دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۵:۰۳:۳۱

نخستین دوره تربیت مربی سواد رسانه‌ای فضای‌مجازی در استان مرکزی برگزار می‌شود

مسئول دبیرخانه نهضت سواد فضای‌مجازی استان مرکزی گفت: نخستین دوره تربیت مربی سواد رسانه‌ای فضای‌مجازی در استان مرکزی برگزار می‌شود

مسئول دبیرخانه نهضت سواد فضای‌مجازی استان مرکزی:

نخستین دوره تربیت مربی سواد رسانه‌ای فضای‌مجازی در استان مرکزی برگزار می‌شود

برزگری ساکی

نخستین دوره تربیت مربی سواد رسانه‌ای فضای‌مجازی در استان مرکزی برگزار می‌شود

یکی از سلاحهای جدید دشمن فضای مجازی است فشنگ‌هایی که برای این سلاح در نظر گرفته شده می‌تواند اعتقادات و ارزش‌ها و فرهنگ یک ملت را از بین ببرد و فرهنگ و اعتقادات خودشان را جایگزین کنند.

فشنگ‌های این سلاح بسیار متنوع است چون باید تاثیرگذار  باشد و هرروز باید تغییر کند اگر متنوع و متفاوت نباشد شناسنایی می‌شود و تاثیراتش را کم می‌کند.

این در حالی است که هر وسیله‌ای که حاوی پیام باشد رسانه تلقی می‌شود. اگر رسانه را مانند محیط بدانیم، رفتار و گفتارهای مختلفی در آن مشاهده می‌شوند، مجموعه تمام رسانه‌های موجود اندیشه‌هایی را به مخاطبان خود منتقل می‌کنند و اگر این انتقال در چارچوب درست قرار بگیرد و از یک نظام ارزشی تبعیت کند طبیعتا با مفهومی به نام اخلاق رسانه‌ای روبه‌رو خواهیم بود.

سواد رسانه‌ای در حوزه فضای مجازی در کشور نوظهور است فرهنگ استفاده از فضای مجازی همزمان با تکنولوژی و ابزار فضای مجازی به کشور وارد نشد و احساس کردیم باید سواد رسانه‌ای فضای مجازی نیز ارائه تا بتوان در مسیر درست از آن استفاده کرد.

در این راستا نخستین دوره تربیت مربی سواد رسانه‌ای فضای مجازی در استان مرکزی برگزار می‌شود که با توجه به اهمیت این موضوع و ضرورت توجه به فضای مجازی و سواد رسانه‌ای و به منظور تبیین و تحلیل این دوره نشست خبری مسئول دبیرخانه سواد فضای مجازی استان مرکزی در اراک برگزار می‌شود.

به همین مناسبت، نشست خبری “مهدی برزگر” مسئول دبیرخانه نهضت سواد فضای‌مجازی استان مرکزی ظهر امروز دوشنبه 20 شهریورماه از ساعت 12.30 به میزبانی دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی برگزار شد.

مهدی برزگر با حضور در نشست خبری دفترخبرگزاری تسنیم با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش سواد رسانه‌ای در اراک اظهار داشت: با گسترش اینترنت به عنوان یک رسانه باید آموزش‌ها و بررسی‌هایی در مورد تاثیرات اینترنت در ارتباطات فردی و خانوادگی مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

وی افزود: از آنجا که زندگی و روابط خانوادگی یکی از مهمترین نهادهای جامعه به عنوان نخستین حلقه اجتماع محسوب می‌شود باید تمرکز آموزش اطلاعات مدیریت شود و شناخت دنیای مجازی و رسانه‌ای در خانواده بیشتر از پیش باشد.

مسئول دبیرخانه نهضت سواد فضای‌مجازی استان مرکزی تصریح کرد: در حالی که امروز حجم اطلاعات و منابع آن به صورت روزافزون و با شتاب بسیار بالا بین افراد در حال گردش است و فناوری‌های نوین، فرصت نظارت و کنترل از نظام آموزشی و تربیتی کلان را گرفته است، هر موضوعی پیرامون خانواده قابل بررسی و تحلیل کارشناسی است که بتوانیم آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها را در اولین و مهمترین نهاد اجتماع به حداقل برسانیم.

برزگر ادامه داد: یکی از پرکاربردترین و مهمترین عناصر تاثیرگذار خانواده در دنیای امروز فناوری اطلاعات است که از راه‌های مختلف به خانه و خانواده هجوم می‌آورند.

وی عنوان کرد: نمونه بارز فناوری اطلاعات، اینترنت و رایانه‌های خانگی است که به سهولت در حال قدرت گرفتن هستند، اینکه هجوم اطلاعات اینترنتی و بازی‌های رایانه‌ای چه تاثیری در والدین و فرزندان دارد احتیاج به آسیب‌شناسی و بررسی کارشناسی بسیار زیادی دارد، خشونتی که در نتیجه برخی از بازی‌های رایانه‌ای در افراد دیده می‌شود و همچنین ماهیت روابط بین فردی افراد خانواده نگران کننده است.

گام نخست سواد رسانه‌ای آموزش و تربیت مربیان و اساتید است

مسئول دبیرخانه نهضت سواد فضای‌مجازی استان مرکزی با اشاره به اهمیت افزایش آگاهی و اطلاعات والدین گفت: تقویت شناخت مربیان آموزش و در نتیجه انتقال راهکارهای آموزشی آن به والدین در نحوه نظارت استفاده رسانه ای فرزندان، افزایش قدرت تجزیه و تحلیل والدین در مواجه با پیام های رسانه ای، پرکردن شکاف بین نسلی فرزندان و والدین در استفاده از رسانه ها، فضای مجازی و شناخت فرصت ها و تهدیدها باید از دغدغه‌های مهم نهادهای مربوط باشد.

وی عنوان کرد: سواد رسانه‌ای در تلاش است با ایجاد نگاهی انتقادی به رسانه‌ها و لایه‌های پنهان پیام ها مخاطب را با خطرهای رسانه آشنا کند و با بالا بردن سواد رسانه‌ای از آسیب‌های اجتماعی بکاهد.

برزگر بیان کرد: گام نخست آموزش و تربیت مربیان و اساتید است که در دراز مدت بتوانند در این عرصه به امر آموزش و تربیت رسانه‌ای مردم در جامعه بپردازند،  مدرسان و کارشناسان پس از فراگیری درنشست های آموزش خانواده در مدارس و دیگر مراکز آموزشی انتقال اطلاعات را انجام می‌دهند.

این مسئول خاطرنشان کرد: جامعه هدف برای ما بیشتر والدین هستند زیرا در ابتدا خود والدین باید با عواقب و مضرات فضای جازی و رسانه آشنا شوند که هم آنها مورد آسیب‌ قرار نگیرند و در امتداد آگاهی و شناخت معایب بتوانند مدیریت بهتر و صحیح‌تری نسبت به فرزندان داشته باشند.

برزگر ادامه داد: گاهی والدین بدون آگاهی از بایدها و نبایدها در خرید ابزار ارتباط رسانه‌ای وهمچنین بازی‌های رایانه‌ای برای فرزندان اطلاع کافی ندارند.

آموزش و لزوم برنامه‌ریزی در حوزه سوادآموزی رسانه‌ای در جامعه

مسئول دبیرخانه نهضت سواد فضای‌مجازی استان مرکزی در ادامه گفت: اگر سواد رسانه‌ای را به مفهوم استفاده درست از تکنولوژی و فناوری‌های جدید بدانیم، بی‌شک آموزش و لزوم برنامه‌ریزی در این حوزه ضرورت دو چندان می‌یابد.

برزگر خاطرنشان کرد: درگذشته نه چندان دور، تنوع اطلاعات و سهولت دسترسی در این حجم نبود و سیستم آموزش به صورت کنترل شده و با شتاب بسیار کمتر در حال حرکت بود ولی امروزسواد رسانه‌ای از راه‌های مختلف قابلیت گسترش و به روز رسانی دارد، همگام با تغییر ابزارهای رسانه‌ای و کارکرد آنان سواد رسانه‌ای باید تغییر کند.

 

وی افزود: سواد رسانه‌ای بر اساس نوع نگرش و باورهای نهادی و ریشه‌ای هر کشورشکل می‌گیرد و مدیریت می‌شود تا کاربردی بوده و در راستای توسعه تکنولوژی و اخلاق رسانه‌ای قرار گیرد.

برزگر بیان کرد: گاهی اغراق در بیان و برجسته سازی مسائل در زندگی فردی، پیامدهای منفی و غیرقابل جبرانی را بر زندگی فرد می‌گذارد که ممکن است دامنه آن بسیار گسترده‌تر از فرد بوده و خانواده را درگیر سازد.

وی افزود: سواد رسانه‌ای بر تفکر انتقادی تاکید دارد و به فرد آموزش می‌دهد که با شناخت ابزارهای پیام رسان، هویت و سیاست‌های آن، پیام‌های منتقل شده را با دقت مورد بررسی قرار دهند و در صورت مفید و کاربردی بودن، مورد استفاده و یا پذیرش قرار دهند.

مسئول دبیرخانه نهضت سواد فضای‌مجازی استان مرکزی اضافه کرد: پذیرش بی‌چون و چرا به صرف نشرگسترده مطلب یا از سوی فردی مقبول در فضای مجازی، به منزله درست و مفید بودن آن نیست و فرد باید مهارت تفکر انتقادی و حل معما در فضای رسانه‌ای را بیاموزد و به کار بندد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت