در آن حضور داشته باشند حضور یابند تا با این روند روشی نوین به وجود آوریم زیرا اگر این شیوه نهادینه شود صنعت هیچ نیازیه به سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: اگر این شیوه به ثروت و ارزش افزوده مبدل شد صنعت مربوطه مختار است بخشی از این ارزش افزوده را به منظور حفظ ارتباط با دانشگاه آزاد و در راستای تداوم این ارتباط به دانشگاه آزاد بدهد و باید گفت که در نخستین مرحله هزینه نیروی انسانی تحقیق و توسعه را دانشگاه آزاد تقبل می‌کند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت