شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۳:۳۹:۰۸

واسطه‌گران؛ حلقه معیوب در زنجیره پرورش تا توزیع ماهی

«مصطفی دستجانی‌فراهانی» از کارآفرینان فعال فراهانی است که توانسته با تلاش و پشتکار خود در عرصه پرورش ماهی ورود پیدا کند و جلوه‌ای از تحقق اقتصادمقاومتی را به نمایش بگذارد.

واردات بی‌رویه سد راه تولیدکنندگان شد؛

واسطه‌گران؛ حلقه معیوب در زنجیره پرورش تا توزیع ماهی

به نقل از فراهان خبر؛  پرورش ماهی گامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی است که با فراهم بودن شرایط می‌تواند بسترساز  اشتغالزایی باشد. شرایط مناسب در روستاهای فراهان سبب شده تا پرورش ماهی منبعی برای کسب روزی مردم این شهرستان باشد.

مصطفی دستجانی فراهانی جوان سخت كوشی است که  با وجود سختی‌های بسیار  قدم در عرصه تولید و پرورش ماهی گذاشته و  توانسته با پرورش ماهی در استخر دومنظوره کشاورزی، اقتصاد مقاومتی را معنا بخشیده و برای دو نفر دیگر هم فرصت شغلی ایجاد کند.

 

وی در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر؛ گفت: به منظور بهره برداری و استفاده بهینه از ظرفیت های آب کشاورزی در مزرعه، استخر پرورش ماهی را در کنار کشاورزی راه اندازی کردم.

دستجانی فراهانی اظهار کرد: برای این کار با ۱۳۰ میلیون تومان سرمایه اولیه در اردیبهشت ماه امسال ۲۷ هزار بچه ماهی را در این استخر دو منظوره رهاسازی و پرورش دادم.

سودآوری ۴۰ میلیون تومانی با پرورش ماهی

این پرورش دهنده ماهی بیان کرد: با ایجاد استخر و اجرای  طرح اقتصاد مقاومتی علاوه‌ بر ۴۰ میلیون تومان سودآوری که در این زمینه داشتم، توانستم برای دو نفر نیز در این مزرعه اشتغالزایی کنم.

دستجانی فراهانی با اشاره به اینکه باید در این زمینه  علم و تجربه لازم را داشت، اظهار کرد: نبود آموزش و نداشتن تجربه سبب شد که امسال تلفاتی را در شروع کار داشته باشم اما با توکل به خدا و پشتکار بالغ بر ۱۶ تُن ماهی صید کردم.

آموزش رکن اصلی تحقق طرح‌های اقتصاد مقاومتی

این کارآفرین فراهانی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از آموزش اولیه در این عرصه بیان کرد: آموزش رکن اساسی در تمام زمینه ها محسوب می شود، اگر آموزش در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد، نتیجه و ثمر بالاتری در عرصه توسعه اقتصادی خواهد داشت.

واسطه‌گران؛ حلقه معیوب در زنجیره پرورش تا توزیع ماهی

دستجانی فراهانی بیان کرد: باتوجه به اینکه برای فعالیت خود از تسهیلات اشتغالزایی بهره‌مند شدم اما باید گفت که حمایت مالی از کارآفرینان به تنهایی کافی نیست، چراکه کارآفرین همواره در این مسیر نیاز به حمایت مسئولان دارد.

این پرورش دهنده ماهی اظهار کرد: از مرحله تولید تا فروش، تولیدکننده باید حمایت شود، چرا که متاسفانه همچون دیگر بخش های اقتصادی، بازار فروش ماهی نیز در بند واسطه‌گری و دلالی گرفتار شده است.

وی تصریح کرد: با توسعه پرورش ماهی در شهرستان نیاز است که زنجیره معیوب و ناقص پرورش تا توزیع و فروش ماهی به مصرف کنندگان ساماندهی شود، در حال حاضر قیمت و نرخ فروش عمده ماهی در شهرستان تحت کنترل واسطه‌گران است و این مسائل به تولیدکننده و مصرف کننده آسیب می‌زند.

واردات بی‌رویه سد راه تولیدکنندگان ماهی

این کارآفرین فراهانی به واردات بی‌رویه اشاره کرد و گفت: واردات بی رویه ماهی از مرزهای رسمی و غیر رسمی سبب می شود که قیمت ماهی قزل آلا پایین بماند و تولید کننده به رغم مشکلات زیاد مجبور است ماهی را با قیمت ارزان بفروشد.

وی تصریح کرد: اگر شیلات و جهادکشاورزی، شرکت تعاونی پرورش دهندگان ماهی را حمایت کنند به طور قطع صنعت پرورش ماهی رونق گرفته و میزان تولید افزایش خواهد یافت.

دستجانی فراهانی خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم به مصرف‌گرایی گرایش یافته‌اند و این باعث شده تا تولید و اشتغال نادیده گرفته شود؛ بنابراین مسئولان امر باید تلاش و امکانات را فراهم کنند تا جوانان به تولید و اشتغالزایی روی آورند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت