شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۰:۵۳:۱۰

میزان تولید گندم در شازند به ۶۸ هزار تن می‌رسد

مدیر جهادکشاورزی شازند گفت: میانگین برداشت گندم از اراضی این شهرستان ۴ تن و در اراضی دیم این میزان ۱۲۰۰کیلوگرم است.

مدیر جهاد کشاورزی شازند:

میزان تولید گندم در شازند به ۶۸ هزار تن می‌رسد

تولید گندم

میزان تولید گندم در شازند به ۶۸ هزار تن می‌رسد

منوچهر کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شازند، با اشاره به اراضی زیرکشت این شهرستان اظهار داشت: این شهرستان دارای 46 هزار هکتار اراضی زراعی که 21 هزار هکتار آن به صورت دیم، 20 هزار هکتارآن  آبی کشت می‌شود و باغات شهرستان هم 5 هزار هکتار است.

وی افزود: سالانه از 46هزار هکتار اراضی شهرستان 21 هزار هکتار زیر کشت گندم دیمی قرار می‌گیرد.

مدیر جهادکشاورزی شازند تصریح کرد: اراضی قابل کشت آبی شهرستان 21 هزار هکتار است که 8 هزار هکتار آن کشت گندم پاییزه، 3500 هکتار کشت جو و 500 هکتار کشت کلزار است و مابقی آن به صورت آیش و کشت بهاره است.

کریمی بیان کرد: میانگین برداشت گندم از اراضی این شهرستان 4 تن و در اراضی دیم این میزان 1200 کیلوگرم است که با احتساب این ارقام میزان تولید گندم شازند سالانه به 68هزار تن می‌رسد.

وی ادامه داد: گندم این شهرستان سال گذشته رتبه نخست استان را به خود اختصاص داد و معمولا با توجه به شرایط مساعد این شهرستان در کشت گندم پیش بینی می‌شود در سال‌های آتی رتبه نخست استان را به خود اختصاص دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شازند خاطرنشان کرد :این شهرستان در کشت لوبیا با سطح زیر کشت 3200 هکتار و با تولید 8100 تن رتبه نخست استان، علوفه رتبه چهارم، جو رتبه سوم و محصولات باغی  مانند سیب، انار و گیلاس رتبه نخست استان را دار است.

کریمی عنوان کرد: اراضی تحت پوشش آبیاری و تحت فشار در این شهرستان 3300 هکتار است که از این میزان 2750 هکتار آن آبیاری بارانی و 550 هکتار آن به‌صورت آبیاری قطره‌ای است.

وی اضافه کرد: امسال پیش بینی ما این است که حدود 200 هکتار از اراضی این شهرستان تحت پوشش آبیاری بارانی قرار بگیرد و 50 پرونده متقاضی اجرای این طرح برای اراضی کشاورزی خود هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شازند خاطرنشان کرد: در پرداخت تسهیلات برای مکانیزه کردن اراضی، خرید تجهیزات و ادوات کشاورزی و همچنین در بحث تسهیلات آبیاری قطره‌ای و بارانی محدودیتی وجود ندارد.

کریمی تصریح کرد: عدم ساماندهی اسناد کشاورزی، خرد بودن اراضی و عدم استفاده بهینه از آب از جمله مشکلات بخش کشاورزی بود با توجه به اینکه شهرستان شازند نسبت به دیگر نقاط استان  پرآب است ولی به سبب عدم مدیریت صحیح بحران آب در این شهرستان را داریم

مدیر جهادکشاورزی شازند بیان کرد: یکپارچه سازی اراضی، جایگزین کردن کشت محصولاتی که به منابع آبی کمتری نیاز دارند، احداث باغ در را راضی شیبدار و توسعه صنایع تبدیلی  برنامه‌های جهاد در راستای مصرف بهینه از منابع آبی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

کریمی افزود: همچنین این شهرستان در تولید شیر، عسل رتبه نخست،در تولید گوشت قرمز و تولید آبزیان حائز رتبه دوم و در تولید تخم مرغ دارای جایگاه مناسبی در سطح استان است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت