پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۰:۰۰:۰۳

هدف عربستان از گروگانگیری سعد حریری به هم ریختن صحنه سیاسی لبنان است

کارشناس مسائل سیاس گفت: هدف عربستان از گروگانگیری سعد حریری به هم ریختن صحنه سیاسی لبنان است.

کارشناس مسائل سیاسی:

هدف عربستان از گروگانگیری سعد حریری به هم ریختن صحنه سیاسی لبنان است

گروگانگیری

هدف عربستان از گروگانگیری سعد حریری به هم ریختن صحنه سیاسی لبنان است

به نقل ازخبرگزاری فارس،اظهار داشت: استعفای نخست وزیر لبنان  یک رخداد بسیار ویژه در تاریخ دیپلماسی سیاسی کشورهای جهان است که باید به صورت دقیق موشکافی شود.

وی بیان کرد: طی چند قرن گذشته وقوع چنین اتفاقی در تاریخ دیپلماسی جهان بی‌نظیر بوده است و تاریخ چنین مسئله‌ای را به یاد ندارد که  نخست وزیر یک کشور به کشوری دیگر سفر کرده و در آنجا در اقدامی غیرمنتظره اقدام به استعفا کرده و ناپدید شود، این در حالی است که مقامات هر کشوری در صورت استعفا باید به کشور خود بازگردند.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: در اینجا صحبت از نوعی بازداشت خانگی در میان می‌باشد و باید گفت سعد حریری نخست وزیر قانونی یک کشور در کشوری دیگر بوده است.

ایمانی تاکید کرد: اگر نخست وزیر یک کشور به ایران می‌آمد و به سرگذشتی نظیر سعد حریری دچار می‌شد، قطعا چندین قطعنامه از سوی سازمان ملل طی چند روز صادر، ناوهای جنگی به آب‌های اطراف ایران هجوم آورده و فشارهای دیپلماتیک و سیاسی علیه ایران صورت می‌گرفت و از آن به عنوان گروگانگیری یاد می‌کردند، اما این اتفاق در کشور عربستان رخ داد و آب از آب تکان نخورد، و برخی از کشورها با سکوت خود و کشور آمریکا به طور رسمی این اتفاق را تائید کردند.

وی ادامه داد: در اینجا پرسشی مطرح می‌شود که آیا این کار فقط در عربستان مجاز است و یا اگر نخست وزیری در یکی دیگر از کشورهای جهان به این سرنوشت دچار می‌شد دنیا در برابرش این طور رفتار می‌کرد؟

به گفته وی اتفاق بسیار عجیبی است که در دنیا یک کشور مجاز است به کشورهای دیگر حمله نظامی کرده، آنها را مصادره کند، کودک‌کشی کرده و نخست وزیر کشور دیگری را بازداشت کند و هیچ صدایی از جهان متمدن و دموکرات در نیامده و آن را تائید کنند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در این اوضاع آشفته چه نامی می‌توان برای سفر رئیس جهمور فرانسه به عربستان انتخاب کرد، افزود: اگر این رخداد در کشور دیگری به وقوع می‌پیوست یقینا رئیس جمهور فرانسه به نشانه اعتراض به آن سفر خود را تعلیق می‌کرد.

ایمانی گفت: هدف عربستان از گروگانگیری سعد حریری به هم ریختن صحنه سیاسی لبنان و وارد کردن فشار به حزب الله لبنان است؛ عربستان می‌خواهد مردم لبنان را در مقابل حزب‌الله قرار داده و زمینه مناسب را برای  یک نوع عملیات نظامی با کمک برخی از کشورها و رژیم‌ها مانند رژیم صهیونیستی فراهم کند.

وی با بیان اینکه این اقدامات در پی شکست‌های پی در پی عوامل سعودی در منطقه است، افزود: جمع شدن پرونده داعش در کشورهای عراق و سوریه به شدت عربستان را تحت فشار قرار داده و این کشور منطقه را از دست رفته می‌بیند، بنابراین مجبور است به ایران و جریا‌ن‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط هستند، فشار وارد کند.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد:  از طرف دیگر آمریکا برای رونق اقتصاد خود به فروش اسلحه نیاز دارد و رخ دادن هرگونه نزاع و تنش در منطقه قطعا به نفع آمریکا می‌باشد تا بتوانند سلاح بیشتری را فروخته و منطقه را به آشوب بکشند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت