شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۴:۳۶:۴۹

نقدی بر فضای نزدیک به انتخابات

مردم ما باید بدانند فاصله بسیار معنی داری بین حرف و عمل وجود دارد و نمی‌توان به صرف داشتن یک برنامه خوب به کسی رای داد .

محمد اسماعیلی دهقی

نقدی بر فضای نزدیک به انتخابات

به گزارش پیک راستان به نقل از تسنیم، متن یادداشت محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسیبا عنوان “نقدی بر فضای نزدیک به انتخابات” به شرح ذیل می باشد:

با نزدیک تر شدن به دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری نکاتی وجود دارد که تا دیر نشده باید برای آن فکری شود.

قبل از ورود به بحث چند سوال اساسی را با هم مرور می کنیم:

تفاوت ماهیت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشور های فاقد حکومت دینی چیست ؟

آیا انتخابات برای انتخاب شخصی است که همه مقدرات کشور را به او و جریان فکری منتصب به او واگذار کنیم و بنشینیم ببینیم او چه گلی بر سر ملت میزند ؟

آیا اگر کسی با تسلط بر قواعد و تکنیک های انتخاباتی توانست احساسات عمومی را تحریک و پیروز انتخابات شود زیبنده کشور اسلامی است ؟

آیا  تصویری که مردم از شرح وظایف و نقش رئیس جمهور در اداره کشور دارند دقیقا منطبق بر واقعیت است ؟

اگر پاسخ سوال قبلی منفی باشد که قطعا منفی است چه مدت زمانی لازم است تا این تصویر و این ذهنیت نسبت به نقش و جایگاه ریاست جمهوری در کشور اصلاح شود ؟

آیا در فضای کوتاه ملتهب و پر تب و تاب یکی دو ماه به انتخابات عملا این امکان وجود دارد که رسانه ها و دیگر دستگاه هایی که در این خصوص نقش افرین هستند بتوانند به خوبی و با فراغ بال به این موضوعات بپردازند ؟

شاید هر آنچه منظور این نوشته بود در قالب سوالات مطرح شده فوق بیان شد ولی کمی هم توضیح به روشن شدن بیشتر موضوع کمک می کند.

به نظر می‌رسد عمق غفلتی که در خصوص انتخابات و فضای انتخابات صورت می‌گرد با این چند خط جبران نخواهد شد ولی من باب رفع تکلیف به مواردی اشاره می‌کنیم .

برخی از دوستان معتقدند اگر در ایام انتخابات این فرصت در اختیار کاندیدا ها قرار گیرد که برنامه های خود را بیان کنند ما به تکلیف خود عمل کرده ایم  و مردم نیز بر اساس برنامه های مطرح شده از سوی کاندیدا ها به فرد  اصلح رای خواهند داد ولی واقعیت امر به این سادگی نیست.

تجربه نشان داده است تهیه یک برنامه کامل جذاب حاوی نکات برجسته راهگشا در حوزه های فرهنگی و اقتصادی کار سختی نیست و یک تیم کارشناسی در مدت چند روز می‌توانند آن را تهیه و در اختیار کاندیدا قرار دهند بنا براین گره این مشکل و رازو رمز پیدا کردن فردی که واقعا بتواند سکان دار خوبی برای قوه مجریه باشد در جای دیگری است.

شاه کلید همه مباحث مطرح شده و پاسخ سوالات فوق در عبارت “آگاهی بخشی عمومی” نهفته است .

به عبارت ساده تر همه ظرفیت رسانه ها و دستگاه های تبلیغی در کشور بایستی در خدمت آگاهی بخشی عمومی قرار گیرد تا مردم کشورمان به درجه ای از شناخت و معرفت عمیق نسبت به مشکلات و راه حل ها برسند که بتوانند تشخیص درستی نسبت به افرد مدعی توانمندی در این عرصه داشته باشند.

در شرایطی هستیم که نباید در و دیوار شهر و همه بیلبورد های نصب شده در اتوبان ها پر از عکس های تبلیغاتی دمنوش و مایع دستشویی باشد و باید از این فرصت ها برای بالابردن سطح دانش مردم برای شرکت دراین رویداد بزرگ تاریخی یعنی انتخابات استفاده کرد .

مردم ما باید به درستی و با همه جزئیات بدانند که محدوده اختیارات رئیس جمهور چیست و رئیس جمهور تنها رئیس قوه مجریه است نه بیشتر و نه کمتر.

مردم ما باید بدانند فاصله بسیار معنی داری بین حرف و عمل وجود دارد و نمی‌توان به صرف داشتن یه برنامه خوب به کسی رای داد .

مردم ما باید بدانند طبق اصل 44 قانون اساسی تعیین سیاست های کلی نظام بر عهده مقام معظم رهبری است و رئیس جمهور تنها مجری این سیاستها ست و نمی‌تواند در این حوزه وعده های بیهوده بدهد.

مردم ما باید محور های تصریح شده در برنامه های فرهنگی و اقتصادی اول  تا به امروزکه به تصویب رسیده است را بدانند و دلایل ضعف و ناکامی های موجود به خوبی توضیح داده شود

وقتی صحبت از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام می‌شود، برای بسیاری روشن نیست که دقیقاً چه اتفاقی قرار است با این ابلاغیه بیفتد؟ این سیاست‌ها چه تأثیر ملموسی در فضای اداری کشور می‌گذارند و چه نهادهایی مسئول اجرای آن‌ها هستند؟

اگر قبول کنیم که رکن اصلی اجرای موفقیت امیز همه برنامه های توسعه اقتصادی و فرهنگی در کشور مردم و همراهی مردم است چگونه انتظار داریم وقتی همه وقت مردم و همه فرصت های اطلاع رسانی را به سرگرمی و تبلیغات اختصاص می‌دهیم مردم در بزنگاه ها بتوانند نقش های کلیدی و حساس خود را به خوبی ایفا کنند.

شایان ذکر است برخی از شبکه های رادیویی در ماه های اخیر کارنامه درخشانی در حوزه طرح موضوعات مرتبط با دانش عمومی مردم نسبت به مسائل اقتصادی و فرهنگی داشته است که جای تقدیر و تشکر دارد.

و نکته آخر این که با شروع شدن زمان ثبت نام کاندیدا ها چه بخواهیم و چه نخواهیم حساسیت و تب و تاب انتخابات فراگیر می‌شود و هر مطلبی از سوی رسانه ها شائبه انتخاباتی پیدا میکند و این امکان وجود دارد که مورد اعتراض جناح ها و گروه های سیاسی قرار گیرد بنابر این تا فرصت باقی است لازم است تلاش برای افزایش سطح سواد انتخاباتی مردم در دستور کار همه رسانه ها و دستگاه های تبلیغاتی کشور قرار گیرد .

انتهای پیام/

انتهای پیام/س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت