شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۷:۳۸:۵۱

نهمین نمایشگاه صنایع دستی و جوزغند نراق افتتاح شد

نهمین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی نراق (جوزغند) با حضور جمعی از مردم و مسئولان استان و شهرستان افتتاح شد

نهمین نمایشگاه صنایع دستی و جوزغند نراق افتتاح شد

نمایشگاه صنایع نراق

نهمین نمایشگاه صنایع دستی و جوزغند نراق افتتاح شد

سعیده آقاحسینی دبیر اجرایی این نمایشگاه در حاشیه مراسم افتتاحیه به خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، گفت: این نمایشگاه در 17 غرفه و شامل عسل، عرقیجات و گلاب، پخت نان محلی سبوس دار، صنایع دستی، لبنیات و کشک محلی و جوزغند در محل موزه مردم شناسی نراق واقع در میدان عصاران افتتاح شد. صنایع دستی نمایش داده شده در این نمایشگاه شامل محصولات هنرمندان در رشته های حکاکی و پیکر تراشی، گیوه دوزی، جوراب بافی، سبدبافی، چرم دوزی و تولیدات چوبی است .

وی رویکرد این نمایشگاه را رونق اقتصادی خانوارها و محلی برای عرضه محصولات خانگی و صنایع دستی عنوان کرد و افزود: رویکرد امسال نمایشگاه با توجه به فرمایشات رهبری بر مبنای اشتغال و رونق اقتصادی خانوارها تعیین شده و بر همین مبنا نمایش همراه با فروش توام شده است .

آقاحسینی از برپایی کارگاه ساخت جوزغند و نان سبوس دار محلی در حاشیه این نمایشگاه خبر داد و افزود: در قسمتی از این نمایشگاه کارگاه ساخت جوزغند برپا شده و کودکان و نوجوانان نراقی با لباس های سنتی نراق که شامل شلیته، جلیقه، چارقد و پیراهن است مراحل ساخت جوزغند را برای بازدیدکنندگان نمایش می دهند، همچنین در غرفه ای دیگر نان محلی سبوس دار پخت و به بازدیدکنندگان عرضه می شود .

از دیگر قسمت های این نمایشگاه عکاسخانه برای پوشش خبری و ماکت بافت تاریخی نراق بوده که راهنمایان گردشگری در محل مستقر هستند و مهمانان و تورهای گردشگری را راهنمایی می کنند .

به گزارش ایسنا، نهمین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی نراق(جوزغند) از 13 لغایت 17 مهرماه و از ساعت 9 الی 12 و 15 الی 20 در موزه مردم شناسی نراق پذیرای گردشگران خواهد بود .

گفتنی است، جوزغند شیرینی محلی منطقه نراق است که تهیه آن 15 روز زمان می‌برد و به گران‌ترین شیرینی محلی ایرانی برای سوغات معروف است .

فرهنگ معین یکی از معانی تعریف‌شده برای جوزغند را «جوز» شفتالوی خشک‌شده و «غند»، «آگند» یا «آکند» یعنی افکندن آورده است .

جوزغند از میوه‌ای به نام هلو که هم‌خانواده «الگ» است یا آلوی بخارا ساخته می‌شود که طعم ترش و شیرین دارد، «جوزغند» هلو یا «الگ» کیلویی 60 هزار تومان و «جوزغند» آلو 70 هزار تومان فروخته می‌شود .

برای درست کردن این شیرینی میوه‌ هلو را پوست می‌کنند تا سه روز در پشت بام‌ آفتاب بخورد و خشک شود، سپس هسته‌ آن را خارج می‌کنند و یک روز دیگر در آفتاب می‌ماند، بعد داخل این میوه را با مواد مخلوط تشکیل‌شده از بادام، شکر، هل، مغز هسته زردآلو و خاک قند پر می‌کنند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت