شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۰:۴۹:۲۲

نقوش رازآلود «تیمره» نمادهایی به جا مانده از تمدن ۴۰ هزار سال پیش+تصاویر

«تیمره» منطقه‌ای باستانی و صخره‌ای در شهرستان خمین است که ۲۱ هزار سنگ‌ نگاره را همراه با اسرار شگفت‌انگیزی در دل خود جای داده است که به گفته باستان شناسان قدمت برخی از آنها به بیش از ۴۰ هزار سال پیش می‌رسد.

با سنگ‌نگاره‌های ۴۰ «تیمره» خمین آشنا شوید؛

نقوش رازآلود «تیمره» نمادهایی به جا مانده از تمدن ۴۰ هزار سال پیش+تصاویر

تیمره

نقوش رازآلود «تیمره» نمادهایی به جا مانده از تمدن ۴۰ هزار سال پیش+تصاویر

به نقل از خمین نیوز، در میان صخره‎های «تیمره» شهرستان خمین، طرح‌ها و نقاشی‌های ابتدایی و جالبی وجود دارد که حکایت انسان‌های اولیه و عصر حجر را برای انسان‌های عصر فناوری بازگو می‌کند.

«تیمره» منطقه‌ای است در سرچشمه‌های رود «اناربار» که قدیمی‌ترین نشانه‌های تمدن بشری در این نقطه یافت شده است.

در منطقه جنوب شرق استان مركزي(خمين) در قالب ۳۱ محوطه كه تعداد كمّي آن به بيش از ۲۱ هزار مورد مي‌رسد و قدمت كهن‌ترين نمونه‌هايي از آنها به بیش از ۴۰ هزار سال پیش می‌رسد.

كهن‌ترين خط مكشوفه در ايران متعلق به «تيمره» (كوه‌هاي اطراف خمين) بوده و متعلق به ۲۳۰۰ سال قبل از ميلاد است كه «مولاژ» كتيبه خطي مورد نظر، در باغ كتيبه‌هاي كاخ نياوران در معرض ديد همگان قرار گرفته است.

کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده از بشر به تعبیری مادر تاریخ، هنر، زبان، خط، اسطوره‌ها و فرهنگ‌ها، سنگ‌نگاره‌ها هستند، چراکه آن زمان که خط و نگارشی وجود نداشته است، آدمی مجبور بوده، مجموعه اطلاعات معیشتی و شکار، حفاظت و اعلام خطر، آیین و رسومات و شیوه زندگی را از طریق نقش و نگاره‌ها به دیگران منتقل کند.

یکی از مهم‌ترین و شاید کامل‌ترین مجموعه سنگ‌نگاره کشور که در خمین قرار دارد، نمادها، کتیبه‌ها و سنگ‌نگاره‌های تاریخی منطقه «تیمره» است. این نگاره‌ها از تجربیات عینی، باورهای اعتقادی و فرهنگی انسان‌های دوره باستان نشات گرفته است.

با مروری بر صفحه‌های صخره‌ای منطقه تیمره خمین در می‌یابیم که چگونه انسان‌های اولیه دانش و تجربه کسب شده خود را از طریق این نمادها به نسل‌های بعد از خود انتقال داده‌اند.

سالانه هزاران علاقمند طبیعت، تاریخ و تمدن از سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین دیدن می‌کنند که اوج این بازدیدها در تعطیلات نوروز است.

سنگ‌نگاره‌هاي مكشوفه در نقاط مختلف تيمره شباهت‌هاي جهاني دارد، به گونه‌اي كه گويي هنرمندان خالق سنگ‌نگاره‌هاي تيمره ديگر آثار هنري پنج قاره را طي هزاران سال ايجاد كرده‌اند.

این شباهت ها فرضیه هایی در ذهن ایجاد می کند. به نظر می رسد این سنگ نگاره ها نمادی مشترک پیرامون وقایع فرهنگی، تاریخی، دینی و سیاسی تمدن ۴۰ هزار سال پیش باشد.

به راستی این نقوش رازآلود، چه معنا و مفهومی داشته است؟

 

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت