پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۵:۵۳:۰۷

نظام بانکی کشور در خدمت تولید و صادرات نیست

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: نظام بانکی کشور در خدمت تولید و صادرات نیست.

نظام بانکی کشور در خدمت تولید و صادرات نیست

نظام بانکی

نظام بانکی کشور در خدمت تولید و صادرات نیست

به نقل از تسنیم، علی‌اکبر کریمی ظهر امروز در نخستین همایش توسعه صادرات، چالش‌ها و الزامات در استان مرکزی اظهار داشت: امروز یک بنگاه اقتصادی باید بتواند در عرصه رقابت جهانی مشتریان خود را حفظ کند و توسعه دهد در غیر این صورت حیات اقتصادی او به پایان می‌رسد، این درحالی است که پذیرفتن این اصل سبب تغییر رویکرد در تولید و حرکت به سمت صادرات‌محوری و حضور موثر در بازاریابی بین‌المللی و جهانی و کیفیت‌بخشی به محصول با عرضه قیمت رقابتی کالا است.

وی افزود: این شرایط ناخواسته به واسطه پیوستگی اقتصاد جهانی و گسترش نامحدود ارتباطات در جهان بر اقتصاد ما تحمیل شده که این موضوع باید به شکل جدی مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در  مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  سال گذشته در سایه برخی اقدامات تراز تجاری مثبت داشتیم این درحالی است که امسال به سبب تشدید مشکلات اقتصادی شاهد طراز منفی هستیم.

کریمی بیان کرد: امروز تامین مالی و نبود سرمایه در گردش یکی از چالش‌های مهم صادرکنندگان کشور است که برای فعالیت‌های تولیدی و ایجادی برای تقویت صادراتی با مشکل جدی رو به رو هستند.

وی ادامه داد: نظام بانکی در خدمت تولید و صادرات نیست و هیچ صادرکننده‌ای با هزینه مالی بیست و چند درصدی توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی عنوان کرد: میزان تسهیلات بانکی در حوزه تولید ناکافی بوده و سود تسهیلات بالا است، صادرکنندگان هم از پرداخت مالیات معاف هستند اما مالیات عملکرد با نرخ 25 درصد و ارزش افزوده که به حوزه صادرات مربوط بوده برای آنها سنگین است که درراستای حمایت از تولید باید از پرداخت آن توسط صادرکنندگان کسر شود تا باری از دوش صادرکنندگان برداشته شود.

کریمی خاطرنشان کرد: امیدوار بودیم روند کاهش سود بانکی در کشور با سیاست‌های اتخاذ شده از سوی مجلس و دولت شکل بگیرد اما با شوک اوراق سپرده با نرخ 20 درصد تمام این آرزوها بر باد رفت و از امکان کاهش سود بانکی ناامید شدیم که پیام خوبی برای اقتصاد ایران نبود و البته پیشنهاد کاهش مالیات بر عملکرد از 25 درصد به 20 درصد نیز مطرح شده که پیام خوبی در تشویق فعالان اقتصادی است.

وی اضافه کرد: ثبات نظام ارزی کشور سبب پویایی اقتصاد و صادرات شده و در ادبیات نظام اقتصادی بیان شده که وقتی در یک کشور ارزش پول کاهش پیدا می‌کند از آن طرف ارز و پول خارجی آن کشور ارزش پیدا می‌کند که از لحاظ منطقی این موضوع صحیح نیست.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود افزایش درصد قابل توجهی از قیمت ارز شاهد کاهش صادرات بودیم که نبود زیرساخت‌های لازم در حوزه صادرات سبب شده که نتیجه این ادبیات نظام اقتصادی و معادله تجاری برعکس شود.

کریمی بیان کرد: بخش عمده کالاهای صادراتی کشور به صورت خام صادر می‌شود که این امر در ارزش آفرینی اقتصادی کشور، تاثیر نامناسب دارد.

وی ادامه داد: در هشت ماهه امسال 32 میلیارد و 420 میلیون دلار کالا به کشور وارد شده و 28 میلیارد و 490 میلیون دلار کالا از کشور به خارج صادر شده که حجم صادرات به لحاظ مقایسه‌ای با مدت مشابه سال قبل 1.22 صدم منفی بوده و واردات هم 17.5 درصد رشد داشته است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در هشت ماهه امسال 700 میلیون دلار کالا از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شده که این بیانگر ظرفیت‌های استان و انجام اقدام‌های مناسب در زمینه صادرات است.

کریمی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان مرکزی هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری برای این استان قابل دست‌یابی است و می‌تواند ‌محقق شود.

وی اضافه کرد: ایجاد شرکت‌های بزرگ و تخصصی در حوزه صادرات از الزامات توسعه صادرات در استان مرکزی است و با ایجاد شرکت‌های بزرگ و تخصصی و اجرای برنامه‌های صادراتی به صورت تخصصی می‌توان زمینه صادرات و افزایش اشتغال در استان را فراهم کرد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب اختصاص یک هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده برای تهاتر بدهی‌های صادرکنندگان و تولیدکنندگان با دولت گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان می‌توانند بر این اساس، مطالبات خود را با بدهی‌هایشان تهاتر کنند.

کریمی بیان کرد: باید به دنبال تقویت صنایع پروژه‌محور باشیم و در سایه فعالیت در این عرصه در حوزه صادرات فنی و مهندسی حضوری پویا داشته باشیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت