یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۵:۱۷:۱۳

ورودی سدها در استان مرکزی ۸۰درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: کاهش بارندگی درجریان رودخانه‌ها تاثیر گذاشته به نحوی که ورودی رودخانه‌ها و سدها ۸۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی:

ورودی سدها در استان مرکزی ۸۰درصد کاهش یافت

ورودی سدها در استان مرکزی

ورودی سدها در استان مرکزی ۸۰درصد کاهش یافت

عزت‌الله آمره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ، با اشاره به بارش اخیر در استان مرکزی اظهار داشت: با وجود بارش‌های اخیر که جای شکر دارد ولی همچنان وضعیت بارندگی دراستان مرکزی مطلوب نیست و 60 درصد کاهش بارندگی داشتیم که در دو قرن اخیر بی سابقه است.

وی افزود: این کاهش بارندگی درجریان رودخانه‌ها تاثیر گذاشته به نحوی که ورودی رودخانه‌ها و سدها 80 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: کاهش آب بر روی همه موارد مربوط مانند تغذیه منابع آب زیرزمینی و چاه‌ها هم تاثیر گذاشته و بررسی کارشناس‌ها نشان می‌دهد به طور قطع در تابستان با کاهش وآسیب دیدگی چاه‌ها روبه‌رو می‌شویم.

آمره‌ای بیان کرد: کمبود آب مستلزم رعایت نکات مصرف در دو بخش کشاورزی و آب شرب است که ابتدا شهروندان باید مواجه با کمبود آب را جدی گرفته و بیشتر از پیش در مصرف و هدر رفت آب صرفه جویی کنند زیرا در تابستان در برخی شهرستان‌ها قطعی آب را داریم.

وی عنوان کرد: اگر مروری بر عوامل بی آبی داشته باشیم شاید بخشی از آن به خشکسالی برگردد که به سبب اقلیم خشک ایران بوجود آمده ولی متاسفانه برخی عوامل موجود بسته به نوع مصرف و مدیریت منابع آبی در کشور مانند بخش کشاورزی است، با توجه به اینکه مصرف عمده ما در بخش کشاورزی و برداشت آب در این حوزه بوده باید برنامه‌های تغییر مصرف و برداشت آب در این زمینه را جدی‌تر دنبال کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: علاوه بر پیگیری و گسترده تر کردن آبیاری نوین برای جلوگیری از هدرفت آب در بخش کشاورزی از کشاورزان و تمامی فعالان در حوزه کشاورزی تقاضا داریم که برای کشت‌های بهاره محدودیت قائل شوند زیرا در تابستان چاه‌های آب و کشاورزی ما با مشکل مواجه می‌شود.

آمره‌ای ادامه داد: اگر قرار است سیستم آبیاری نوین عملی شود توسعه سطح زیر کشت نباید باشد و اگر توسعه سطح زیر کشت وجود دارد هم به این معنا نیست که ما در استحصال آب از منابع آب زیرزمینی کاهش داریم، بنابراین چون امکان بازیابی جدید در منابع آب وجود ندارد باید از همین منابع که در اختیار داریم استفاده کنیم.

وی افزود: نگرانی هم تنها به امسال محدود نیست و اگر امسال آبی را را هم پشت سر بگذاریم نگرانی برای سال‌های آینده و خشکسالی وجود دارد و وضعیت بحرانی تر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: در استان دو سد مهم داریم که سد کمال صالح بسیار برای شهر اراک و صنایع پالایشگاه شازند حیاتی محسوب می‌شود، در سال گذشته و مدت مشابه در سد کمال صالح سرریز داشتیم ولی متاسفانه امسال ورودی سد کاهش 80 درصدی و 30 میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته کسری دارد.

آمره‌ای بیان کرد: در سد ساوه خوشبختانه ذخیره‌ آب از سال گذشته وجود دارد و شرایطی مانند سال قبل دارد ولی این به آن معنا نیست که در مصرف سهل انگاری کنیم زیرا آب موجود برای شرب و کشاورزان و باغداران استفاده می‌شود، بنابراین ورودی‌های آب به شدت تهدید می‌شود و ورودی‌های رودخانه‌ها کاهش پیدا کرده و عوارض و خسارت این موضوع را در تابستان احساس می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بنابراین به سبب کاهش آب شرب چاه‌های روستایی توصیه اکید به کشاورزان داریم که در مدیریت مصرف آب دقت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت